Jelentős eltérést mutatnak az élelmiszer-vásárlási szokások a Balkánon
A Mediana TGI Adria több mint 17.000 szlovén, horvát és szerb fogyasztó megkérdezésével évente elkészülő tanulmány idén jelentős különbségeket tárt fel a Balkán országokban jellemző élelmiszer-vásárlási szokások terén.
A Mediana Piac- és Médiakutató Intézet által készített tanulmány szerint a szerbiai vásárlók látogatják a leggyakrabban a boltokat, 36%-uk minden nap vásárol. Ezzel szemben a szlovénok és a horvátok ritkábban – a többség heti két-három alkalommal – vásárolnak és a szlovénoknak mindössze 7%-a, a horvátoknak pedig 15%-a tér be valamely üzletbe naponta.
A legtöbb fogyasztó mindhárom országban – bár eltérő mértékben – a szupermarketeket részesíti előnyben. Szlovéniában a legmagasabb a szupermarketben vásárlók aránya (88%), ezt követi Horvátország 83%-kal. Szerbiában, ahol a lakosság 65%-a vásárol szupermarketben, a szomszédos országokhoz képest a helyi boltok, piacok és hentesüzletek népszerűbbek. Emellett a horvát fogyasztók nagyobb valószínűséggel járnak pékségbe, 40%-uk rendszeresen.
Prioritások
A szlovénok a termékek minőségét, a frissességet és a boltok kényelmes elhelyezkedését helyezik előtérbe. A horvátok és a szerbek számára szintén fontos a frissesség, az alacsony árakra pedig mindkét ország fogyasztói odafigyelnek. A horvátok ugyanakkor nagyobb hangsúlyt fektetnek a promóciós ajánlatokra, míg a szerbek számára a boltok elhelyezkedése bír nagyobb jelentőséggel. A szlovén fogyasztók ezzel szemben sokkal inkább a kényelmes parkolás, a korábbi tapasztalatok, a környezetvédelmi tanúsítványok és a hűségkártyák alapján döntenek arról, hogy hol intézik beszerzéseiket.
A termékekről mindhárom országban elsődlegesen szórólapokból tájékozódnak a fogyasztók. Szlovéniában és Szerbiában a szórólapos kampányok mellett gyakran a televíziós és rádiós hirdetések futnak. Míg a szlovénok tájékozódás céljából a kiskereskedők alkalmazásait részesítik előnyben, addig a horvátok inkább online forrásokra támaszkodnak. A tanulmány szerint a szerb fogyasztók is előszeretettel fordulnak az internet felé termékinformációkért.
ESM
Kapcsolódó cikkeink
A változó körülményekhez való alkalmazkodás nélkül sötét jövő vár a magyar agráriumra
Bár Európa-szerte kedvezőbb terméshozamokat jeleznek előre az uniós szakértők, Magyarországon…
Tovább olvasom >Milliárdos bevételkiesést szenvedhet el a dán élelmiszer-kereskedelem a súlycsökkentő szerek miatt
Akár 1,2 milliárd dán korona (130 millió euró) forgalomkieséssel is…
Tovább olvasom >Szlovéniában nőtt a turisták száma az év első hat hónapjában
Az év első hat hónapjában 2,8 millió turista látogatott Szlovéniába…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint
A Nestlé immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális rangsorát,…
Tovább olvasom >A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >Iskolakezdés: átlagosan 50-75 ezer forinttal terveznek a családok
A REGIO JÁTÉK friss felmérése szerint a 2025-ös iskolakezdés átlagosan…
Tovább olvasom >