Javult a GfK német fogyasztói hangulatindexe
A várt stagnálás helyett enyhén emelkedett a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet októberre vonatkozó németországi fogyasztói hangulatindexe, a fogyasztók vásárlási hajlandósága és gazdasági várakozásai javultak, jövedelmi várakozásaik viszont enyhén romlottak.
A GfK csütörtökön ismertetett előrejelzése szerint a fogyasztói hangulatindex az augusztusi és szeptemberi 9,7 pontról 9,9 pontra emelkedhet októberben. Elemzők változatlan értéket, 9,7 pontot valószínűsítettek októberre.
Egy évvel ezelőtt, tavaly szeptemberben 10,3 ponton állt a hangulatindex értéke.
A német fogyasztók hangulatát javították az Európai Központi Bank gazdaságélénkítő intézkedései. Egyfelől növelték a vásárlási hajlandóságot, másfelől visszavetették a megtakarítási hajlandóságot – mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója, hozzátéve, hogy a német fogyasztók félnek az alacsony kamatok miatt.
Bürkl kiemelte, hogy a következő hónapokban egyértelműen kiderül, fenntartható-e a fogyasztók kedvező hangulata. Ez attól függ majd, hogy a munkaerőpiaci helyzet miként alakul.
Németországban a háztartások fogyasztása vált a gazdasági növekedés tartópillérévé, miután az export a gyenge kereslet miatt csökkent. A rekordmagas foglalkoztatottság, a bérek infláció feletti emelkedése és az alacsony hitelköltségek egyaránt ösztönzik a fogyasztást.
A felmérésben a fogyasztói hangulat alakulásának értékeléséhez használt három alindex közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 3 ponttal, mínusz 9 pontra emelkedett szeptemberben. Ez 33,6 ponttal alacsonyabb az egy évvel korábbi, 24,6 pontos értéknél, ami világosan jelzi, hogy a fogyasztók is érzékelik a német gazdaság teljesítményének csökkenését, és nem tartják kizártnak a recessziót.
Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének értéke 55,1 pontra nőtt szeptemberben az előző havi 48,8 pontról. Egy évvel ezelőtt 51,6 ponton állt az alindex, így a jelenlegi értéke nagyon is elégedettségre ad okot.
A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató enyhén csökkent, 3,3 ponttal, 46,8 pontra. Tavaly szeptemberben 54,8 ponton állt értéke. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Felhagy a Fresh házhozszállítási szolgáltatással az Amazon Németországban
Az amerikai Amazon hét év után megszünteti németországi Fresh élelmiszer-kiszállítási…
Tovább olvasom >Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >Rekordösszeget spórolnak a német fogyasztók a fenntartható élelmiszereken
Németországban rekordalacsony szintre esett vissza a fenntartható termékek vásárlási hajlandósága.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >