Javaslatok érkeztek a Greenpeace-től az élelmiszerüzletnek műanyag csomagolásának csökkentésére
A Greenpeace magyar nyelven is elkészítette az élelmiszerüzleteknek szóló kiadványát, melyben a zöldszervezet, elsősorban brit példákra hivatkozva szakmai ajánlásokat fogalmaz meg, hogy a következő öt évben hogyan csökkenthető felére a boltokban használt eldobható műanyag csomagolás.
El kell érni, hogy a hazai élelmiszerboltok minél kevesebb szemetet termeljenek, ezért arra kell törekedni, hogy a palackokat, dobozokat, zacskókat újratöltéssel minél többször fel lehessen használni, illetve növelni kell a csomagolásmentes termékek arányát. Ehhez szükség van az élelmiszerüzletek együttműködésére, valamint kormányzati szabályozásokra és a cégek elköteleződésére is.
A műanyagmentes július a végéhez ér a héten, ám rengeteg még a teendő azért, hogy végleg felszámoljuk a műanyagválságot. Ennek részeként a Greenpeace Magyarország a műanyaghulladék-termelésben élenjáró boltokban is szeretne változást látni, ezért a zöldszervezet áprilisban megkereste hazánk 9 legnagyobb élelmiszerüzlet-láncát, hogy megvizsgálja a műanyaglábnyomukat. A felmérés keretében a környezetvédő szervezet rangsorolni fogja az élelmiszerüzlet-láncokat, hogy azok mennyit tesznek a hulladékcsökkentésért és az újratölthető csomagolások elterjedéséért – a Greenpeace az ehhez köthető értékelését 2022. őszén tervezi bemutatni.
Már most kijelenthető, hogy az üzletekben számos pozitív tendencia látható, például néhány nagyáruház megszüntette az ingyenes műanyag zacskókat és egyre több termék elérhető újratölthető csomagolásban vagy csomagolás nélkül. Ám sokat kell még azon dolgozni, hogy végleg eltűnjenek a boltok polcairól az eldobható palackokban kínált italok, a több réteg műanyagba csomagolt zöldségek, gyümölcsök. Erre hasznos példákkal szolgál a Greenpeace, elsősorban brit példákat bemutató „Kicsomagolva” című kiadványa, melyben számos jó gyakorlat található arra vonatkozólag, hogy hogyan felezhetik meg az élelmiszerboltok a műanyagcsomagolást 2027-re.
Ugyan az Egyesült Királyságban bizonyos esetekben eltérőek lehetnek a fogyasztási szokások, a műanyagcsökkentésre meghatározott célok és alapelvek azonosak: meg kell előzni a hulladék keletkezését. A kiadvány bemutatja azokat a termékeket, ahol a legnagyobb a lehetőség a műanyagcsökkentésre. Ilyenek például a szénsavas üdítők, az ásványvíz, a zöldségek és gyümölcsök, a tisztító- és tisztálkodószerek, sok más egyéb termékkategória mellett.
A zöldségek és gyümölcsök a legtöbb esetben kínálhatók csomagolásmentesen, amennyiben szükséges párásítással kiegészítve. Az italok esetében egyre több országban alkalmazzák a palackok újratöltésén alapuló, betétdíjas, visszaváltható rendszert. A háztartási tisztítószereknél is jelentősen csökkenthető a műanyaghulladék, például, ha koncentrátumok formájában kínálják őket. Ha a tisztálkodószereket nézzük, már kapható szilárd sampon csomagolásmentesen, de vásárolhatunk folyékony tusfürdőt bolti utántöltős rendszerben.
A Greenpeace évek óta küzd a műanyagkrízis felszámolásáért. Közel negyedmillióan követelték, hogy tiltsák be Magyarországon az egyszer használatos műanyag zacskókat. A társadalmi nyomás hatására a kormány részben betiltotta, részben pedig jelentősen megadóztatta a műanyag zacskók használatát. Emellett több mint 50 ezren támogatták a Greenpeace STOP PET petícióját, melyben azt követeli a zöldszervezet, hogy minden eldobható italcsomagolást hasznosítsanak újra legkésőbb 2024-re, és az italcsomagolások legalább 70%-a legyen újratölthető legkésőbb 2026-ra.
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >Csomagolás újragondolva
A gyűjtőcsomagolás az FMCG szektor egyik legfontosabb eleme, amely jelentős…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >