Japán nagykereskedelmi inflációja elérte a 9%-ot, mivel az áremelkedés szélesedett
A japán nagykereskedelmi árak augusztusban 9,0%-kal emelkedtek az egy évvel korábbihoz képest, ami megegyezik a júliusi éves növekedési ütemmel, jelezve, hogy a tartósan magas nyersanyagköltségek továbbra is nyomják a vállalati árréseket.
A Bank of Japan (BOJ) adatai szerint a vállalati árindex (CGPI) emelkedése, amely azt méri, hogy a vállalatok milyen árat számítanak fel egymásnak a termékeikért és szolgáltatásaikért, nagyrészt összhangban volt a 8,9%-os növekedésre vonatkozó piaci előrejelzés mediánjával.
A 115,1-es index az ötödik egymást követő hónapban bővítette rekordmagas értékét, ami azt jelzi, hogy Japán továbbra is érzi az emelkedő globális nyersanyagárak hatását.
Áremelkedés mindenütt
Miközben a nyersolaj és a globális nyersanyagköltségek közelmúltbeli csökkenése némi nyomást vett le az üzemanyag- és fémhulladékárakról, az adatok szerint a kiskereskedőket közvetlenebbül érintő tételek széles körének, például a közüzemi számláknak és az elektronikus eszközöknek az árai emelkedtek. Az enyhülő inputnyomás miatt azonban a nagykereskedelmi árak augusztusban csak 0,2%-kal emelkedtek az előző hónaphoz képest, ami lassabb a júliusban tapasztalt 0,7%-os, felülvizsgált havi szintű növekedésnél.
A jen alapú importárindex augusztusban 42,5%-kal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest, a júliusi felülvizsgált 49,1%-os emelkedés után – mutatták az adatok. A gyenge jen felduzzasztotta a nyersanyagáruk már amúgy is emelkedő importköltségeit, ami a vállalati nyereségre nehezedik, és egyre több céget kényszerít áremelésre.
Fogyasztói infláció
A japán fogyasztói maginfláció júliusban 2,4%-ot ért el, ami 7 és fél év óta a leggyorsabb éves ütemet jelentette, növelve a megélhetési költségeket a háztartások számára, amelyek még nem tapasztaltak jelentős bérnövekedést. Mivel azonban az infláció sok más fejlett országhoz képest még mindig szerény, a gazdaság pedig törékeny, a japán jegybank ígéretet tett arra, hogy a kamatlábakat rendkívül alacsonyan tartja, és továbbra is a monetáris politika szigorításának globális hullámában marad.
Japán gazdasága április-júniusban éves szinten 2,2%-kal bővült, a vártnál lassabban tért vissza a COVID okozta visszaesésből, mivel a fertőzések, a kínálati korlátok és az emelkedő nyersanyagköltségek a fogyasztást és a termelést is nyomasztják.
Kapcsolódó cikkeink
Az amerikai RTD-koktélok piacán törekszik nagyobb részesedésre a japán Suntory
A japán Suntory Holdings a szeszes italok terén megszerzett szakértelmére…
Tovább olvasom >Japán hazánk kiemelt mezőgazdasági partnere
A magyar uniós elnökség prioritásairól, az élelmiszerpazarlás csökkentéséről, és állategészségügyi…
Tovább olvasom >Olyan kevés a gyerek, hogy csecsemőpelenka helyett felnőttpelenkát kezdett gyártani a cég
Az Oji Holdings, egy japán pelenkagyártó vállalat, stratégiai lépéseket tesz…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >