Magazin: Jobban van, de még lábadozik a hazai sörpiac

Szerző: Budai Klára Dátum: 2022. 03. 01. 06:10

A pandémia kirobbanása előtt szárnyaló sörpiacot a 2019-es év földre taszította, a koronavírus-járvány miatti vendéglátóhely-bezárások iszonyatos csapást jelentettek a szegmens szereplői számára. Az azóta eltelt két évben, bár az eredmények megindultak pozitív irányba, a bizonytalanság és főleg az elszabadult költségek nehéz helyzetben tartják a gyártókat és forgalmazókat, akik mindezek ellenére folyamatos fejlesztésekkel és termékinnovációkkal igyekeznek megszerezni és megőrizni a fogyasztók bizalmát.

Szerző: Budai Klára

A tavalyi év első 11 hónapjának adatai azt mutatják, hogy a sörforgalom a 2020-as, korlátozásokkal teli évhez hasonlóan alakult.

Kántor Sándor, Magyar Sörgyártók Szövetsége

Dr. Kántor Sándor
igazgató
Magyar Sörgyártók
Szövetsége

– A horeca szektor gyengélkedése, az elmaradt nagy rendezvények és fesztiválok, az alacsonyabb nemzetközi turizmus, valamint az egyes hónapokban a szokásosnál alacsonyabb átlaghőmérséklet jelentősen befolyásolták a forgalmat – tájékoztat dr. Kántor Sándor.

A Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója szerint a 2022-es év legnagyobb kihívása lesz a növekvő alapanyag-, energia-, logisztikai és munkaerőköltségek ellenére fenntartani a folyamatos ellátást és a széles termékkínálatot.

Spiegel György, a Borsodi Sörgyár Kft. marketingigazgatója arról számol be, hogy a vendéglátóhelyek április végéig tartó zárva tartása, csakúgy, mint a teljes piac, vállalatuk számára is jelentős kihívást jelentett.

Spiegel György, Borsodi

Spiegel György
marketingigazgató
Borsodi Sörgyár

– Az élelmiszer-kiskereskedelmi csatorna értékesítése növekedett 2020-hoz képest, tehát összességében jobb évet zárhattunk tavaly, azonban még nem érjük el a 2019-es szintet az értékesített sör mennyiségében – jelzi Spiegel György.

Úgy véli, az alapanyag- és energiaárak növekedése és az egyes szektorokban tapasztalható munkaerőhiány nagy erőfeszítéseket követel a magyar termelőktől 2022-ben is, és várhatóan a pandémia hatását is érezni fogjuk. Ugyanakkor örömmel tapasztalták, hogy a koronavírus-járvány előtt elindult folyamatok, vagyis a hazai sörkultúra fejlődése tovább folytatódott.

A Dreher Sörgyárak számára 2021 vegyes év volt, hiszen hasonlóan a 2020-as évhez, a horeca 4 hónapig zárva volt ebben az évben is. A fennmaradó 8 hónapban pedig a vendéglátás teljesítménye elmaradt a várakozástól, az emberek tartózkodóbbak, óvatosabbak lettek a vírus miatt, illetve kevesebb volt a turista is.

Szabó Ibolya, Dreher

Szabó Ibolya
vállalati kapcsolatok
vezető
Dreher Sörgyárak

– Egyértelműen tapasztalható volt, hogy az a fajta optimizmus, amelyet vártunk a turizmusban, nem jött vissza nyáron. Ez a kihívás és negatív tendencia nem csupán minket, hanem az egész iparágunkat érinti. Azt gondoljuk, hogy nagyjából 3-4 év múlva fogunk visszatérni az eredeti (2019-es) szintre – vetíti előre Szabó Ibolya, a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok vezetője.

A szakember arról is szót ejt, hogy a tavalyi év második felében a felgyorsuló csomagolóanyag- és alapanyagár-emelkedés további kihívásokat jelentett számukra is. Az alumínium ára 40-50 százalékkal, míg a gabona ára 30 százalékkal nőtt.

