A jó magyar gabonát külföldön is keresik
Mennyiségben és minőségben megfelelő volt idén a magyar búzatermés – derült ki az idei betakarítást lezáró sajtótájékoztatón, Chernelházadamonyán. A megtermett gabona bőségesen fedezi a hazai szükségleteket, így az idén is lesz lehetőség exportra. A magyar búza felvásárlásában és feldolgozásában fontos szerepet játszik a Nestlé is.
A Földművelésügyi Minisztérium adatai szerint 2017-ben Magyarországon 958 000 hektáron vetettek őszi búzát. Az aratást követően 5 millió tonna kenyérgabona kerül a magtárakba, ami 5,22 tonna/hektár termésátlagot jelent hektáronként. Az idei búzatermés minősége igen változónak mondható. A fenti adatok ismeretében kijelenthető, hogy az ország búzaszükséglete az idén megtermett, sőt mintegy 2,3 millió tonna exportra is jut. A felvásárlási árak jelenleg 42 000-43 000 forint körül alakulnak malmi búzánál tonnánként, ami magasabb a tavalyinál. De összességében a gabona ágazatban nyomott piaci árakról beszélhetünk.
Minderről a búza aratásának lezárása alkalmából adott tájékoztatást az agrártárca Chernelházadamonyán. Dr. Nagy István, az agrártárca parlamenti államtitkára elmondta:
– Ezek a napok a számvetésről szólnak. A gazdák ilyenkor szembesülnek azzal, vajon egész éves erőfeszítésük sikerrel járt-e, azaz megfelelő mennyiségű és minőségű gabona termett-e a földeken. Ugyancsak ezekben a napokban dől el az is, vajon ki és milyen áron veszi majd át az idei termést. A mi meglátásunk szerint jól sikerült az idei aratás. A termés mennyisége és minősége tekintetében ugyan nem volt kiugróan jó év az idei, de a belföldi szükségleteket gond nélkül ki tudjuk elégíteni. A termésből bőven jut exportra is, hiszen a géntechnológiai módosításoktól (GMO) mentes, jó minőségű magyar gabona keresett árucikknek számít Európában.
Bodorics Pál chernelházadamonyai gazdálkodó hozzátette:
– Bár a téli és késő tavaszi fagyok, a csapadékhiány és az aratás idején tapasztalható viharos időjárás megnehezítette a dolgunkat, összességében mégis elmondható, hogy nem volt rossz évünk. Büszkén mondhatom, hogy a termésátlag 6,8 tonna lett hektáronként, és a búza minőségére sem lehet panaszunk. Utóbbi különösen fontos számunkra, hiszen lassan 20 éve az egyik legfontosabb felvásárlónk, a Nestlé magas minőséget vár el, amit csak folyamatos fejlesztéssel és nagy odafigyeléssel tudunk folyamatosan biztosítani. A fáradságos munkáknak azonban meg is van az eredménye, hiszen ha megfelelünk a szigorú elvárásoknak, akkor az általunk termelt gabona nemcsak a Nestlé büki, hanem más európai gyárába is eljut, ami többletbevételt jelent a gazdaságunknak.
A magyar gabonapiac egyik fontos szereplője a Nestlé. A multinacionális élelmiszergyártó vállalkozás az elmúlt tíz évben több mint 900 ezer tonna magyar gabonát (főként búzát és kukoricát) vásárolt fel, amiből 327 ezer tonnát, azaz 36 százalékot más európai üzemében dolgozott fel. Jean Grunenwald, a Nestlé Hungária ügyvezető igazgatója elmondta:
– A kezdetektől fogva elkötelezettek vagyunk magyar beszállítóink mellett. A felvásárolt gabonából összesen 594 ezer tonna volt a búza. De nem csak gabonaféléket vásárolunk. A büki gyárunkban például a felhasznált összetevők 60 százaléka Magyarországról származik. Az itteni alapanyagok jó minőségűek, ami döntő jelentőségű a késztermék minősége szempontjából. Ezért magyar beszállítóink termékeit jelentős mennyiségben közvetítjük más külföldi gyárainkba is. Búzából például az elmúlt tíz évben 176 ezer tonna került az ország határain túli gyárakba.
A társaság gabonafelvásárlási tevékenységével egyrészt piacot teremt itthon és külföldön is a magyar gabona számára, másrészt hozzájárul Magyarország külkereskedelmi mérlegének javításához, hiszen a Nestlé export volumene tizenötszöröse az importjának. A társaság ezzel jelentős mértékben járul hozzá a magyar nemzetgazdaság és ezen belül a magyar mezőgazdaság fejlődéséhez, versenyképességének javításához.
Kapcsolódó cikkeink
Befejeződött az aratás Békés vármegyében
Befejeződött az aratás Békésben, a termésátlagok jóval elmaradnak az előző…
Tovább olvasom >Jelenleg is tart az aratás, figyeljünk az utakon!
Még tart az aratási időszak, ezért országszerte a nagy mezőgazdasági…
Tovább olvasom >A kereskedelem tartotta magát a munkáltatói vonzerő terén – A bizonytalan gazdasági helyzet ártott az FMCG megítélésének
A kihívásokkal teli időszakból a Coca-Cola és a MediaMarkt jött…
Tovább olvasom >További cikkeink
Drágul a csirke, drágul a tojás – ez vár most a magyar vásárlókra
Jelentős áremelkedés zajlott le a hazai baromfipiacon az elmúlt hónapokban…
Tovább olvasom >Kiszámíthatatlan szezont hozott 2025 a csonthéjas gyümölcsök piacán
Ellentétes tendenciák jellemzik a 2025-ös csonthéjas gyümölcsszezont világszerte: miközben egyes…
Tovább olvasom >Hódít a #MatchaTok: a japán zöldtea por lett a közösségi média új kedvence
A TikTokon elindult #MatchaTok trend szélsebesen meghódította a világot: a…
Tovább olvasom >