Ízlés szerint keverve – szószforradalom az amerikai piacon

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 10. 10. 10:32
🎧 Hallgasd a cikket:

A ketchup–mustár vitától a kimcshis majonézig: az amerikai szószpiac az elmúlt öt évben 50 százalékkal nőtt, és a trend nem lassul. A házhozszállítás, az otthoni főzés és a személyre szabott ízélmények iránti vágy új aranykort hozott a mártásoknak – a gyártók pedig technológiai innovációkkal válaszolnak a keresletre  – írja a Bloomberg.

Mustárgate-től szószkultúráig

Amikor Barack Obama 2009-ben egy virginiai étteremben dijoni mustárral kérte a hamburgerét, a jobboldali sajtó egy része elitista gesztusnak tartotta a választást. A „Dijongate”-ként elhíresült eset ma már inkább anekdotának számít, hiszen az Egyesült Államok polcai tele vannak a legkülönfélébb ízesítésű szószokkal – a fehér borsos és jalapeñós mustártól a cukormentes, csilis vagy épp pizzaízű ketchupokig.

A választékot tovább bővítik a fúziós újdonságok: kimcshis majonéz, barbecue- és grillszószok, szárnyasokra és „mindenhez való” mártások. A szószforradalom nemcsak a boltokban, hanem az online kínálatban is tetten érhető – a vásárlók számtalan ízvariáció közül válogathatnak, és az adatok szerint élnek is ezzel a lehetőséggel.

12 milliárd dolláros piac – és még nincs vége

A Mintel piackutató adatai szerint az amerikai szószpiac 2019 és 2024 között 8 milliárdról 12 milliárd dollárra nőtt – öt év alatt 50 százalékkal, jócskán meghaladva az inflációt. Bár a következő években a növekedés várhatóan mérséklődik, visszaesés nem látszik a horizonton.

A trendet több tényező hajtja. Egyrészt az amerikai fogyasztók fehérjefókuszú étkezési szokásai: a marhahúsfogyasztás – magas ára ellenére – tovább nő, és vele együtt a különféle szószok iránti igény is. Másrészt a Covid-időszakban átalakult étkezési rutin: a kevesebb éttermi látogatás mellett az otthoni főzés és a félkész ételek kiegészítése új terepet nyitott a mártásoknak.

Az ízek pszichológiája: kis örömök a mindennapokban

A Bloomberg elemzése szerint a Z generáció számára a szószok nemcsak ízfokozók, hanem apró jutalmak is. A személyes ízpreferenciák kifejezése – például egy egyedi szószválasztás – a gasztronómiai önkifejezés új formája lett.

Ezt erősíti az is, hogy a közös étkezések ma sokkal változatosabb étrendű társaságokat hoznak össze: laktózérzékenyek, vegánok, ketogén diétát követők ülnek egy asztalnál. Egyazon alapétel mellé így mindenki saját szószt választ, ami lehetővé teszi a közös, mégis személyre szabott élményt.

Technológia a tányéron: a Heinz Remix és a testreszabás jövője

A gyártók gyorsan reagálnak a változó fogyasztói igényekre. A Kraft Heinz 2023-ban mutatta be a Heinz Remix nevű digitális szószkeverő gépét, amelyet elsősorban éttermekbe szánnak. A vendégek különböző alapokból – például ketchup, ranch, barbecue – és ízesítőkből akár 2000-féle kombinációt állíthatnak elő saját ízlésük szerint.

A prototípus nemcsak marketingfogás: jól mutatja, merre tart az FMCG-szektor. A személyre szabás, a technológiai interakció és az élményalapú étkezés iránti igény a gyorséttermektől a prémium márkákig új kategóriát teremt – a „customized flavor experience”-t.

Tanulság: a szósz többé nem kiegészítő

A szószpiac robbanása azt jelzi, hogy az ízesítők ma már nem mellékszereplők, hanem a fogyasztói döntések középpontjába kerültek. A „Dijongate”-ből tizenöt év alatt globális ízkísérlet lett: az amerikai vásárló már nem csak eszik, hanem kever, kóstol, kifejez.

A szósz többé nem a főétel kísérője, hanem annak része – és ahogy a piac növekedési trendje mutatja, a személyre szabott ízek kora még csak most kezdődik.

Kapcsolódó cikkeink