Magazin: Játszani is engedd, II.
Ha a vendég jól szórakozik, akkor tovább marad, és nagy valószínűséggel többet is fogyaszt. Hogy jól érezze magát, sokszor elég neki a vendéglátós egyik legősibb promóciós eszköze, a játék. Sorozatunk előző részében a játékokkal, mint tárgyakkal foglalkoztunk, ezúttal azok társasági jellege kerül előtérbe.
Tágabb értelemben véve sok mindent tekinthetünk játéknak – a vendég játékként fogja fel a tombolahúzást, egy rögtönzött „versenyt”, vagy éppen egy jól sikerült promóciót is, de ma még talán az elektronikus kütyükkel való rendelés is ehhez a kategóriához tartozik számára. Ezúttal néhány játékos programot, játéknak beillő forgalomösztönző ötletet mutatunk be olvasóinknak.
A hagyományos étel-bor párosításos vacsorák intézménye számos szakértő szerint letűnőben van, viszont a borászok számára az éttermi vendég értékes célcsoport. Valljuk be, ha sokkal több szofisztikált ízlésű szakácsunk lenne is képes az ízek harmóniájának „értésére”, az ikszedik alkalom után önmagában a legprofibb párosítás sem dobná már fel túlságosan a potenciális jelentkezőket. Felpezsdíti viszont a programot, ha a vendég vacsora előtt vagy közben illatmintákat próbál felismerni, például a ma már könnyen beszerezhető aroma- és illatkollekciókból (ezek bogyós gyümölcsökből, vaníliából, borsból, paprikából és sok minden egyébből kivont koncentrátumok kis üvegekben, amik részletes leírásokkal kerülnek a 12-72 illatot magában foglaló dobozokba). Társas játék ez, tanulva vetélkedés, amit motiválhat egy-egy pohár elnyerhető bor is.
Kreált bűntények feltárásában alkalmi felügyelők vezetésével, hobbi kriminalistákként törhetik az agyukat a részvevők az úgynevezett gyilkos vacsorákon. Pár éve Németország szinte minden nagyvárosában van olyan étterem, aki ezt a szolgáltatást nyújtja vendégeinek – kellemes vacsora, váratlan gyilkosság és számtalan buzgó detektív. Teljesen hétköznapi jelenetek, legalábbis a krimikben, hiszen ott minden regényben, forgatókönyvben természetesek ezek az elemek. Az már koncepció kérdése, mi tartozik az „előadás” árába. Feltehetően az európai példák késztették a magyar Joint Events Kft.-t a hasonló szolgáltatás kialakítására. A különbség annyi, hogy ez nem egyetlen vendéglátóhelyhez kötődik: az állandó szereplők házhoz, pontosabban vendéglátóhelyhez mennek.
Itthon is előfordul, hogy sörözők, vendéglők különféle kártyajátékok bajnokságainak adnak helyet. Jó ötlet, de túl szűk célcsoportnak szól. Talán nem tudatosan, ám ennél jóval hatékonyabbat lépett egy virginiai bár tulajdonosa; olyasmiben szervez vetélkedést, amihez mindenki ért: kő, papír, olló! Hogy egy profán szóviccel éljünk – „kő” a forgalom neki is, a pangóbb napokra főiskolásoknak rendszeresen rendez kieséses jellegű „tornákat”. Ha az ötlet nem is feltétlenül aknázható ki éveken keresztül, jó darabig csurig megtöltötték a helyszínt a játékosok, akik legjobbjai a színpadon küzdöttek meg a már-már presztízsnek számító első helyért, no meg a százdolláros fődíjért.
Egy ügyes mókamesteren és pár apró ajándékon túl nem is volt másra szüksége egy Illinois állambeli bár tulajdonosának: a laposnak induló hétköznapi este forgalmának, hangulatának fellendítésére rendszeresen játsszák az általa kitalált „Mutass egyet!” játékot. A vendégek állítólag annyira megszerették ezt a kis heppeninget, hogy emiatt szerdánként már pont olyan a forgalom, mint hétvégén.
A moderátor azoknak ajánl fel ajándékokat, akik először tudnak egyet felmutatni a megnevezett dologból, ami nem túl különleges, de nincs gyakran az embernél – szájspray, szerelmes levél, lyuk egy cipőn, hőmérő, könyv, térdsérülés, parkolójegy, fogkefe… csak ötlet kérdése, mi mindent. A komolyabb feladványokért komolyabb díj jár – aminek finanszírozásába egyre többször szállnak be már a beszállítók is.
És lehet még tovább is fokozni az „egyszerűséget”: egy connecticuti koktélbárban (ami ugye az USA észak-keleti részén fekszik, és nem annyit esik a hó, mint Miamiban) Koncz Zsuzsánál is szélesebb mosollyal éneklik Micimackó téli dalát, ugyanis a hely azokban az időszakokban, amikor hull a hó és hózik, a happy hour idején megszokott árakon kínálja a koktélokat. Na igen, a legszellemesebb vendéglátóhelyi promóciók is a játékhoz, játékossághoz kötődnek. n
(Folytatjuk)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Meglepetés a nemzetközi szállodaláncok rangsorában: a nagy nevek alulteljesítettek
A nemzetközi szállodaláncok között végzett felmérésben meglepő eredmények születtek, amelyek…
Tovább olvasom >Borravaló vagy szervizdíj
Gyakran nagy bizonytalanság övezi a témát: a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >Az NTAK-ból már látszik: 16%-kal nőtt az utazók száma az őszi szünetben
Kiemelkedő utazási kedvet hozott hazánkban az október 26. és november…
Tovább olvasom >