Mottl-Molnár Orsolya, Heineken

Mottl-Molnár Orsolya
marketing és
kereskedelmi
marketingigazgató
HEINEKEN Hungária
Sörgyárak

Mottl-Molnár Orsolya, a HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. marketing- és kereskedelmi marketingigazgatója úgy látja, mindamellett, hogy a sörpiac forgalma 2021-ben nem érte el a 2019-es szintet, a kiskereskedelem jól teljesített, mind volumenben, mind értékben növekedni tudott.

– Bízunk benne, hogy a sörpiacon megfigyelhető pozitív trendek, a prémium szegmensek növekedése, a fogyasztók minőség és változatosság iránti igénye tovább növekszik. Azonban továbbra is számolnunk kell a pandémia okozta nehézségekkel, elsősorban a vendéglátás területén.

Kihívásokat hozó változások

Antal Krisztina, a Pécsi Sörfőzde Zrt. marketingvezetője arról informálja lapunkat, hogy teljes 2021-es évükre rányomta a bélyegét az alapanyagok bizonytalan szállítása, így ennek arányában az értékesítésük is elmaradt a tervezettől. Ez elsősorban a dobozos kiszerelésű termékeket érintette, azon belül is az alacsonyabb árfekvésűeket.

Antal Krisztina, Pécsi Sör

Antal Krisztina
marketingvezető
Pécsi Sörfőzde

– 2022-ben optimistán tekintünk előre, annak ellenére, hogy megtorpanást várunk a sörpiaci fejlődés ütemében. Az elsődleges nehézség az infláció és az alapanyagárak drasztikus emelkedése miatti fogyasztói árváltozások elfogadása lesz. El kell fogadni, hogy megszűnnek a 200 forintos polci árú sörök, és ezáltal tovább fog tisztulni a sörpiac. Vélhetően még jobban megnézik a vásárlók, hogy milyen minőségű terméket vásárolnak a pénzükért, ami a Pécsi Sörfőzde termékeinek forgalmi növekedését prognosztizálja – ismerteti Antal Krisztina.

Halász Bálint, a Hedon Kézműves Sörfőzde Kft. kereskedelmi managere azt emeli ki, hogy 2021-ben legnagyobb mértékben a kisüzemi sörfőzdékre kedvezően ható kereskedelmi törvény módosításának augusztus 1-jei életbe lépése érintette a teljes sörpiacot. Ez ugyanis korlátozza a nagyüzemi főzdék kizárólagossági szerződéseit, ezzel teret adva a kézműves/helyi sörfőzdéknek, hogy jóval több vendéglátóhelyen jelenhessenek meg.

Halász Bálint, Hedon

Halász Bálint
kereskedelmi manager
Hedon Kézműves Sörfőzde

– Ez a hatás leginkább regionális szinten jelentkezett, hiszen több mint 100 új horeca partnerrel tudtunk bővülni a törvénynek köszönhetően. A fejlődés ezen túlmenően is hatalmas, hiszen egyre több vendéglős ismeri fel, hogy a kézműves sörök forgalmazásával egy egészen más, minőségibb vendéglátás iránt érdeklődő réteget is meg tud szólítani – jegyzi meg Halász Bálint.

A cég alapvetően a nyári, balatoni szezonra fókuszál, hiszen akkor sokszorosára nő a szezonális partnereik száma, viszont – valószínűleg – a járvány hatására, magasan a várakozásaik felett teljesített a webshopos értékesítés, amire a 2022 évben jóval nagyobb erőforrást fordítanak.

Egyre tudatosabbak a fogyasztók

– Most már teljes bizonyossággal állítható, hogy a prémium és a szuperprémium szegmens a válságos időszakban is növekedni tud, hasonlóan az ízesített alkoholmentes termékekhez. Ez jó hír abban az iparágban, ahol évek óta globális trend a prémiumizáció – állapítja meg dr. Kántor Sándor.

Magyar sajátosságként említi, hogy az aludoboz-forgalom 70 százalék feletti. Az elmúlt években az iparág erre a jelenségre növekvő doboztöltő kapacitások létrehozásával reagált, így az igényeket hazai forrásokból teljes mértékben ki tudják elégíteni.

– A fogyasztók elvárásai a sörpiacon egyértelműen a szélesebb választék és a különböző ízesítések felé tolódnak el. A lager sör egyeduralmát ugyan nem veszélyezteti ez a tendencia, de azok a gyártók, akik nem tudnak az alapsörük mellett új prémium termékeket és széles választékot kínálni, kiesnek a forgalmazók kegyeiből – jelzi a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.

Mottl-Molnár Orsolya mindezek mellett arra is felhívja a figyelmet, hogy a sörpiacon is megfigyelhető a növekvő fogyasztói tudatosság. Ez egyfelől abban mutatkozik meg, hogy nő a magasabb minőségű termékek iránti kereslet, másfelől fontossá vált a fogyasztók számára, hogy tudják, az, amit megvesznek miből és hogyan készült.

– Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy a nagyüzemi sörgyárak közül a HEINEKEN Hungária elsőként kezdte meg a PET-palackos termék kivonását portfóliójából, így már 2021-ben is csak üveges, hordós és végtelenszer újrahasznosítható csomagolású HEINEKEN-italokkal találkozhattak a vásárlók. Ezzel évi közel 200 tonna műanyagtól mentesítjük a környezetet. Szintén értékes újításunk, hogy a Soproni főzéséhez 2021-ben a 100 százalék magyar árpa mellett már magyar komlót is tudtunk használni – mondja a HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. marketing- és kereskedelmi marketingigazgatója.

A söreladásokban a kiskereskedelem már újból jól teljesít

 

– A fogyasztók folyamatos innovációt várnak, mi ezekre a trendekre és széles körű igényekre válaszolunk, folyamatosan vezetünk be új termékeket – teszi hozzá a témához Szabó Ibolya.

– A Dreher variánsok jelenlegi portfóliója is jó példa arra, hogy merünk kísérletezni, megújulni, új ízeket hozni, új szegmensekbe lépni. Számos tervünk van a jövőt illetően is és ennek mentén tervezzük a termékportfóliónkat.

A Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok vezetője szerint a fogyasztók tudatos életmódjának köszönhetően az alkoholmentes variánsok is egyre keresettebbek. A Dreher Sörgyárak célul tűzte ki, hogy 2030-ra termékválasztékának 20 százaléka alkoholmentes termékekből fog állni.

Halász Bálint, a Hedon Kézműves Sörfőzde Kft. kereskedelmi managere azt tapasztalja, hogy a nagyüzemi söröket fogyasztók jelentős része áttért a kisüzemi, minőségi sörökre, valamint egyre több főzde kóstol bele a desszertsörök világába is, ami sok esetben egy teljesen új gasztro élményt nyújt.

– Igyekeztünk 2021-ben sokat fejleszteni, változtatni az értékesítésünkön, ami 2022-ben is folytatódik, a legnagyobb célunk, aminek már az első fázisait meg is tettük, hogy a retail láncokkal közvetlen együttműködésre lépjünk, ezzel felgyorsítva a folyamatokat – jelenti be Halász Bálint.

A hazai sörkultúra COVID előtt megindult fejlődése tovább  folytatódott

 

Nő a fenntarthatóság szerepe

A Pécsi Sörfőzde Zrt. szakemberei azt figyelték meg, hogy termékkiszerelések tekintetében növekedett a hordós sörök értékesítése, bár a vírus előtti eladási mennyiségek még nem tértek vissza. Az eladási csatornákon belül a legjelentősebb változást az online értékesítés növekedésében látják. Mint Antal Krisztinától megtudjuk, a Pécsi Sörfőzde rendelkezik saját webshoppal, de termékeik elérhetőek a nagyobb kereskedelmi láncok online értékesítési felületein is.

– Továbbra is töretlen a lager sörök hegemóniája, de az ízesített sörök is jelentősen növekedtek az utolsó időkben. Még mindig a legnagyobb szegmens a meggysör, ahol termék-megújítással jelentkeztünk, hiszen idéntől már a Pécsi Prémium termékcsaládban található meg a meggysörünk. Úgy látjuk, hogy a szűretlen sörök iránt is jelentős az érdeklődés, és nagyon büszkék vagyunk rá, hogy 2021-ben a Pécsi Prémium Búza lett a Csehországi Arany Sörpecsétverseny kedvenc külföldi búzasöre – újságolja a marketingvezető.

Spiegel György az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy a fogyasztók a minőség mellett figyelmet fordítanak a kalóriamennyiségre és a változatosságra is. A minőségi alapanyagok, a természetes összetevők alapvetővé váltak. Többek között ezeknek a változásoknak köszönhető a hard seltzer kategória nemzetközi sikere.

– A fenntarthatóság is fontos szerepet tölt be az elvárások terén, hiszen bolygónk és környezetünk védelme egyre fontosabb, így termékeink előállítása során mi is a fenntarthatósági célkitűzéseinknek megfelelően járunk el és eszközölünk fejlesztéseket – tájékoztat a Borsodi Sörgyár Kft. marketingigazgatója.

Folyamatosak a fejlesztések

Szabó Ibolya elmondása szerint a Dreher minden fejlesztésével a környezeti terhelés csökkentésén, az energiahatékonyság növelésén és a tisztább energiaforrások használatán dolgozik.

– A fenntarthatóság jegyében fontos számunkra az örökség megóvása: a sörgyártáson túl feladatunknak tekintjük, hogy megőrizzük és ápoljuk a sörfőzéshez kapcsolódó értékeket. Ennek mentén a vállalat folyamatosan fejleszt – idén fejeztük be a szűrőcserét, illetve a hűtőkompresszoraink cseréjét, amelyek szintén hozzájárulnak a sörgyár energiahatékonyságának javításához. 2022-ben folytatjuk a sörgyár technológia folyamatainak megújítását.

A 2021-es év erősen indult a vállalatnál a termékinnovációt tekintve: egyenesen az Egyesült Államokból érkezett az alkoholos italok legújabb trendje, a hard seltzer, amely márciusban jelent meg a magyar piacon. A Viper hard seltzer lime és áfonya ízesítésben, 0,33 l-es dobozos és üveges kiszerelésben érhető el. A tavasz további meglepetése volt, hogy az addig csak világos lager formában ismert magyar sörpiaci legenda, a Kőbányai, egy grapefruit ízű 1,5%-os radlerrel és egy citromízű alkoholmentes termékkel lépett piacra. A nyárra a Dreher Áfonya ízesített sörrel készült, amely 0,5 literes fémdobozos kiszerelésben érhető el a boltok polcain.

– A nyarat egy igazán izgalmas innovációval zártuk: a Dreher Sörgyárak történelmi főzőházától függetlenül működő Sörműhelyt építettünk, amely a kreatív receptek műhelye, egyben egy új magyar márka otthona is – fogalmazza a vállalati kapcsolatok vezető.

Ősszel is újdonsággal rukkolt elő a Dreher márka: ezúttal nem egy új termék került a boltok polcaira, hanem egy egyedi streetwear kapszulakollekció, amelyet az ismert urban designer és grafikusművész, Fork Imre tervezett a sörgyár számára.

A Borsodi Sörgyár Kft. sörtípusok tekintetében mozgalmas évet zárt 2021-ben, ugyanis portfóliójuk kiegészült a Borsodi Meggy Ale és a Borsodi Gyömbér Ale termékekkel, valamint bemutatkozott a limitált Borsodi Tropical Ale is. Emellett új, körte-alma ízzel bővült a Borsodi Friss portfólió is, valamint bevezették a Staropramen Prahát.

