Jelentősen csökkent, de így is magas maradt a háztartások megtakarítási rátája az euróövezetben
Jelentősen csökkent, de így is magas szinten maradt az euróövezeti háztartások megtakarítási rátája a tavalyi harmadik negyedévben.
Az Európai Unió statisztikai hivatalának (Eurostat) szerdán kiadott jelentése szerint szezonális kiigazítással számolva a háztartások megtakarítási rátája 7,3 százalékponttal, 17,3 százalékra csökkent a második negyedévben mért 24,6 százalékról.
Egy évvel korábban, 2019 harmadik negyedében 4,4 százalékponttal alacsonyabb szinten, 12,9 százalékon állt a mutató.
Az adatok feljegyzésének kezdete, 1999 óta soha nem volt olyan magas a megtakarítási ráta mint a második negyedévben, és a jelentős csökkenés dacára a harmadik negyedéves 17,3 százalék a második legnagyobb érték.
Mindez a koronavírus-járvány számlájára írható, ugyanis a fogyasztók magatartását nagyban meghatározták a járványból fakadó súlyos bizonytalanságok.
Negyedéves összevetésben rekordmértékben zsugorodott az euróövezet gazdasága április-júniusban, július-szeptemberben viszont rekordmértékben nőtt.
A gazdasági helyzet alakulását híven tükrözve a háztartások fogyasztása meredeken, a jövedelmek növekedését jócskán meghaladó ütemben emelkedett a harmadik negyedévben, ami a megtakarítási ráta erős csökkenését eredményezte.
A háztartások nominális jövedelme 3,9 százalékkal nőtt július-szeptemberben, míg a fogyasztása 13,9 százalékkal, az alapvetően a lakóingatlan-vásárlást és felújítást jelentő tőkeberuházásai pedig 15,1 százalékkal ugrottak meg. A második negyedévben a jövedelmek 3,3 százalékkal, a fogyasztás 12,5 százalékkal, a beruházások pedig 13,1 százalékkal zuhantak.
Egy évvel korábban, 2019 július-szeptemberében a háztartások megtakarítási rátája 12,9 százalékon állt, a jövedelmek 0,3 százalékkal, a fogyasztási kiadások 0,5 százalékkal, a beruházások pedig 0,9 százalékkal nőttek negyedéves összevetésben.
Mindeközben az euróövezetben a nem pénzügyi vállalatok beruházási rátája 23,3 százalékra kúszott fel a tavalyi harmadik negyedévben az előző negyedben mért 23,2 százalékról. A vállalati profitráta 39,6 százalékra emelkedett a második negyedévi 39,0, illetve az első negyedévi 38,2 százalékról. Tavaly a harmadik negyedévben még 40,0 százalékon, a negyedikben pedig 39,8 százalékon állt a mutató. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Októberben 2 százalékra gyorsult az eurózóna inflációja
Éves szinten 2 százalékra gyorsult a fogyasztói áremelkedés az euróövezetben…
Tovább olvasom >Több, mint 20 százalékkal magasabb a fokhagyma termelői ára
Az Eurostat adatai szerint a fokhagyma termése 5,2–7,1 ezer tonna…
Tovább olvasom >Eurostat: csökkent az uniós lakosok által termelt csomagolási hulladék 2022-ben
Az Európai Unióban 83,4 millió tonna csomagolási hulladék keletkezett 2022-ben,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Átfogó átalakításokkal próbálja újraéleszteni a Starbucksot Brian Niccol vezérigazgató
A Starbucks új vezérigazgatója, Brian Niccol, átfogó reformokat tervez bevezetni…
Tovább olvasom >A tanulás fontosabb lett a karriernél
Nagyot fordult a világ a munkahelyeken. Ma már nem csak…
Tovább olvasom >Gyenge negyedéves eredmények miatt kihívásokkal néz szembe az Anheuser-Busch InBev és a Carlsberg
A világ vezető sörgyártói, az Anheuser-Busch InBev (AB InBev) és…
Tovább olvasom >