Jó reklám a multiknak a kormány által előírt kötelező akció?
Kereskedők folyamodnak a kormányhoz, hogy megvitassák a nagy élelmiszerláncok kötelező akcióinak hatásait a kisboltokra. Az ATV Híradó riportja szerint az akciók kötelező közzététele óriási ingyenreklámot jelent a multik számára, amelyek nyereséget hoznak számukra, míg a kisboltok lassan küzdenek az életben maradásukért, mivel folyamatosan csökken a piaci részesedésük.
Az európai élelmiszerár-drágulás miatt az emberek egyre jobban figyelnek, hogy hol és mire költenek, és a nagy élelmiszerláncok heti vagy napi árzuhanással és akciókkal próbálják becsábítani a vásárlókat az üzletekbe. Azonban a kiskereskedőknek nincs lehetőségük arra, hogy nagyobb mennyiségben rendeljenek be és akciót szervezzenek, mint a nagy láncok, amelyek könnyen áttolhatják az őket megillető piaci részesedést a kötelező akciózás következtében.
Az agrárközgazdászok úgy látják, hogy már az ársapkák is kedveznek a nagy élelmiszerláncoknak, és a kötelező akciózás további nyereséget hozhat számukra. A friss adatok szerint a hazai kiskereskedők piaci részesedése már csak 35 százalék, a kisboltok egyre veszteségesebbek.
A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára azt javasolja, hogy az állami intézkedések hatásait a piacra folyamatosan meg kell vitatni és egyeztetni kell a kereskedőkkel. Az MNB kimutatása szerint az ársapkák nem rendelkeznek inflációcsökkentő hatással, és akár 3-4 százalékponttal is emelik a fogyasztói árindexet.
Európa más országaiban a kormányok többnyire adócsökkentéssel tartják alacsonyan az élelmiszerárakat, és például Spanyolország, Lengyelország és Portugália is nullára csökkentette az alapvető élelmiszerek áfáját. Azonban Magyarországon a kormány a kötelező akciókkal és az ársapkákkal próbálja javítani a helyzetet, ami a nagy élelmiszerláncoknak kedvez, de a kiskereskedőknek tovább nehezíti az életüket.
A helyzet azonban nem csak a kiskereskedők szempontjából aggályos, hanem az általános élelmiszerárak miatt is. Az MNB kimutatása szerint az ársapkák nem vezettek inflációcsökkenéshez, hanem épp ellenkezőleg, emelték a fogyasztói árindexet. Ez azt jelenti, hogy az embereknek kevesebb pénzük marad a zsebükben az élelmiszerre, ami súlyosan érinti a legkiszolgáltatottabb rétegeket is.
Európa más országaiban a kormányok adócsökkentéssel tartják alacsonyan az élelmiszerárakat, de Magyarországon a kötelező akciók és az ársapkák az eszközök, amelyekkel a kormány reagál a problémára. Ez azonban nem megoldás, mivel csak tovább növeli a nagy élelmiszerláncok előnyét, és tovább nehezíti a kiskereskedők és a fogyasztók helyzetét.
A kereskedőknek és a kormánynak együtt kellene dolgozniuk egy olyan megoldásért, amely előnyös mind a nagyobb, mind a kisebb kereskedőknek, valamint az árakat is alacsonyan tartaná, ezáltal javítva a vásárlók élelmiszerhez való hozzáférését és anyagi helyzetét. Az adócsökkentés, a támogatások és az egyéb intézkedések lehetnek az út a kiegyensúlyozottabb piac és a jobb élelmiszerellátás felé.
Kapcsolódó cikkeink
Tömegesen zárnak be a kisboltok: a magas költségek és a diszkontok elszívó hatása
Tavaly Magyarországon csak az év második felében mintegy 4000 kisbolt…
Tovább olvasom >Áremelések a korábbi ársapkás termékek esetében: vizsgálat indulhat az üzletláncok ellen
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) nemrégiben aggályait fejezte ki azzal kapcsolatban,…
Tovább olvasom >Egyre csökken Magyarországon a kisboltok száma
Az elmúlt évek tendenciája nem hagy kétséget: a magyar kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >