Javult a fogyasztói hangulat az Egyesült Államokban szeptemberben
Javult a fogyasztók hangulata az Egyesült Államokban szeptemberben a Michigan egyetem szokásos havi felmérésének tanúsága szerint, jelezve, hogy az egyre több bizonytalanság dacára a fogyasztók derűlátóak, és emelkedő kiadásaikkal továbbra is támogatják a gazdaság növekedését.
A pénteken közölt végleges adatok szerint 93,2 pontra emelkedett a fogyasztói hangulatindex értéke az augusztusi 89,8 pontról. Az előzetesen közölt adat kissé gyengébb, 92,0 pont volt.
Az alindexek közül a következő hat hónapra vonatkozó fogyasztói várakozások mutatója 79,9 pontról 83,4 pontra, míg a jelenlegi helyzetet tükröző almutató értéke 105,3 pontról 108,5 pontra emelkedett.
Az egyéves időtávú inflációs várakozás 2,8 százalékra nőtt az előző havi 2,7 százalékról, míg az ötéves inflációs várakozás 2,6 százalékról, 2,4 százalékra csökkent.
Richard Curtin, a felmérés vezetője az adatokhoz fűzött értékelésében kiemelte: bár meglehetősen kedvező maradt a trend, érzékelhetőek a lassú erózió jelei. A fogyasztói hangulatindex harmadik negyedéves értéke (93,8 pont) alacsonyabb az első félévinél (96,5 pont) és a tavalyi évinél (97,6 pont).
A fogyasztók már aggódnak a gazdasági bizonytalanságok növekedése miatt. Egyes aggodalmak a világgazdasági feltételekhez – Brexit, Irán, Szaúd-Arábia -, mások pedig a hazai gazdaságpolitikához, különösen a kereskedelempolitikához kötődnek. A problémákat eddig ellensúlyozta a kedvező pénzügyi helyzet, bár már kevesebb fogyasztó számít arra, hogy jövőre is emelkednek a bérek és csökken a munkanélküliség. A fogyasztás várhatóan lassabb ütemben, de tovább növekszik, ám csak abban az esetben, ha a gazdaságot fenyegető problémák csak szerény hatással lesznek a munkahelyekre és a bérekre – mutatott rá Curtin.
A Michigan Egyetem hangulatindexe a Conference Board gazdaságkutató intézet fogyasztói bizalmi indexe mellett a legfontosabb mérőszám ahhoz, hogy megbecsüljék, hogyan alakul a fogyasztás, amely az amerikai GDP mintegy 70 százalékát adja.
A Michigan Egyetem kutatói a havi rendszerességgel végzett reprezentatív felmérés keretében legalább ötszáz személyt kérdeznek meg telefonos interjú keretében. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Hogyan alakul a világgazdaság idén?
Az Egyesült Államok növekedése stabil, Európa és Kína újabb kihívásokkal…
Tovább olvasom >A kereskedelemben is érződik a madárinfluenza hatása
Az Egyesült Államok egyre súlyosabb tojáshiánnyal küzd, mivel a madárinfluenza…
Tovább olvasom >Starbucks: terjeszkedés a Közel-Keleten és Kínában, leépítés Amerikában
A Starbucks ambiciózus terveket jelentett be a következő évekre: évente…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >