Magazin: Jelenbe ágyazott jövő

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2010. 12. 26. 23:59

David B. Wood a Tesco Global Áruházak Zrt. kereskedelmi igazgatói pozícióját tölti be hazánkban immár 3 hónapja. Első benyomásairól, terveiről, céljairól kérdeztük. A szakember leszögezte, a Tesco elkötelezettsége a hazai vásárlók és beszállítók iránt független minden külső körülménytől, hosszú távú és megingathatatlan.

David B. Wood a klasszikus FMCG-márkák világában, az Unilevernél kezdte szakmai pályafutását, majd a Kraft Foodsnál töltött be különböző angliai, majd európai hatáskörű funkciókat. 3 éve csatlakozott a Tesco csapatához, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy az ellátási lánc túloldalán és nemzetközi pályán is kipróbálhassa magát. Kezdetben a tejtermékekért, majd több más kategória beszerzéséért is felelt az Egyesült Királyságban, míg végül megkapta az egyre növekvő jelentőségű brit régiós beszállítói kört is. Mindig is érdekelte a Tesco egyik legelső, jól fejlődő, több szempontból első helyen kiemelt külföldi érdekeltsége, vagyis Magyarország. Családi vonatkozása is van hazánk iránt érzett vonzalmának, hiszen édesapja legjobb barátja 40 éve egy magyar ember. Szívesen és nagy várakozásokkal költözött tehát 2010 nyarán Budapestre, feleségével és 2 gyermekével.

– Ma is csodálattal tölt el, hogy a világ legnagyobb Tesco áruháza fölött dolgozom itt Budaörsön. Kinézek a rengeteg parkoló járműre – mondja, miközben nevetve rámutat egy konkurens kereskedő ott parkoló teherautójára –, és látom a nyüzsgő embereket, a mi vásárlóinkat, akik a Tescót választották. Óriási megtiszteltetés és egyben felelősség, hogy gyakorlatilag fél Magyarország megfordul az üzleteinkben havonta, így nagyon sokféle vevői igénynek, elvárásnak kell megfelelnünk.

Perspektívák a kis beszállítóknak is

Napi és heti kérdőívekkel mérik fel a vásárlói szokások alakulását, hiszen részletesen kíváncsiak a fogyasztók visszajelzéseire és javaslataira is, amelyeket aztán beépítenek a választék- vagy éppen a vevőtér-kialakítás szempontjaiba ugyanúgy, mint a fejlesztési terveikbe. Hetente más-más áruházban tartanak fókuszcsoportos megkérdezéseket. Tudják jól, hogy a globális trendek – növekvő tudatosság, környezetvédelmi tényezők, idősödő lakosság stb. – mellett húsbavágó jelentőségű a magyar háztartások spórolási kényszere és a hazai termékek növekvő népszerűsége is. Mindezek tudatában még szélesebb szortimentet, legjobb ár-érték arányos választási lehetőséget, amiből csak lehet, hazait, ezen belül regionális kínálatot is biztosítanak. Nagyon elégedettek a debreceni és soproni Regionális Beszállítói Fórum eredményeként kialakított új együttműködésekkel, és hasonló sikereket várnak a pécsi rendezvénytől is. A fórum kézzelfogható eredménye, hogy 2009 ősze óta közel 40 hazai kis- és középvállalkozás került be mintegy 132-féle magyar termékkel a Tesco országos hálózatába. Ezek zöme pékáru, tejtermék és húsáru. Csak ezek a hazai termékek az észak-magyarországi és a nyugat-magyarországi régióban hetente mintegy 6,5 millió forint forgalmat generálnak. A Regionális Beszállítói Fórum olyan hazai vállalkozások számára is lehetőséget biztosít, akiknek eddig nem volt esélyük arra, hogy a nagy áruházláncok országos partnereivé válhassanak. Ma van olyan kis, helyi termelő, aki csak két áruházunkba szállít, például bio kecskesajtot.

Ezen a területen David B. Wood széles körű tapasztalattal rendelkezik. Angliában óriási lendületet kaptak azok a helyi beszállítók, akik a Tesco lokális beszállítójaként kezdték pályafutásukat. A Tesco különböző módokon – például képzéssel, beruházással, közös tervezéssel – járult hozzá fejlődésükhöz. Mára megsokszorozták forgalmukat, országos, sőt nemzetközi piacokat látnak el.

– Ugyanezt a perspektívát kínáljuk fel magyar partnereinknek is. A ma 21 milliárdos kivitelt tovább növeljük, hogy a szomszéd országokban és Angliában is megismerjék az olyan kiváló termékeket, mint az Egri Bikavér, a finom szalámik vagy éppen az ásványvíz – mutat az asztalán sorakozó, az exportban igen jól teljesítő magyar árucikkekre.

Az én főnököm a vásárló

Munkatársai szakértelmére támaszkodva törekszik a magyar piac sajátosságainak mélyreható megértésére a Tesco kereskedelmi igazgatója. A beszállítókkal való tárgyalások során a közös növekedés lehetőségét hangsúlyozza. A forgalmazott kategóriák, szegmensek alakulásának sorsa azonban elsődlegesen a vásárlók kezében van. A vásárlás típusa szerint megkülönböztetnek nagybevásárlókat, akik a hipermarket regáljai között időt és energiát áldoznak a háztartás készleteinek feltöltésére, és napi bevásárlókat, akiknek egyre több Express formátumú Tesco áll rendelkezésére a lakó- vagy munkahely közelében. A felújított Fogarasi úti áruház pedig az első magyar Tesco Extra, ahol a szolgáltatások és technikai újdonságok sora kápráztatja el a vásárlókat.

– Ez egy igazi sikersztori, amihez az áruház csapata mellett a vevők is nagyban hozzájárultak, hiszen az átépítés alatt is folyamatosan nyitva tartottunk. Vásárlóink pedig türelemmel és érdeklődéssel várták egy-egy rész újjászületését, aminek megnyitásakor velünk együtt örültek – teszi hozzá Iglódi-Csató Judit, a Tesco kommunikációs igazgatója.

Az áruházban fontos szerepet kapott az edukációs marketing. Készséges segítők mutatták be az innovatív lehetőségek használatát, szórólapok tájékoztatták a vásárlókat a hasznos tudnivalókról.

A különböző boltformátumokkal is az adott helyen élők igényeinek legteljesebb körű kiszolgálására törekszenek, hogy minél több elégedett és hűséges vásárló ellátását biztosítsák. A 3-5 K kategóriában Fót–Dunakeszi határában nyitnak hamarosan üzletet. A számos hazai zöld Tesco áruház közül kiemelkedik a tavaly szeptemberben Dunakeszi–Gödön nyílt hipermarket. Ez az áruház egy átlagos hipermarket energiaszükségletének csak a felét használja fel, jelentős mértékben csökkentve ezzel az üvegházhatású gázok kibocsátását.

Vásárlóik értékelik a társadalmi felelősségvállalás ezen formáját. Mozgósító jellegű aktivitásaikba is tömegesen csatlakoznak, legyen szó akár szelektív hulladékgyűjtésről, véradásról vagy éppen adományozásról. A ClubCard program várakozáson felüli sikere, a röpke hetek alatt 1 milliót meghaladó regisztráló is azt bizonyítja, hogy a vásárlók lojálisak a Tesco áruházlánchoz. Angliában már a forgalom 75 százaléka a hűségkártyához köthető, a kártyatulajdonosok pedig egyéni, testreszabott ajánlatokat, kedvezményeket kapnak. A kapcsolódó internetes oldalon sok hasznos és érdekes szolgáltatás mellett például saját bevásárlólistát készíthetnek, de mobiltelefonjukon is több alkalmazást futtathatnak, a kódleolvasástól a mobilkatalógus böngészéséig. A bevezetési időszak után a magyar rendszert is folyamatosan fejlesztik majd, a releváns nemzetközi tapasztalatokat fokozatosan, a piac érettségének függvényében adaptálják.

A legkisebb is számít

Komolyan veszik az alapértékeket, amelyeket az irodák, folyosók falára kifüggesztenek. Az emberi szempontokat és a fejlődést helyezik előtérbe. A Tesco hűséges magyar vásárlóihoz és 22 000 magyar dolgozójához. Elkötelezetten támogatja a hazai mezőgazdaság és élelmiszeripar versenyképességének növelését, ezért jövőre is tovább folytatja a Regionális Beszállítói Fórum kezdeményezését, a lokális lehetőségek felkutatását. A felsoroltak érdekeit szem előtt tartva a Tesco nyitott minden egyeztető párbeszédre, kész a vállalható kompromisszumok megkötésére. Tovább folytatja beruházásait, következetesen végigviszi expanziós terveit, hiszen minden tevékenységének fő mozgatórugója a mindenható vásárló.

– Egyszerű és szerény az üzletfilozófiánk. Vevőinket szolgáljuk minden porcikánkkal, kívánságait megismerjük, az árucikkeket a polcokra tesszük, biztosítjuk a keresett termékek rendelkezésre állását, együtt növekszünk beszállítóinkkal. A legjobbra törekedve tesszük, amit elvárnak tőlünk – hangsúlyozza David B. Wood.

Kapcsolódó cikkeink