Jó szájízzel a sörről
A tavalyi kismértékű növekedés után 2019-ben a magyar sörgyártók forgalma csökkenni kezdett, szerencsére a piac legnagyobb szereplőinek innovációs kedve nem. A fenntarthatóság területén a sörfőzők felelősségvállalása mérhető és ellenőrizhető lépésekkel párosul – többek között ezeket mondta el lapunknak a kategória közelmúltbeli eredményeit és jövőbeli feladatait elemezve dr. Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.
A magyar forgalom gerincét adó, a Szövetség által képviselt gyárak termelése 6 millió hektoliter körül alakul évente. A hazai gyártású sörök forgalma 2018-ban 1 százalékkal nőtt, de idén eddig 3 százalékkal csökkent. A kisüzemi sörök forgalma korábban évenként akár duplázódott is – az idei adatok még nem ismertek. Az importált saját márkás sörök mennyisége viszont mintegy 20 százalékkal nőtt idén.
Az elmúlt 2 évben a kategória tevékenységét, nyereségességét lényegesen meghatározó adó- vagy egyéb szabályozási változásokra nem került sor. Ami a gyártók nyereségességét érdemben növelte – és növeli feltehetően a közeljövőben is –, az a prémium minőség iránti növekvő igény. A prémium szegmens idénre elérte a teljes forgalom negyedét.
Az egy főre eső magyar fogyasztás a régióban a legalacsonyabb. A kategória legnagyobb kihívása a csapolt sör forgalmának alacsony mértéke – nagyjából 9 százalék. Ez azért gond, mert a csapolt sör adja a legjobb sörélményt, és kiszerelési formaként ez a környezetterhelés szempontjából a legkedvezőbb. Míg Romániában és Csehországban a csapolt sör áfája az éttermi szolgáltatások kedvezményes áfáját élvezi, és nálunk ugyan a gépi üdítő megkapta az 5 százalékot, de a felszolgálásban sokkal nagyobb szakértelmet kívánó csapolt sör nem.
Fenntarthatóság
– A fenntarthatóságért végzett munka legfontosabb eleme a csomagolóanyag-hulladék megelőzése és újrahasznosítása. Egyedülállóan ez az egyetlen iparág, amely mind a mai napig fenntart egy újratölthető üvegrendszert – más ágazatok ezt fokozatosan megszüntették. Kivételként csak a szörpök egy részét és egyes borászatokat lehet megemlíteni. Az alumíniumdoboz ma már a teljes csomagolóanyag-mennyiség közel 70 százalékát teszi ki, ezért saját dobozvisszagyűjtő rendszert tartunk fenn – mondta el dr. Kántor Sándor. – A Returpack rendszerén keresztül a teljes kibocsátott dobozmennyiség 17 százalékát tudjuk visszagyűjteni, a szelektív begyűjtéssel és hulladékudvarok segítségével kiegészítve pedig együttesen közel 40 százalékot.
A sörgyártás fenntarthatósága szempontjából a hulladékgazdálkodáson kívül nagyon fontos az energiafelhasználás karbonsemlegességének kialakítása is, amelyre már több országban tett erőfeszítéseket az iparág megújuló energiaforrások bevonásával.
Lényeges tennivaló a vízbázisok védelme és a vízgazdálkodás területén a gyártás során felhasznált víz mennyiségének csökkentése, a gyártástechnológiai fejlesztések iránya pedig a szennyvízkibocsátás további csökkentése.
A logisztika területén a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a legfőbb cél. A műanyagok felhasználásának csökkentésére számos kezdeményezés létezik világszerte, karton és alumínium csomagolóanyagok felhasználásával. A karton 100 százalékban lebomló, míg az alumínium 100 százalékban újrahasznosítható anyag. Elmondható, hogy a sörfőzők felelősségvállalásra és hatékony önszabályozásra vonatkozó szavai Magyarországon gyorsan megvalósuló, mérhető és ellenőrizhető lépésekkel párosulnak.
A fejlesztés irányai
A prémium termékek megerősödésével a prémium szegmensen belül a széles típus- és ízválaszték, valamint a természetesség a fő irány. A sör kategória legnagyobb kihívása az olyan alkoholmentes sör előállítása, amely képes a sör ízélményének tökéletes visszaadására. Ami már most is biztos, az alkoholmentes sörök a természetes izotóniás frissítők jellemzőivel bírnak, így új terméktípusok előállítására is alkalmasak.
Az alkoholmentes és a csökkentett alkoholtartalmú sörök forgalma egész Európában tovább fog nőni – Magyarországon ezen a területen az európai átlaghoz közeli piaci részesedés várható már a közeli jövőben.
A Magyar Sörgyártók Szövetsége az elmúlt években egyre erősebb kommunikációt folytat, amelyben nagy szerepet kap az edukáció is.
– Küldetésünknek tekintjük a sörkultúra fejlesztését, ezen belül a prémium sörfogyasztás népszerűsítését, ennek kommunikációját – hangsúlyozza az igazgató. – Így kiemelt figyelmet fordítunk a sörpiaci újdonságok megismertetésére, valamint a prémiumsör és a minőségi gasztronómia kapcsolatának bemutatására. //
Kapcsolódó cikkeink
Inkább nehézség, mint lehetőség a fenntarthatóság a magyar cégek számára
A K&H fenntarthatósági index legújabb adatai rávilágítanak arra, hogy a…
Tovább olvasom >Az LG immár a 13. egymást követő évben került be a Dow Jones Fenntarthatósági Világindexbe
Az LG Electronics (LG) ismét bekerült a Dow Jones Fenntarthatósági…
Tovább olvasom >2025 lesz a magyar sörturizmus éve?
18 magyar, kisüzemi sörfőzdébe kalauzol el a Bakancslista 2025 –…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: novemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 4,1, az előző havit 0,6 százalékkal haladta meg
2024. novemberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint…
Tovább olvasom >NGM: láthatóan kezd visszatérni a lakosság bizalma
A kormány azon dolgozik, hogy a gazdaság jobban teljesítsen, így…
Tovább olvasom >Fidelity Kitekintés 2025: Az USA készen áll a reflációra
A republikánusok fölényes győzelme a novemberi választásokon jelentősen megváltoztatta a…
Tovább olvasom >