Javuló üzleti várakozások
Februárban kissé emelkedett a GKI konjunktúraindex szezonális hatásoktól megtisztított értéke. A GKI Gazdaságkutató Zrt. által – az Európai Unió támogatásával – készített felmérés szerint az üzleti várakozások egyértelműen javultak, a fogyasztói várakozások viszont inkább csak stagnáltak. Az üzleti szektor minden ágazata optimistább lett. Az ipari válaszadók a januárinál elégedettebbek voltak termelési szintjükkel, a termelési kilátásokat viszont lényegében a korábbival azonos módon értékelték. A rendelésállományok megítélése kissé javult, de ezen belül az exportrendeléseké enyhén romlott. Jelentősen csökkentek a saját termelésű készletek, s számottevően javult a foglalkoztatási szándék.
Az építőipari bizalmi index a 2007. nyári mélypont óta jelentős hullámzás mellett kissé javul. A februári építőipari felmérés eredményei is az előző hónaphoz képest kissé javuló termelési helyzetre utalnak. A rendelésállományok megítélése is kedvezőbbé vált, a foglalkoztatási várakozások viszont tovább romlottak.
A kereskedelmi bizalmi index értéke – a januári visszaesést követően – februárban számottevően nőtt, de továbbra is nagyon alacsony. Az index összetevőinek többsége februárban kedvezően változott: az előző hónaphoz képest az eladási pozíció megítélése jelentősebben, a készletek megítélése szerényebben javult, a rendelések várható alakulására vonatkozó várakozás pedig lényegében nem változott.
A szolgáltatószféra bizalmi indexe ugyancsak jelentősen nőtt, ez a szektor azonban korábban is viszonylag optimista volt. Az elmúlt hónapok üzletmenetének megítélése kisebb mértékben, a foglalkoztatott létszám és a forgalom várható alakulására vonatkozó várakozások viszont számottevően javultak az előző hónaphoz képest.
Az áremelést tervezők köre az iparban januárhoz képest csökkent, azonban a szokásosnál kevésbé. Februárban áremelést tervezett a malomipari, a bőr- és cipőipari cégek kétharmada, a vegyi alapanyagokat gyártók fele, árcsökkentésre leginkább a híradástechnikai vállalatok és a hús-, hal- és baromfi-feldolgozók számítottak. Az áremelési tervek az építőiparban és a szolgáltatók körében szerényebbek, a kereskedelemben viszont kissé erőteljesebbek lettek.
A magyar gazdaság következő háromhavi kilátásainak megítélése az iparban, az építőiparban enyhén romlott, a kereskedelemben és a szolgáltatói szektorban javult. A fogyasztók véleménye lényegében nem változott.
A GKI fogyasztói bizalmi index a 2006. év közepi nagy zuhanás után tavaly az év közepéig mérsékelten javult, majd ismét az év eleji szintjére romlott. December óta a mutató értéke lényegében stagnál, 2008 februárjában a hibahatáron belül emelkedett. A lakosság saját pénzügyi helyzetére vonatkozó 12 havi várakozásai januárhoz képest kissé romlottak, de sokkal kedvezőbbek az egy évvel ezelőtti értéküknél. A lakosság rövid távú megtakarítási képességét mutató index nem változott. Januárhoz és főleg az egy évvel korábbihoz viszonyítva csökkent viszont a munkanélküliség növekedésétől való félelem. Csökkentek az inflációs várakozások is. Ugyanakkor romlott a háztartások saját anyagi helyzetükről alkotott véleménye.
A GKI konjunktúraindex összetevői, 2005–2008
2005. I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. IX. X. XI. XII.
Fogyasztói bizalmi index –21,7 –22,5 –26,0 –30,9 –32,7 –35,2 –28,9 –27,8 –26,1 –27,8 –23,4 –18,7
Üzleti bizalmi index –12,7 –16,1 –17,4 –17,0 –17,4 –17,0 –14,2 –15,2 –8,8 –9,3 –8,5 –8,5
GKI konjunktúraindex –15,0 –17,8 –19,6 –20,6 –21,4 –21,7 –18,0 –18,5 –13,3 –14,1 –12,4 –11,2
2006. I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. IX. X. XI. XII.
Fogyasztói bizalmi index –16,3 –10,3 –11.8 –10,5 –24,4 –43,3 –48,2 –46,9 –51,1 –49,0 –51,8 –52,9
Üzleti bizalmi index –8,6 –9,4 –5,4 –3,7 –2,2 –4,4 –5,8 –8,8 –4,2 –7,3 –6,7 –9,7
GKI konjunktúraindex –10,6 –9,6 –7.1 –5,5 –8,0 –14,5 –16,8 –18,7 –16,4 –18,4 –18,4 –21,0
2007. I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. IX. X. XI. XII.
Fogyasztói bizalmi index –53,5 –53,7 –51,9 –52,0 –51,3 –48,0 –47,7 –47,2 –49,3 –51,0 –53,6 –47,1
Üzleti bizalmi index –7,9 –5,8 –2,9 –4,4 –4,6 –4,0 –5,3 –5,0 –5,4 –10,7 –6,8 –7,0
GKI konjunktúraindex –19,8 –18,2 –15,6 –16,8 –16,7 –15,4 –16,3 –16,0 –16,8 –21,2 –19,0 –17,0
2008. I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. IX. X. XI. XII.
Fogyasztói bizalmi index –47,8 –47,6 n. a. n. a. n. a. n. a. n. a. n. a. n. a. n. a. n. a. n. a.
Üzleti bizalmi index –9,7 –6,7 n. a. n. a. n. a. n. a. n. a. n. a. n. a. n. a. n. a. n. a.
GKI konjunktúraindex –19,6 –17,3 n. a. n. a. n. a. n. a. n. a. n. a. n. a. n. a. n. a. n. a.
forrás: GKI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >77 ezer forint: ennyit terveznek idén költeni a magyarok karácsonyi ajándékra
Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban…
Tovább olvasom >A diabétesz előszobája: az elhízás megháromszorozza a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
Miközben a cukorbetegséghez és annak szövődményeihez köthető halálozás folyamatosan nő…
Tovább olvasom >