– Kiszerelések tekintetében fontos mérföldkő, hogy ősszel megszűnt a Borsodi világos PET-palackokban történő gyártása és forgalmazása. Prémium márkák tekintetében is bővült portfóliónk, a Diageóval közös megállapodásnak köszönhetően 2022-től kezdődően mi forgalmazzuk a Guiness, Kilkenny és Hop House 13 Lager márkákat Magyarországon. A Borsodi Sörgyár közel 50 éves működése során bebizonyította, hogy bár a változások állandóak, elkötelezettségünk a minőségi sörgyártás iránt nem változott. Ennek érdekében a vállalat folyamatosan fejleszti termékeit, portfólióját és üzemét is – fejti ki Spiegel György.

Izgalmas termékek

– A HEINEKEN mindig élen járt az innovációk tekintetében, gondoljunk akár a Gösser Natur Zitronera, ami megteremtette itthon az alkoholmentes radler kategóriát, vagy a Soproni Óvatos Duhaj IPA-ra, ami hazánk első nagyüzemi felső erjesztésű söre volt – veszi át a szót Mottl-Molnár Orsolya.

A cég 2021-ben a Sopronival tovább erősítette az Óvatos Duhaj portfóliót a korábbi Sörverseny nyertes Hoplager termékkel, valamint a Málna Ale-lel.

– Szintén újdonság és fontos mérföldkő, hogy a prémium Soproni 1895 sört az év végén már hazai komlóval főzhettük. A Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel együttműködésben Kastélyosdombón idén már második alkalommal szüretelhettük a korábban tipikus hazai terményt, a komlót, mely mára csak elvétve, ipari termelésben pedig kizárólag a kastélyosdombói ültetvényen terem – hangsúlyozza a HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. marketing- és kereskedelmi marketingigazgatója. Hozzáteszi: ahogy az már megszokott a sörpiacon, minden szezonra várhatóak új bevezetések, izgalmas új termékek, ez alól 2022 sem lesz kivétel.

– Annyit elárulhatok, hogy egy igazán nagy meglepetéssel is készülünk a prémium sörök szerelmeseinek.

A Pécsi Sörfőzde Zrt.-nél az egyik legfontosabb cél a technológia folyamatos fejlesztése. 2022-ben a felső erjesztésű sörök szegmensében terveznek új terméket bevezetni.

– A 2021-es év nagy sikere volt a Pécsi Radler újrabevezetése, hiszen az ArtHungry grafika&design versenyén szakmai döntés alapján döntős, majd közönségdíjas lett a Pécsi Sörfőzde Pécsi Prémium Radler új arculata. Portfóliónkban továbbra is kiemelkedő szereppel bírnak a gluténmentes termékeink, amelyekkel kapcsolatban nagyon sok pozitív fogyasztói visszajelzést kapunk, ezért is folyamatosan keressük az új lehetőségeket ebben a szegmensben. A meglévő három Radler mellé egy negyedik variánst is tervezünk, amely megfelel majd a piaci igényeknek, és természetesen újra lesz hordós Pécsi Prémium Meggy termékünk is, amit a vízparti vendéglátóhelyek nagy lelkesedéssel tesznek csapra – avat be Antal Krisztina, marketingvezető.

Pető Csaba, Hedon

Pető Csaba
üzemvezető sörfőző
mester
Hedon Kézműves Sörfőzde

A Hedon Kézműves Sörfőzde Kft. szakemberei a 100 százalékban újrahasznosított csomagolásokban bíznak, és arra törekednek, hogy műanyag-felhasználásukat 0 százalékhoz közel tartsák. Ennek érdekében főként újrahasznosított anyagokból készült kartonokat használnak, felhívják vásárlóik figyelmét a szelektív hulladékgyűjtés fontosságára, illetve az üzem minden újrahasznosítható hulladékát külön kezelik és szállíttatják el.

– Beltartalom szempontjából kimondott változtatásokat nem tervezünk, viszont minden esetben meghallgatjuk fogyasztóink visszajelzését, és igyekszünk termékeinket az igényeikre szabni – árulja el Pető Csaba, üzemvezető sörfőző mester. //

 

 

 

 

 

Nem baj, ha nem is olyan keserű?

