Jelentősek a tartalékok az áruházak belső működésében
A költségek lefaragása helyett innovációval kell ésszerűsíteni az áruházak belső működését – hangsúlyozták a Laurel Retail Konferencián tartott kerekasztal beszélgetés résztvevői. A gyakorlati szakemberek követendő példákat, hatékonyság javító megoldásokat és költségcsökkentési tippeket osztottak meg a hallgatókkal.
Kihasználjuk-e a meglévő belső tartalékokat – tette fel a kérdést a kerekasztal beszélgetés résztvevőinek Ács Dóra, az Élelmiszer Magazin főszerkesztője, a beszélgetés moderátora, majd arra kérte őket, hogy ismertessék, milyen módszerekkel, eszközökkel próbálnak még hatékonyabban tevékenykedni.
Kállai Attila, a Tesco-Globál Áruházak Zrt. országos biztonsági igazgatója többek között a technológia kínálta lehetőségek még jobb kiaknázását, illetve a rendelkezésre álló erőforrások átstrukturálását említette. Hangsúlyozta, hogy amikor kirobbant a válság, a Tesco vezetése úgy gondolta, hogy előre kell menekülni, ennek jegyében létrehoztak egy olyan csoportot, amely hatékonyabb megoldásokat keresett. Konkrét példaként említette, hogy a vagyonőrök irányítják a teherkapukat is a cégnél, ami azt eredményezte, hogy 20 perccel megrövidült a kamionok fordulási ideje. De a saját monitoring központ létrehozása is nagyban javította a munkájuk hatékonyságát.
Joszkin János, a Cora volt biztonságtechnikai szakértője arra hívta fel a figyelmet, hogy a kereskedelemben, amikor a költségek lefaragása kerül szóba, többek között a karbantartásra, biztonságra szánt összegek lefaragásával kezdik. Pedig akár néhány év távlatában is visszaüthet ez a koncepció, és előfordulhat, hogy a megtakarított összeg többszörösét kell a károk rendezésére költeni. Ugyanakkor megemlítette, hogy nincsenek könnyű helyzetben a kereskedők, hiszen meglehetősen összetett feladat, hogy úgy fejlesszék a kereskedelmet kiszolgáló részleget, hogy a konkurenciával és a vásárlók igényeivel egyaránt lépést tartsanak.
Erdei Zsolt a FrieslandCampina Hungária Zrt. képviseletében arra hívta fel a figyelmet, hogy nincs ma Magyarországon olyan gyártó, termelő vállalat, amely ne találkozott volna az elmúlt időkben életbe lépett többletteherrel. Ezért a gyártószektort sem kerülhette el a költségcsökkentés. Az elmúlt években a FrieslandCampina is sok olyan költségcsökkentő lépést tett, amelyekkel elkerülték a drasztikus áremelést. Ehhez a belső folyamatokat kellett megvizsgálni. Így például az elektronikus dokumentumáramlás megvalósítása, a rendelések, számlák elektronikus úton továbbítása komoly megtakarításokat eredményezett. Az it-beruházások területén is meg kell vizsgálni a költségmegtakarítási lehetőségeket, ezt is folyamatosan végzik a társaságnál.
Szabó Péter, a T-Systems Magyarország Zrt. munkatársa rámutatott, hogy érdemes az informatikára is máshogy tekinteni, mint eddig tettük. A szakember hangsúlyozta, hogy ledőlnek a régi beidegződések, paradigmák, és gyorsan terjednek azok a technológiák, amelyektől korábban esetleg tartottak a vállalkozások. Példaként a felhő-számítástechnikát és a mobilitást említette a T-Systems munkatársa, elmondása szerint ez a két tényező a költségcsökkentés alapvető kellékévé vált.
Egy másik lehetőség a kiadások lefaragására az energiaspórolás, amelyre Berényi Róbert, az LRG Világítástechnika képviselője hozott jó példát. A LED-világítás a hagyományos izzószálas világítótestekhez képest 90-95 százalékos energiamegtakarítást hozhat azonos fényerő mellett. Kompakt fénycsövekhez képest is 50 százalékos megtakarítás érhető el. További költségcsökkentés érhető el azzal, ha csak oda világítunk, ahova kell. Egy éve van érvényben a legfrissebb szabvány, ami beltéri munkahelyek megvilágításáról szól, nyilván az is pazarlás, ha többet világítunk, mint kell – tette hozzá a szakember. A tapasztalatokról is beszámolt, elmondása szerint volt olyan partner, amelynél fél év alatt megtérült, hogy átállt a LED-világításra.
Nem a költségek lefaragására kell csak összpontosítani, hanem arra is, hogyan lehet előre lépnünk – hangsúlyozta Bessenyei István, a Laurel Cégcsoport tulajdonos-ügyvezetője. A cég módszeréről szólva elmondta, ha van egy adott téma, akkor nagyon részletes analízist készítenek, megvizsgálják a folyamatokat, hol térnek el az optimálistól és azokat kijavítják. A mai informatikai technikák pontosan meg tudják mondani, hogy az egyes részfeladatoknak milyen költsége van a kereskedelemben. Sokat tudnak segíteni például a kioszk-rendszerek a vásárlók információszerzésében, de a mobilalkalmazások – milyen ár, összetevő, milyen bor ajánlható a kiválasztott ételhez, stb. – is komoly beruházás nélkül növelhetik a vásárlói elégedettséget. A Laurel tulajdonosa is hangsúlyozta a mobileszközök jelentőségét, de nem csak a vásárlóknál, hanem a bolti folyamatokban is. Meglátása szerint arra kell törekedni, hogy ne a problémákat vigyük a gépekhez, hanem az eszközt arra a helyszínre, ahol a megoldandó feladat van.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Üzleti tervezéshez egy kis segítség
A CEONET Klub és az Egyensúly Intézet újabb közös eseményre…
Tovább olvasom >Európai küldöttséget látott vendégül az NFFT és a BCSDH
Milyen európai szintű együttműködések segíthetik az európai és a hazai…
Tovább olvasom >Egyre sikeresebb a Modern gyárak éjszakája rendezvénysorozat
A Modern gyárak éjszakája országos online és élő rendezvénysorozat egyre…
Tovább olvasom >