Javult a GfK német fogyasztói hangulatindexe
A várt stagnálás helyett enyhén emelkedett a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet októberre vonatkozó németországi fogyasztói hangulatindexe, a fogyasztók vásárlási hajlandósága és gazdasági várakozásai javultak, jövedelmi várakozásaik viszont enyhén romlottak.
A GfK csütörtökön ismertetett előrejelzése szerint a fogyasztói hangulatindex az augusztusi és szeptemberi 9,7 pontról 9,9 pontra emelkedhet októberben. Elemzők változatlan értéket, 9,7 pontot valószínűsítettek októberre.
Egy évvel ezelőtt, tavaly szeptemberben 10,3 ponton állt a hangulatindex értéke.
A német fogyasztók hangulatát javították az Európai Központi Bank gazdaságélénkítő intézkedései. Egyfelől növelték a vásárlási hajlandóságot, másfelől visszavetették a megtakarítási hajlandóságot – mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója, hozzátéve, hogy a német fogyasztók félnek az alacsony kamatok miatt.
Bürkl kiemelte, hogy a következő hónapokban egyértelműen kiderül, fenntartható-e a fogyasztók kedvező hangulata. Ez attól függ majd, hogy a munkaerőpiaci helyzet miként alakul.
Németországban a háztartások fogyasztása vált a gazdasági növekedés tartópillérévé, miután az export a gyenge kereslet miatt csökkent. A rekordmagas foglalkoztatottság, a bérek infláció feletti emelkedése és az alacsony hitelköltségek egyaránt ösztönzik a fogyasztást.
A felmérésben a fogyasztói hangulat alakulásának értékeléséhez használt három alindex közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 3 ponttal, mínusz 9 pontra emelkedett szeptemberben. Ez 33,6 ponttal alacsonyabb az egy évvel korábbi, 24,6 pontos értéknél, ami világosan jelzi, hogy a fogyasztók is érzékelik a német gazdaság teljesítményének csökkenését, és nem tartják kizártnak a recessziót.
Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének értéke 55,1 pontra nőtt szeptemberben az előző havi 48,8 pontról. Egy évvel ezelőtt 51,6 ponton állt az alindex, így a jelenlegi értéke nagyon is elégedettségre ad okot.
A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató enyhén csökkent, 3,3 ponttal, 46,8 pontra. Tavaly szeptemberben 54,8 ponton állt értéke. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Tovább hangsúlyozza az Aldi árvezető szerepét Németországban
Németországban elsőként lépett az Aldi és csökkentette tartósan az olívaolaj…
Tovább olvasom >Németországban digitális együttműködésbe kezdett a Lidl és a Disney+
A Lidl Németországban digitális partnerségre lépett a Disney+-szal, amely november…
Tovább olvasom >Soha nem volt ennyire lendületes a növényi alapú élelmiszerek forgalma Németországban
Új rekordot döntött a növényi alapú hús- és tejhelyettesítők piaca…
Tovább olvasom >További cikkeink
Paradigmaváltás küszöbén az élelmezésben – A Lánchíd Klub szeptemberi ülésének vendége volt: Szöllősi Réka élelmiszer-politikai szakértő
Hátrányból indulunk! Egy globális paradigmaváltás küszöbén állunk! 2030-ig a G20…
Tovább olvasom >BMI: Mélyülő zsugorodás októberben
A Beszerzési Menedzser Index (BMI) szezonálisan kiigazított októberi értéke: 47,6.…
Tovább olvasom >GKI: Versenyképességi reformok szükségessége az EU-ban és Magyarország szerepe a változásokban
Az Európai Uniónak jelentős reformokra van szüksége a Draghi jelentés…
Tovább olvasom >