A 2021 november végével zárult 12 hónapos időszakot tekintve (MAT Nov 2021) azt látjuk, hogy értékben 5,5 százalékkal költöttek többet a háztartások sörre a korábbi évhez képest. A háztartások sörköltéseinek 77 százaléka lager típusú sörre ment el, de határozottan évről évre nagyobb szeletet hasítanak maguknak a radlerek – értékben részesedésük meghaladja a 12 százalékot. A másik nagy győztes a gyümölcsös sör – a piacot meghaladó mértékben nőtt a forgalma neki is. Úgy tűnik, a magyar fogyasztó megérett az innovációkra, szívesen megkóstoljuk a néhol kifejezetten édes ízű sörkülönlegességeket is.

GfK-Growth from Knowledge

Bodnár Krisztina - GfK

Bodnár Krisztina
business development
manager
GfK

A különböző kereskedelmi csatornákat megvizsgálva kiemelkedő, hogy a lagerek penetrációja a diszkontokban a legmagasabb: a háztartások több mint a fele diszkontban vásárol lager sört. A radlerek penetrációja is meghaladja a harminc százalékot a diszkontokban. Összességében a háztartások több mint 60 százaléka vásárol diszkontokban sört. Ez folyamatos növekedést jelent az elmúlt 3 év összehasonlításában. A sörpárbajban a hipermarketek járnak rosszul, ahogy a vásárlók egyre inkább a diszkontok felé fordulnak, a hiperektől fordulnak el.

A penetrációtól talán még érdekesebb, ha újra visszatérünk az egyik növekvő kategóriához, a radlerekhez. Vajon hány alkalommal vettek radlert az elmúlt három évben a különböző csatornákban? Itt is azt látjuk, hogy a diszkontokban nemcsak, hogy egyre több háztartás vásárol, de egyre több vásárlás során került radler a bevásárló kosarakba.

A radlerek mellett a gyümölcsös sörökről is érdemes szót ejteni. A vásárló háztartások demográfiáját tekintve mondhatjuk-e, hogy a gyümölcsös söröket más jellegű háztartások vásárolják, mint a világos söröket?

A gyümölcsös sörök vásárlói között arányaiban kifejezetten magas, 10 százalékot meghaladó a 29 év alatti háztartások aránya. Ezzel párhuzamosan a gyümölcsös sör vásárlók között határozottan kevesen vannak a 60+-os háztartások – arányuk mindössze egyötöd, minden más sörtípus esetében a legidősebb háztartások adják a vásárlók minimum 30 százalékát.

A barna sörök illetve a búzasörök esetében a vásárlók több mint 30 százaléka a legmagasabb jövedelmű háztartások köréből kerül ki.

A sör piacon is egyre népszerűbbek a saját márkás termékek. A Lidl Argus márkájának a penetrációja az elmúlt évben 23 százalék, amivel meghaladja a „top10” márkázott sör némelyikének a penetrációját. Anélkül, hogy a márkák érzékenységét megsérteném – ezzel az Argus a 4. sörmárka penetráció tekintetében a magyar piacon.

Az idei év meg fogja mondani, hogy az árérzékeny magyar piacon lehet-e tovább nőni a prémium különlegességekkel, az ale-ekkel, a gyümölcsös alkoholos sörökkel, a búzasörökkel? A forgalmazók szempontjából a szuperprémium termékek tűnnek a leginkább válságállónak. De tud-e a magyar fogyasztó az élelmiszerköltésein belül akár csak néhány kategóriában a prémium termékek felé fordulni? Minden kategóriában ugyanannak a szabadon elkölthető jövedelemnek a forintjaiért megy a küzdelem.

A COVID-járvány felhívta a figyelmet a helyben termelt termékek fontosságára is. De vajon jelent-e extra tartalmat a fogyasztónak, ha a vásárolt sör magyar komlóból készült? Ez is még a jövő zenéje. //

Kapcsolódó cikkeink