Jó döntések megfelelő szoftverekkel
Már közel 10 éve az oly sokat emlegetett XXI. században élünk, az informatikai forradalom kellős közepén. Az üzleti világ sem mentesülhet a fejlődés alól, sőt a legnagyobb előnyt éppen a vállalati világ tudja kivenni a technológiai száguldásból.A korábban csak multinacionális cégek, sok ezer főt foglalkoztató vállalatok privilégiumaként létező üzleti-informatikai rendszerek elérhetővé váltak a kisebb vállalkozások számára is, sőt, az üzleti-IT világ szeme egyre jobban a kis- és középvállalkozások felé fordul. A hatékonyság, az ár és az átláthatóság, tervezhetőség kulcsfontosságúvá vált.
Hét év után jöhet az új generáció
A vállalatirányítási rendszerek reneszánszukat élik. A szakértők szerint egy-egy generációt körülbelül 7 évig érdemes megtartani, s utána mindenképp tovább kell lépni. Mostanra a régi rendszereket fejlesztő cégek is mind-mind áttértek a hálózatos, komplex, grafikus felületű megoldásokra. Lehetővé vált a szövegszerkesztő-, levelező-, táblázatkezelő-rendszerek integrált működése, a projekttervezéshez a vezetők számára minden adat és információ rendelkezésre áll, s a külső hivatalok, könyvelők felé is lehetséges az egységes adatszolgáltatás. A programok ráadásul gyorsabbak és megbízhatóbbak is lettek.
– Ennek a trendnek egyik egyértelmű nyertese a Microsoft, hiszen a teljesen integrált platform elfogadottsága folyamatosan nő. A Microsoft-alaprendszerek, mint a Windows, Office, SQL, vagy éppen a SharePoint előretörése pedig egyben a Microsoft Dynamics vállalatirányítási rendszerek további terjedését is magával hozza – tudjuk meg Knipfer Tibortól, a MultiSoft Kft. Microsoft Dynamics NAV termékfelelősétől.
Ma már elvárás, hogy a cégen belüli, illetve a partnercégek közti rendszerek átjárhatóak legyenek, és egymással könnyen tudjanak adatot cserélni. Erre egyébként az egyre jobban terjedő iparági szabványok, mint az EDI vagy az XML ma már biztosítják is a lehetőséget.
Univerzális megoldások lokalizálással
Ugyan a vállalatirányítás megléte globális igény, mégis jellemző, hogy az univerzális megoldásokat a hazai viszonyoknak megfelelő lokalizálással is ellássák a maximális hatékonyság és a hibák kiküszöbölésének érdekében. Idén év elején mutatta be például a rEVOLUTION Software saját kiegészítőivel testreszabott Microsoft Dynamics NAV csomagját, amelyet kimondottan a hazai kis- és középvállalatoknak szán. A vállalat úgy dolgozta át a Dynamics NAV-ot, hogy az a hazai szereplők számára még könnyebben használható legyen. Külföldön például inkább megengedő szemléletűek ezek a szoftverek, míg itthon kulcsfontosságú a „bolondbiztosság”, ezért a fejlesztések során nagy figyelmet fordítottak arra, hogy csökkentsék az emberi hibából adódó problémákat.
– Ezeket az elvárásokat ma már nemcsak a nagyvállalati környezetben illik teljesíteni. A nagy forgalmú láncok, mint a Metro vagy az Auchan, természetszerűleg elvárják a termelőktől, hogy megrendeléseiket elektronikusan fogadják, számláikat pedig elektronikusan bocsássák ki, s mindezt persze professzionális, integrált rendszereken belül, amit a multinacionális cégek is automatizáltan, emberi beavatkozás nélkül tudnak kezelni. Így a termelővállalatok, feldolgozócégek is egyre nagyobb arányban vezetnek be ERP-rendszereket Magyarországon is – számol be tapasztalatairól Steinbinder Romulus, a Synergon Retail Systems Kft. ügyvezető igazgatója.
Ez a külső kényszer ráadásul segít az élelmiszer-ipari vállalatok speciális igényeit is kielégíteni, mint az adagok követése, lejárati idők és élelmiszer-biztonsági előírások kezelése, kiszállítások feszesebb ütemezése, vagy a reklamációk intézése. Az ERP-bevezetésekkel egy füst alatt ezeket a kihívásokat is teljesíteni lehet. A MultiSoft például ezekre az igényekre kidolgozott, kipróbált iparági szabványokat használó megoldást alakított ki az élelmiszer-ipari gyártók és nagykereskedők részére, melyet több ügyfél használ már évek óta megelégedéssel.
Egyre kisebb cégek integrálják rendszereiket
A fentieknek köszönhetően Magyarország lemaradása is folyamatosan csökken, s minden egyes generációváltás után egyre közelebb kerülnek a hazai cégek is a nyugat-európai és az amerikai cégek szintjéhez.
– Az egyetlen probléma, hogy Magyarországon sajnos nem a folyamatos IT-beruházás jellemző. A cégek egy-egy fejlesztésről hozott döntést követően azonnal, egy lépésből szeretnének mindent megvalósítani. Ezek a nagy ugrások megnehezítik a bevezetéseket, ráadásul ügyféloldalon kampányszerűen jelentős humánerőforrás-ráfordítások szükségesek ilyen esetekben – magyarázza a nehézségeket Steinbinder Romulus.
– Az elmúlt években ugyanakkor jellemző trenddé vált, hogy egyre több és egyre kisebb kereskedőcégek is jelentkeztek integrált vállalatirányítási rendszerek bevezetésének igényével – mondta el lapunknak Svéd János, a MultiSoft Kft. értékesítési és marketingigazgatója.
Ezekhez a projektekhez szerencsére az olyan rendszerintegrátorok, mint amilyen a MultiSoft vagy a Synergon is, rendelkezésre állnak itthon, s náluk bőven megvan a szükséges erőforrás bármilyen variációjú megoldás kiépítésére.
– Mivel nálunk a csapat kellően nagy, ilyen irányú szűk keresztmetszettel nem találkoztunk, nem volt olyan, hogy ne tudtuk volna szállítani az igényelt rendszert – mondta el Svéd János.
Teret nyernek a kihelyezett szerverek
Szintén az elmúlt évek egyik vívmánya, hogy a korábbi lokális szerverek telepítése helyett egyre inkább teret nyernek a kihelyezett szerverek. Korábban a drága bérelt vonalak miatt nem volt lehetséges, de ma már egyszerűen megoldható, hogy az ügyfelek ne a cég telephelyén, saját szerveren működtessék rendszereiket, hanem egy külső szolgáltató által biztosított infrastruktúráról, akár több, távol lévő telephelyet is egyenrangúan kiszolgálva.
Az elmúlt két évben történt bevezetések esetén a fejlődés már nemcsak rendszerszintű és technológiai, hanem több, a KKV-k számára is érezhető, sőt, forintosítható előny mutatta meg magát. A leglátványosabb fejlődést a logisztikai hibák kiküszöbölése jelenti, hisz a téves kiszállítások jelentősen csökkenthetőek, a kintlévőségek kezelése könnyebb és hatékonyabb lesz, a termékek nyomon követése új dimenziókba kerül, és csökkenthetőek a veszteségek és extra költségek a tárhelyek precízebb kezelésének, a kézi adatgyűjtés integrációjának és a többdimenziós elemzéseknek köszönhetően.
Az élelmiszer-kereskedelem számára kulcsfontosságú lehet a romló áruk miatti veszteség csökkentése, illetve a pénzügyekre való szorosabb rálátás. Egy korszerű ERP-rendszer valós idejű adatfeldolgozással működik magas fokú integráció mellett, s egységes adatbázissal támogatja a napi operatív munkavégzést, sőt, a vertikális átjárhatóságnak köszönhetően a vezetői döntéshozatalt is.
A gazdasági válság pedig, ha más miatt nem is, de azért hasznos lehet a vállalati szférának, mert mindenki rákényszerül arra, hogy fejlessze elavult folyamatait, s nagyobb üzleti hatékonyságot érjen el. A válság negatív hatásai a megfelelő döntések meghozatalával csökkenthetőek, s az ehhez szükséges adatok naprakészen kinyerhetőek egy jól működő vállalatirányítási rendszerből. Azon vállalatok, melyek most átállnak, bevezetnek a válság túlélését segítő rendszereket, azok sikere a fellendülés időszakában is garantált lehet.
Leinard Endre
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >