Jelentősen javultak a turisztikai cégek várakozásai februárban
Jelentősen javultak a turisztikai cégek várakozásai februárban – közölte a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) és a GKI Gazdaságkutató legfrissebb felmérése alapján az MTI-vel hétfőn.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/03/pexels-oleksandr-pidvalnyi-1008155.jpg)
A februári javulás mindhárom alszektorban érezhető volt
A Turizmus Konjunktúra Index (tki) februárban jelentősen, 15 ponttal nőtt, legutóbb tavaly júliusban állt ezen a szinten. A mutató az idén februárban mínusz 3 ponton állt (-100 és +100 közötti skálán értelmezve), ami azt jelenti, hogy az ágazat szereplői helyzetüket még enyhén romlónak, de már stagnáláshoz közelinek érzékelték. A februári javulás mindhárom alszektorban érezhető volt.
A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását, és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára ezzel biztosítva információt a közeljövőben várható trendekről.
A legfrissebb elemzésben kiemelték: a foglalkoztatotti létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest mínusz 12 ponton áll, ami azt mutatja, hogy lassú ütemben, de csökkent a kereslet a turisztikai ágazatban a munkaerő iránt. A következő három hónapra vonatkozóan azonban már plusz 7 pontot mértek, ami arra utal, hogy a cégek lassan, de elkezdik bővíteni a munkaerőállományukat. A szálláshely-szolgáltatásban és az egyéb turisztikai alszektorban az előző hónapokkal ellentétben már létszámbővülés várható a következő 3 hónapban, míg a vendéglátásban még kivárnak a cégek.
A turisztikai cégek 85 százaléka az árai, 90 százaléka a működési költségei növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan. Az árnövekedés átlagosan 19 százalékot, míg a működési költségek növekedése 43 százalékot tett ki. Vagyis a cégek nem tudták áthárítani az összes költségnövekedést a fogyasztókra, így a szektornak továbbra is szüksége van támogatásra – olvasható a közleményben.
Februárban a turisztikai cégek 46 százaléka jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát (januárban 55 százalékos volt ez az arány), 54 százalékuk nem változtat az árakon, míg csökkentést senki nem jelzett. A turisztikai cégek 38 százaléka a közelmúltban is emelt árat, és a közeljövőben is emelni fog (ez az arány januárban 46 százalékos volt).
A működési költségek indexe – amely a felmérés időpontjához képest mutatja e kiadások alakulását – a következő 3 hónapban, 31 ponttal javult januárhoz képest, és ezzel a felmérés kezdete óta nem állt ilyen kedvező pozícióban (mínusz 9 pont). Mindhárom szektorban jelentősen javult az index januárhoz képest. Ez azt mutatja, hogy a fűtési szezon végeztével enyhül a szolgáltatókra nehezedő költségnyomás, az energiaárak csökkenésére számítanak.
Az üzleti tevékenység eredményének indexe a jelenhez képest a következő három hónapra 17 ponton áll, ami 33 pontos javulás januárhoz képest. Januárhoz képest mindhárom szektorban javult a várható eredményesség indexe, nagyobb mértékben a szálláshely-szolgáltatásban (+46 pont) és az egyéb turisztikai szektorban (+39 pont), míg kisebb mértékben a vendéglátásban (+17 pont).
Kapcsolódó cikkeink
VIMOSZ: optimizmus a turisztikai szektorban
Kitartó optimizmus jellemzi a magyarországi turisztikai szektort, az ágazat szereplői…
Tovább olvasom >Balatoni Turizmus Szövetség: Pokol van a Balaton partján
A Balatoni Turizmus Szövetség (BTSZ) közleményben hívta fel a figyelmet…
Tovább olvasom >Mi a drágább? A horvát tengerpart vagy a Balaton?
A magyarok körében Horvátország évek óta az egyik legkedveltebb nyári…
Tovább olvasom >További cikkeink
Magyar szakembert lett a Danone kelet- és közép-európai értékesítési vezetője
Bolyós Enikő idén júliustól budapesti székhellyel szervezi és irányítja a…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >Rekordbírsággal majdnem 400 millió forintra büntette a GVH a Bookingot
Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a…
Tovább olvasom >