Jelentős eltérést mutatnak az élelmiszer-vásárlási szokások a Balkánon
A Mediana TGI Adria több mint 17.000 szlovén, horvát és szerb fogyasztó megkérdezésével évente elkészülő tanulmány idén jelentős különbségeket tárt fel a Balkán országokban jellemző élelmiszer-vásárlási szokások terén.
A Mediana Piac- és Médiakutató Intézet által készített tanulmány szerint a szerbiai vásárlók látogatják a leggyakrabban a boltokat, 36%-uk minden nap vásárol. Ezzel szemben a szlovénok és a horvátok ritkábban – a többség heti két-három alkalommal – vásárolnak és a szlovénoknak mindössze 7%-a, a horvátoknak pedig 15%-a tér be valamely üzletbe naponta.
A legtöbb fogyasztó mindhárom országban – bár eltérő mértékben – a szupermarketeket részesíti előnyben. Szlovéniában a legmagasabb a szupermarketben vásárlók aránya (88%), ezt követi Horvátország 83%-kal. Szerbiában, ahol a lakosság 65%-a vásárol szupermarketben, a szomszédos országokhoz képest a helyi boltok, piacok és hentesüzletek népszerűbbek. Emellett a horvát fogyasztók nagyobb valószínűséggel járnak pékségbe, 40%-uk rendszeresen.
Prioritások
A szlovénok a termékek minőségét, a frissességet és a boltok kényelmes elhelyezkedését helyezik előtérbe. A horvátok és a szerbek számára szintén fontos a frissesség, az alacsony árakra pedig mindkét ország fogyasztói odafigyelnek. A horvátok ugyanakkor nagyobb hangsúlyt fektetnek a promóciós ajánlatokra, míg a szerbek számára a boltok elhelyezkedése bír nagyobb jelentőséggel. A szlovén fogyasztók ezzel szemben sokkal inkább a kényelmes parkolás, a korábbi tapasztalatok, a környezetvédelmi tanúsítványok és a hűségkártyák alapján döntenek arról, hogy hol intézik beszerzéseiket.
A termékekről mindhárom országban elsődlegesen szórólapokból tájékozódnak a fogyasztók. Szlovéniában és Szerbiában a szórólapos kampányok mellett gyakran a televíziós és rádiós hirdetések futnak. Míg a szlovénok tájékozódás céljából a kiskereskedők alkalmazásait részesítik előnyben, addig a horvátok inkább online forrásokra támaszkodnak. A tanulmány szerint a szerb fogyasztók is előszeretettel fordulnak az internet felé termékinformációkért.
ESM
Kapcsolódó cikkeink
A brit vásárlók szerint nagyobb figyelmet érdemelne az élelmiszerpazarlás témája
A vásárlók 70%-a úgy véli, hogy a kiskereskedőknek fenntarthatósági (ESG)…
Tovább olvasom >Rekordnyarat vár Horvátország
Soha nem látott légi forgalmat ígér a 2025-ös nyári szezon…
Tovább olvasom >Hűségprogramokkal a vásárlók lemorzsolódása ellen
A Salesforce friss Connected Shoppers felmérése szerint a kiskereskedők kétharmada…
Tovább olvasom >További cikkeink
Árrésstop árnyékában: így alakulnak a húsvéti bevásárlás költségei 2025-ben
Az idei húsvéti bevásárlási szezon igazi meglepetése nem a csokinyúl…
Tovább olvasom >Innovatív gombafehérjés desszerteket fejlesztett az Eroski
A spanyol Eroski áruházlánc a catering terén vezető Ausolannal, az…
Tovább olvasom >Csökkenő születésszám, növekvő kihívások
A demográfiai trendek és a fogyasztói szokások alakulása egyaránt formálja…
Tovább olvasom >