Javult a fogyasztói bizalmi index

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 12. 16. 10:32

Idén a harmadik negyedévi felmérés eredménye szerint a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe Magyarországon 4 ponttal emelkedett a második negyedévhez képest, így 45 ponttal 2010 óta a legmagasabbnak bizonyult. Mivel sok más országban nagyobb mértékben nőtt a fogyasztók bizalma, a vizsgált hatvan ország közül még így is Magyarországon lett a legalacsonyabb.

A Nielsen fogyasztói bizalmi indexének három összetevője közül személyes pénzügyi helyzetét a magyar válaszadók 15 százaléka látja kedvezőnek a következő tizenkét hónap során. Ugyanebben az időtávlatban a munkahelyi kilátásokat 8 százalék ítéli meg jónak vagy kiválónak. A jelenlegi időszakot figyelembe véve az árakat és saját pénzügyi helyzetét a megkérdezettek 10 százaléka látja megfelelőnek arra, hogy megvásárolja, amit szeretne, vagy amire szüksége van. A javulás mértéke 1, 2 és 3 százalékpont, a második negyedévhez viszonyítva.

Megélhetési költségeinek fedezése után szabadon elkölthető pénzéből vagy egy részéből a magyar megkérdezettek legnagyobb hányada, 26 százaléka hiteleket vagy kölcsönöket törleszt az idei harmadik negyedévben. Félretesz 20, lakását újítja fel vagy berendezi 19, új ruházati cikket vesz 18 százalék. Utána következik az otthonon kívüli szórakozás 14, új műszaki cikk vásárlása 12 százalékos említéssel, valamint üdülés 11 százalékkal. Befektetési vagy részvényalapra a válaszadók 3 százaléka fordít pénzéből, és ugyanakkora aránya nyugdíjalapra. Az említettek közül majdnem mindenre többen költenek, mint három hónappal korábban. Igaz, ezzel egy időben azt mondja a megkérdezett magyarok 40 százaléka, ahogyan a második negyedévben is, hogy nem marad szabadon elkölthető pénze.

Európa harminckét vizsgált országában a megkérdezett fogyasztók átlag 21 százalékának nem marad szabadon elkölthető pénze, miután gondoskodott megélhetéséről. Átlagosan Európában a szabadon elkölthető pénz felhasználási céljai között legtöbben a megtakarítást említik (34 százalék).

– Világszerte növekedett a fogyasztók vásárlási hajlandósága, ha összehasonlítjuk a legutóbbi két negyedévet. Ez sok kereskedőt ösztönözhet arra, hogy jól felkészüljön az év végi vásárlási szezonra – állapítja meg Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge-csoport vezető gazdasági szakértője. – Mindamellett láthatóan lassan javulnak a gazdasági feltételek ahhoz, hogy a világgazdaság rendbe jöjjön, mert egyelőre gyors fejlődés jeleit nem érzékeljük.

Kapcsolódó cikkeink