Járványként terjed a kiégés a vezetők körében: a Z-generációs menedzsereket fenyegeti leginkább a krónikus fáradtság és motivációvesztés
A felgyorsult, digitalizált mindennapoknak és a globális eseményekből fakadó bizonytalanságnak köszönhetően egyre gyakrabban jelennek meg a kiégés fizikai és mentális tünetei a munkahelyeken. A menedzserek mintegy 53%-a vallja magát érintettnek, ráadásul egyre több a Z-generációs vezető is, akik számára még nagyobb kihívást jelent kicsekkolni a pörgő üzletmenetből. Mindez kétségtelenül hatással van az egész szervezet teljesítményére, de a nyári időszak számos lehetőséget tartogat a megújulásra még akkor is, ha nem tudunk 100%-osan kiszakadni a cég életéből. Miért lehet óriási haszna a hatékony napirendnek a vakáció alatt is, hogyan érdemes üzleti kapcsolatot építeni akár egy idegen országban és milyen könyvet vigyünk a tengerpartra? Avidor András, vállalkozásfejlesztési és networking szakértő elmondja, hogyan maradhatunk jó vezetők és töltődhetünk fel egyszerre a nyári hónapokban.
Nagy felelősség és sok kihívás nehezedik a menedzserek vállára, akiknek napjainkban már nem csak szakemberként és munkát hatékonyan szervező vezetőként, de empatikus kollégaként és mentorként is meg kell állniuk a helyüket egy olyan világban, ahol szinte lehetetlen kikapcsolódni. Nem csoda, hogy egyre többen küzdenek krónikus fáradtsággal, alvászavarokkal, szorongással, és a vezetők több mint fele úgy érzi, hogy már a kiégéssel küzd.
„A vállalkozások vezetői székeiben ráadásul egyre több a fiatal, ’80-as, ’90-es években született vagy akár Z-generációs menedzser, és egyre több cégnél aktuális kérdés a generációváltás is. Ez a korosztály – főként a pandémiát követően – gyakran érzi magát elszigeteltnek a vezetői szerepben, közel 90%-uk szerint pedig a kiégést jelző tüneteikhez nagyban hozzájárult az is, hogy a távmunka, a home office és a digitális kapcsolattartási eszközök térnyerése miatt ritkultak a személyes találkozások a saját csapatukkal is”
– mondja Avidor András, az ÉLETRE SZÓLÓ üzleti SIKER KÖZÖSSÉGEKRE fókuszáló BNI Magyarország alapítója és vezetője.
Nem mindig tudunk kivonulni a világból, de így is fel lehet töltődni
A nyári hónapokban persze gyakran kapcsolnak a vállalkozások takarékos üzemmódba – habár a vállalkozásfejlesztési és networking szakértő szerint ebben az időszakban is lehet új piacot szerezni vagy éppen új termékeket és szolgáltatásokat bevezetni. Ráadásul számos olyan helyzet adódik, amikor egyszerűen nem lehet magára hagyni a kritikus periódusban lévő vagy éppen most induló céget.
„Ha azonban a vezető nem tanulja meg okosan szervezni az idejét a nyári időszakban, és nem tudja hatékonyan szétválasztani a feladatokat és pihenést, azt később a szervezet és az üzlet fogja megszenvedni”
– vallja Avidor András.
Nézzünk pár hasznos tanácsot, melyeket érdemes megszívlelni a vakáció napjaiban!
- Új szezon a feladatkörökben is
A nyári időszak alkalmas lehet a felelősségi körök átgondolására és a szervezet egyes munkafolyamatainak átstrukturálására. Sokan hajlamosak maguknál tartani a gyeplőt a legkisebb ügyekben is és kontroll alatt tartani a vállalati szinte minden tevékenységét. A nyaralást megelőzően új határokat jelölhetünk ki, bevonhatjuk a középmenedzsereket a feladatainkba és gyakorolhatjuk az elengedést. Persze nem kell eltűnnünk a térképről és teljesen elengedni az új szerepben teljesítő kollégáink kezét, de nyugodtan a háttérbe vonulhatunk néhány hétre, ha megfelelően előkészítjük a terepet.
- Napirend a tenger mellett
Szintén gyakori jelenség, hogy bár képesek vagyunk egy néhány hetes utazást kigazdálkodni az üzletmenetből, mégis azzal töltjük a napjainkat, hogy az apró-cseprő céges ügyeket kezeljük kényszeredetten. Ha nem akarunk ebbe a hibába esni, a legjobb taktika, ha megtervezzük a napokat az üdülés alatt is, például kitűzzük magunknak, hogy levelezésre csak kétszer, reggel és délután nézünk rá fél órára, az ezen kívül eső időben azonban elengedjük a céges ügyeket.
- Mindenkinek kell a támogatás
A nyári heteket emellett érdemes fejlődésre és fejlesztésre használni. Ilyenkor igénybe vehetjük egy külső tanácsadó, mentor vagy coach segítségét, aki új irányt mutathat a vezetői szemléletben, sőt, az egész szervezet szempontjából hasznos támogatást nyújthat. Érdemes tanulni vagy tippeket kérni hasonló cipőben járó menedzserektől, ami mindig tágíthatja a látókörünket, egyben inspirálhat is minket.
- Kívül a komfortzónán
Ha le akarjuk győzni a fásultságot és az alulmotiváltságot, ami gyakran hatalmába kerít minket a mindennapok során, érdemes új ismereteket szerezni és akár betekintést nyerni egy másik szegmens vagy iparág sajátosságaiba és kihívásaiba. A pihenésre hasznos lehet keresni néhány olyan szakkönyvet, melyek új perspektívát adhatnak, hogy az ötleteket a saját vállalkozásunkban is hasznosíthassuk.
Üzleti kapcsolatépítés nyárra hangolva
Ahogy a fentiekből is kiderül, talán nincs is a nyári időszaknál jobb alkalom az ismeretszerzésre és a tapasztalatcserére, amikor kötetlenebb hangulatban és változatos programokkal egybekötve tehetünk szert újabb értékes üzleti kapcsolatokra. Használhatjuk ezt a módszert a cégen belül is, például kivihetjük a szabadba a céges csapatépítőket és meetingeket, akár egy hosszúhétvégét is együtt tölthetünk a kollégákkal, ahol kisimíthatjuk az év közben felmerülő munkaszervezési kérdéseket. Sőt, még a külföldi nyaralás is tartogathat kiváló lehetőségeket, ha végzünk egy kis kutatást és szervezünk néhány informális találkozót a potenciális helyi partnerekkel.
„Ma már valóban nincs uborkaszezon az üzleti életben, viszont alkalmazkodhatunk a szezon sajátosságaihoz, hogy a lehető legtöbbet hozhassuk ki belőle. A BNI kifejezetten az üzleti kapcsolatépítés erejére támaszkodik, hiszen a hazánkban közel 1100 tagvállaltunk sikereiből is látjuk, mennyire alapvető érték ez minden cég számára. Ezért a nyári időszakban is rendezvényekkel és képzésekkel várjuk őket, illetve idén is közös balatoni vitorlázásra invitáljuk az élményekre és új kapcsolatokra kész partnereket az év leglazább networking eseményén”
– mondja Avidor András.
Kapcsolódó cikkeink
Átalakulóban a hazai rendezvénypiac: csillagászati jegyárak, szűkülő célközönség, fókuszban az élmény és a digitalizáció
Turbulens éveken van túl a rendezvényipar, amely nemcsak hazánkban, de…
Tovább olvasom >BNI: nehéz a kisgyerekes anyák visszaintegrálása a munkaerőpiacra
Továbbra is ellentétes elvárásoknak kell megfelelniük a nőknek a családalapítás…
Tovább olvasom >KPMG: Meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők
Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >