Javult a GfK német fogyasztói hangulatindexe
A várt stagnálás helyett enyhén emelkedett a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet októberre vonatkozó németországi fogyasztói hangulatindexe, a fogyasztók vásárlási hajlandósága és gazdasági várakozásai javultak, jövedelmi várakozásaik viszont enyhén romlottak.
A GfK csütörtökön ismertetett előrejelzése szerint a fogyasztói hangulatindex az augusztusi és szeptemberi 9,7 pontról 9,9 pontra emelkedhet októberben. Elemzők változatlan értéket, 9,7 pontot valószínűsítettek októberre.
Egy évvel ezelőtt, tavaly szeptemberben 10,3 ponton állt a hangulatindex értéke.
A német fogyasztók hangulatát javították az Európai Központi Bank gazdaságélénkítő intézkedései. Egyfelől növelték a vásárlási hajlandóságot, másfelől visszavetették a megtakarítási hajlandóságot – mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója, hozzátéve, hogy a német fogyasztók félnek az alacsony kamatok miatt.
Bürkl kiemelte, hogy a következő hónapokban egyértelműen kiderül, fenntartható-e a fogyasztók kedvező hangulata. Ez attól függ majd, hogy a munkaerőpiaci helyzet miként alakul.
Németországban a háztartások fogyasztása vált a gazdasági növekedés tartópillérévé, miután az export a gyenge kereslet miatt csökkent. A rekordmagas foglalkoztatottság, a bérek infláció feletti emelkedése és az alacsony hitelköltségek egyaránt ösztönzik a fogyasztást.
A felmérésben a fogyasztói hangulat alakulásának értékeléséhez használt három alindex közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 3 ponttal, mínusz 9 pontra emelkedett szeptemberben. Ez 33,6 ponttal alacsonyabb az egy évvel korábbi, 24,6 pontos értéknél, ami világosan jelzi, hogy a fogyasztók is érzékelik a német gazdaság teljesítményének csökkenését, és nem tartják kizártnak a recessziót.
Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének értéke 55,1 pontra nőtt szeptemberben az előző havi 48,8 pontról. Egy évvel ezelőtt 51,6 ponton állt az alindex, így a jelenlegi értéke nagyon is elégedettségre ad okot.
A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató enyhén csökkent, 3,3 ponttal, 46,8 pontra. Tavaly szeptemberben 54,8 ponton állt értéke. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Új kampánnyal népszerűsíti a regionális termékeket az Edeka
Új reklámkampányt indított az Edeka Németországban, amelynek középpontjában a kereskedő…
Tovább olvasom >Németországban egyre több vásárlót vonzanak az élelmiszerek a drogériákba
Egyre nagyobb szerep jut a drogériák élelmiszer-kínálatának a német fogyasztók…
Tovább olvasom >Javult a GfK májusra vonatkozó német fogyasztói hangulatindexe
Az elemzők által várt romlás helyett javult a nürnbergi GfK…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: árréskorlátozást vezetne be a kormány a háztartási cikkeket árusító boltokra
A kormány szerdán tárgyalhatja, csütörtökön pedig várhatóan elfogadhatja azt az…
Tovább olvasom >Drágább Barbie, soványabb Heinz – Trump vámjai átrajzolják a globális fogyasztói piacot
Donald Trump vámpolitikájának hatása egyre több iparágat érint: játékgyártók, autóipari…
Tovább olvasom >Csaknem 20 százalékkal olcsóbb élelmiszerek? A kormány elégedett az árréscsökkentés eredmnyeivel
„Egyre több terméket lehet olcsóbban megvásárolni az árréscsökkentésnek köszönhetően, az…
Tovább olvasom >