Javult a GfK német fogyasztói hangulatindexe
A várt stagnálás helyett enyhén emelkedett a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet októberre vonatkozó németországi fogyasztói hangulatindexe, a fogyasztók vásárlási hajlandósága és gazdasági várakozásai javultak, jövedelmi várakozásaik viszont enyhén romlottak.
A GfK csütörtökön ismertetett előrejelzése szerint a fogyasztói hangulatindex az augusztusi és szeptemberi 9,7 pontról 9,9 pontra emelkedhet októberben. Elemzők változatlan értéket, 9,7 pontot valószínűsítettek októberre.
Egy évvel ezelőtt, tavaly szeptemberben 10,3 ponton állt a hangulatindex értéke.
A német fogyasztók hangulatát javították az Európai Központi Bank gazdaságélénkítő intézkedései. Egyfelől növelték a vásárlási hajlandóságot, másfelől visszavetették a megtakarítási hajlandóságot – mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója, hozzátéve, hogy a német fogyasztók félnek az alacsony kamatok miatt.
Bürkl kiemelte, hogy a következő hónapokban egyértelműen kiderül, fenntartható-e a fogyasztók kedvező hangulata. Ez attól függ majd, hogy a munkaerőpiaci helyzet miként alakul.
Németországban a háztartások fogyasztása vált a gazdasági növekedés tartópillérévé, miután az export a gyenge kereslet miatt csökkent. A rekordmagas foglalkoztatottság, a bérek infláció feletti emelkedése és az alacsony hitelköltségek egyaránt ösztönzik a fogyasztást.
A felmérésben a fogyasztói hangulat alakulásának értékeléséhez használt három alindex közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 3 ponttal, mínusz 9 pontra emelkedett szeptemberben. Ez 33,6 ponttal alacsonyabb az egy évvel korábbi, 24,6 pontos értéknél, ami világosan jelzi, hogy a fogyasztók is érzékelik a német gazdaság teljesítményének csökkenését, és nem tartják kizártnak a recessziót.
Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének értéke 55,1 pontra nőtt szeptemberben az előző havi 48,8 pontról. Egy évvel ezelőtt 51,6 ponton állt az alindex, így a jelenlegi értéke nagyon is elégedettségre ad okot.
A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató enyhén csökkent, 3,3 ponttal, 46,8 pontra. Tavaly szeptemberben 54,8 ponton állt értéke. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Hódítanak a Tante Enso közösségi alapokon működő okosboltjai a vidéki Németországban
Németországban a Tante Enso a legnagyobb lefedettséggel bíró okosbolt-üzemeltető a…
Tovább olvasom >Átszervezi a németországi gyártást a Danone
A francia Danone „Renew Danone” programjának keretében átalakítja gyártási struktúráját,…
Tovább olvasom >Árcsökkentéssel könnyíti a háztartások életét a Lidl és az Eroski
Jelentősen csökkentette árait a Lidl és az Eroski annak érdekében,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Árrésstop árnyékában: így alakulnak a húsvéti bevásárlás költségei 2025-ben
Az idei húsvéti bevásárlási szezon igazi meglepetése nem a csokinyúl…
Tovább olvasom >Innovatív gombafehérjés desszerteket fejlesztett az Eroski
A spanyol Eroski áruházlánc a catering terén vezető Ausolannal, az…
Tovább olvasom >Csökkenő születésszám, növekvő kihívások
A demográfiai trendek és a fogyasztói szokások alakulása egyaránt formálja…
Tovább olvasom >