Zuhant a fogyasztói hangulat az Egyesült Államokban
Az új koronavírus-járvány gyors terjedésével párhuzamosan jelentősen romlott a fogyasztók hangulata az Egyesült Államokban márciusban a Michigan egyetem szokásos havi felmérésének tanúsága szerint.
A pénteken közölt végleges adatok szerint 89,1 pontra süllyedt a fogyasztói hangulatindex a februári 101,0 pontról. Ez jóval gyengébb az előzetesen közölt 95,9 pontnál, és kevesebb az elemzők által várt 90 pontnál is.
Egy évvel ezelőtt, 2019 márciusában 98,4 ponton állt az index.
Az alindexek közül a következő hat hónapra vonatkozó fogyasztói várakozások mutatója 92,1 pontról 79,7 pontra, míg a jelenlegi helyzetet tükröző almutató értéke 114,8 pontról 103,7 pontra csúszott le.
Az egyéves időtávú inflációs várakozás 2,2 százalékra csökkent az előző havi 2,4 százalékról, míg az ötéves inflációs várakozás 2,3 százalékon stagnált.
Richard Curtin, a felmérés vezetője az adatokhoz fűzött értékelésében kiemelte: a fogyasztói hangulatindex havi összevetésű csökkenésének mértéke (11,9 pont) az utóbbi közel fél évszázad negyedik legrosszabb értéke. A legnagyobb csökkenést 12,7 pontosat a pénzügyi és gazdasági világválság idején, 2008 októberében mérték. A 2005 szeptemberében pusztító Katrina hurrikán, illetve az 1980-as válság idején egyaránt 12,2 pontot esett az index.
A mostani helyzethez azonban jobban hasonlítható 1990 augusztusa, amikor az iraki hadsereg lerohanta Kuvaitot, amelyet aztán az Egyesült Államok az 1991. januárjában indított, Sivatagi Vihar elnevezésű hadművelettel hat hét alatt szabadított fel. 1990 augusztusában 11,8 ponttal csökkent a fogyasztói hangulatindex, majd 1991 márciusában 17,3 ponttal – minden idő legerősebb mértékével – emelkedett. Ez a két kiugró változás egybeesett az 1990-91 recesszió kezdetével és befejeződésével.
Curtin szerint miként harminc éve, úgy most is a fogyasztói hangulatindex csökkenése várható a következő hónapokban. Áprilisban a visszaesés ütemét az határozza majd meg, hogy mennyire sikerül megállítani a járványt, és milyen gyorsan kapnak támogatást a fogyasztók pénzügyi nehézségeik leküzdéséhez. Egy hosszú recesszió elkerüléséhez a gazdaságpolitikának gyorsan kell adaptálódnia egy új helyzethez, amelyben a fogyasztók átértékelik költekezési és megtakarítási prioritásaikat, illetve megváltozik a magán- és az állami szektor szerepe.
A Michigan Egyetem hangulatindexe a Conference Board gazdaságkutató intézet fogyasztói bizalmi indexe mellett a legfontosabb mérőszám ahhoz, hogy megbecsüljék, hogyan alakul a fogyasztás, amely az amerikai GDP mintegy 70 százalékát adja.
A Michigan Egyetem kutatói a havi rendszerességgel végzett reprezentatív felmérés keretében legalább ötszáz személyt kérdeznek meg telefonos interjú keretében. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a…
Tovább olvasom >Átfogó kutatás a hazai sajtfogyasztásról
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célkitűzése, hogy több magyar…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >