Jellinek Dániel az Auchan új stratégiájáról beszélt

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 12. 04. 12:20

Jellinek Dániel, az Indotek Csoport tulajdonosa négy év tárgyalássorozat után megszerezte a magyar Auchan 47%-os tulajdonrészét, és a teljes irányítás is az ő kezébe került. Az üzletember célja, hogy az Auchan az élelmiszer-kiskereskedelmi szektor harmadik legnagyobb szereplőjévé váljon, 15%-os piaci részesedést elérve. A vállalat terveiről, az együttműködés részleteiről és az általa megvalósított üzleti modellről Jellinek Dániel a Telexnek adott interjúban számolt be.

Az Auchan irányítása az Indotek kezében

Jellinek Dániel
tulajdonos-vezérigazgató
INDOTEK Group

Az Indotek Csoport december 1-jétől teljes irányítási jogot szerzett az Auchan magyarországi működése felett. Bár a Mulliez Csoport, az Auchan francia anyavállalata továbbra is tulajdonos marad, az üzleti döntéseket immár Jellinek csapata hozza. Az irányítás átvétele lehetővé teszi az Indotek számára, hogy a magyar piacon agilisabb stratégiát alkalmazzon, különösen az online értékesítés és az üzletlánc bővítése terén.

Nincs politikai stratégia az üzlet mögött

Jellinek Dániel határozottan cáfolta, hogy az Auchan vagy más üzleti érdekeltségei esetében az államnak vagy kormányközeli szereplőknek való eladás lenne a célja. Kiemelte, hogy üzleti stratégiája nem politikai vagy személyes kapcsolatokon alapul, hanem kizárólag üzleti megfontolások vezérlik. „Annak adom el az üzleteimet, aki a legtöbbet fizet érte” – fogalmazott, hozzátéve, hogy minden akvizíció előtt részletes üzleti tervet készítenek, és az eladás csak akkor merül fel, ha az adott tranzakció minden kockázatot figyelembe véve is a legjobb döntésnek bizonyul. Az Auchan esetében is kijelentette, hogy hosszú távon kíván tulajdonos maradni, és nem tervezi sem eladni, sem új tulajdonostársakat bevonni.

Az üzlet strukturális változásai

Az eredeti megállapodás alapján az Indotek 47%-os tulajdonrészt szerzett volna mind az élelmiszer-kereskedelemben, mind az ingatlanhasznosításban. A tárgyalások során azonban változtattak az üzleti modellen, így végül a teljes irányítás a magyar tulajdonos kezébe került. A francia partnernek előnyös maradt a megállapodás, mivel továbbra is részesülhet a nemzetközi beszerzési hálózat és a know-how előnyeiből.

Innovációval a növekedésért

Jellinek szerint az Auchan az eddigi modellhez képest agilisabb és technológiailag fejlettebb működésre törekszik. Példaként említette, hogy mesterséges intelligencia segítségével szeretnék optimalizálni a készletezést és javítani a vásárlói élményt. A diszkontláncokkal szemben az Auchan továbbra is a széles termékválasztékra épít, de a hatékonyság növelésével vonzóbb alternatívát kíván kínálni.

Kihívások az élelmiszer-kereskedelemben

A magyar kormány által kivetett különadók és a diszkontláncok dominanciája komoly kihívást jelentenek az Auchan számára. Jellinek azonban hangsúlyozta, hogy az Indotek célja nem az, hogy a diszkontok stratégiáját másolja, hanem hogy saját, innovatív modellt valósítson meg. A hipermarketek mellett kisebb boltok franchise rendszerben történő működtetését és az online értékesítés fejlesztését is prioritásként kezelik.

Az üzletember és a számlabotrány

Jellinek üzleti karrierjét árnyékolja egy áfacsalási ügy, amelyben vállalta a felelősséget. Az Indotek vezetője önrevíziót rendelt el, és befizette a hiányzó adókat, még azelőtt, hogy a hatóságok vizsgálatot indítottak volna. Az ügyben a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Főügyészség 250 millió forintos pénzbírságot szabott ki, amelyet Jellinek magánszemélyként fizet meg.

Az üzleti modell és a jövő

Az Indotek üzleti filozófiája szerint a vállalatok vagy ingatlanok megvásárlása után azok átpozicionálásával és fejlesztésével érnek el értéknövekedést. Jellinek elmondása szerint nem tervezi az Auchan eladását kormányközeli köröknek, és öt év múlva is a cég tulajdonosa kíván maradni. Az Auchan modernizálása és bővítése az Indotek egyik legnagyobb jelenlegi projektje.

Nemzetközi terjeszkedés és jövőbeli tervek

Az Auchan mellett az Indotek Csoport aktívan terjeszkedik külföldön, jelenleg 12 országban vannak jelen. Jellinek célja, hogy a profitjuk 70%-a külföldi befektetésekből származzon. Az élelmiszer-kereskedelmi szektorban szerzett tapasztalatok és innovatív megközelítések kulcsszerepet játszhatnak az Indotek nemzetközi sikereiben.

A teljes interjú a Telexen olvasható.

Kapcsolódó cikkeink