Magazin: Ízből íz
Az egészséges étel az egészséges összetevőknél kezdődik – nem csoda, ha a fűszerpiac innovációinak egyik jelszava a természetesség és „mentesség”. A monofűszerek között a klasszikusok pozíciói erősek, a konyhai divatok inkább a mixekre hatnak: egyre több kész megoldást kínálnak a különféle stílusokat kipróbálni vágyók számára.
Változatos, sokrétű piac a fűszereké, amely a főzési-sütési szokások, divatok „lakmuszpapírja”.
– A piacon a mennyiségi eladások stabilitása mellett értékbeli növekedést figyelhetünk meg – jelzi Galácz Márta, a Kotányi Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. – Ezen belül is a fűszerkeverékek esetében tapasztalunk dinamikusabb fejlődést, elsősorban a klasszikus húsételek, nemzetközi ételek és grillszegmens esetében. A fűszermalom-kiszereléseknél is évről évre nő a piac, ennek érdekében portfóliónkat ebben a szegmensben is fejlesztjük. A piac szerkezetét illetően a nemzetközi és hazai láncok mellett a kisebb független üzletek is jelentős súlyt képviselnek, ezért fontos, hogy ezen üzletek kiszolgálására is megfelelő megoldást tudjunk nyújtani.
Árérzékenyebbek a monofűszerek
Folyamatosan bukkannak fel olyan trendek, amelyek erősen befolyásolják az egyes termékek, ízvariánsok eladását.
– Ilyen például a jó pár évvel ezelőtt berobbant zöldfűszer „őrület” vagy a konyhai divatnak számító keleties ízvilág elterjedése is – mond példákat Szikora Dóra, a Nestlé Hungária brandmenedzsere. – Ennek ellenére azt látjuk, hogy a hazai fogyasztók által legkedveltebb „klasszikus” ízek továbbra is stabilan vezetik az eladási listákat.
Fogyasztói kutatásaik eredményei alapján a fűszerkeverékek piaca nem tartozik a leginkább promócióvezérelt konyhai kategóriák közé. Jellemzően tervezett a vásárlás, ahol a kiválasztás során sokkal nagyobb hangsúlyt kap a gyártó megbízhatósága, az alapanyagok minősége. Legnagyobb arányban sztenderd tasakos, 30-40 g-os kiszerelések uralják a piacot, legyen szó márkázott vagy saját márkás termékről.
– A fűszerkeverékektől eltérően a monofűszerek piacán még kiélezettebb a verseny – hívja fel a figyelmet Szikora Dóra. – Ez egy sokkal árérzékenyebb kategória, és kevésbé lehet olyan termékelőnyöket felsorakoztatni, mint például az összetettebb fűszermixek esetében.
Mentesek divatja
Minden évszaknak megvannak a maga fűszerei. Míg karácsony és húsvét előtt inkább a süteményekhez való édesfűszereké a terep, a nyár „húsosabb”: ez a grillpartik, bográcsozások időszaka.
– Ilyenkor jelentős mennyiségi növekedés tapasztalható a többféle ízesítésű grill fűszerkeverékeinknél, melyek között megtalálható a különleges grill szalonnás vagy a pikáns csirke (paprikás) ízesítésű, továbbá a különböző típusú húsokhoz és az elmaradhatatlan sültkrumplihoz ajánlott fűszersóinknál is – mondja Csicselyné Biró Henrietta, a Thymos Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója. – Ami független viszont a szezontól: az egészséges, természetes vagy adalékanyagtól mentes fűszerek iránti igény folyamatos növekedést mutat.Ez sajnos már nem csupán divat: egyre több azon fogyasztók száma, akik valamilyen összetevőre allergiások.
A fogyasztói divatokon kívül az alapanyagárak világpiaci ingadozása is piacbefolyásoló tényező tud lenni. A fokhagymatermékek elmúlt időszakban tapasztalt árváltozásai mögött például ez áll, tudjuk meg Domonkos Istvántól, a DOMI Fokhagyma Kft. ügyvezetőjétől:
– A nemzetközi kereskedelemben a tavalyi magas fokhagymaárak után, ahogy várható volt, nagymértékű árcsökkenés következett be. Ez a hazai fokhagymatermelők eladási árait is jelentősen befolyásolta. Ennek eredményeképp mi is csökkenteni tudtuk a feldolgozott fokhagymatermékeink árait.
Újdonságok szárított paradicsommal
A Kotányi Hungária több márkacsaládjával igyekszik minden fogyasztói igénynek megfelelni. A Kotányi márka a prémium és felső-közép, a Horváth Rozi a középső, míg az Orient márka az alsó-közép árszegmensben versenyez.
– Az alacsonyabb árpozíciójú termékek stabil teljesítménye mellett érezhetően erősödik a kereslet a magasabb hozzáadott értékű termékek iránt. Ez határozza meg innovációs munkánk irányát – szögezi le Galácz Márta.
Tavaly több sikeres termékbevezetés lett ennek eredménye. A hamburger-termékcsalád a kiskereskedelem mellett a HoReCa-szegmensben is jól debütált, emellett a nemzetközi ételekhez használatos Secret’s of fűszerkeverékek iránt is fokozódó érdeklődés tapasztalható a piac részéről. Az év végén a sütési szegmensben vezettek be több új terméket, például a reszelt narancs vagy citromhéj pótlására használható, természetes összetevőkből álló Citronett és Orangina termékeket, valamint az Agartine-t, amely 100% -os növényi zselésítő.
Szponzorált illusztráció
– Jelenleg 3-féle (fokhagymás, olívás és chilis) szárított paradicsomos fűszerkeverékünk bevezetése zajlik – árulja el az ügyvezető igazgató. – Az év második felében természetesen további termékinnovációkkal fogjuk szélesíteni kínálatunkat.
Kommunikációjuk fókuszában elsősorban Kotányi és Horváth Rozi márkáik állnak. Tavaly a Kotányi márkát sikerrel támogató „Ízek, színek, Provance” nyereményjátékuk kommunikációjában out-door, online, print, display és POS marketingeszközöket egyaránt alkalmaztak.
– ATL-vonalunkon hangsúlyos az online eszközök használata. A 2017 tavaszán indult Kotányi YouTube csatornánkon az itt található saját gyártású recepttartalmaknak és egyéb promóciós kommunikációknak tavaly több mint 2 milliós nézettsége volt, míg a social mediában 2016-os indulása óta már több mint 60 000-en követik Horváth Rozi márkánkat. A Kotányi márka Facebook- és tavaly indult Instagram-felülete is egyaránt népszerű – sorolja Galácz Márta. – Idén májusban mutatjuk be Horváth Rozi márkánk új weboldalát, amellyel fogyasztóitartalom-központú, a népszerűvé vált social media felületünkkel szorosan integrált oldalt kívánunk létrehozni.
Új szegmensekben
Ha élelmiszerekről, ételekről és főzésről van szó, a fogyasztók egyre tudatosabban választanak a termék tartalmához, tápértékéhez, alapanyagaihoz kapcsolódó információk alapján. Egyre fontosabb szemponttá válik, hogy milyen összetevők vannak egy-egy termékben, előtérbe kerülnek az otthonról is ismert alapanyagok és a kiegyensúlyozott táplálkozás.
– A fogyasztók ezen igényeire válaszolva egyre több Maggi termékünk kerül a boltokba megújult receptúrával, amelyekhez a konyhában is megtalálható, a fogyasztók számára ismerős és kedvelt alapanyagokat használunk. A tasakokban lévő összetevők hosszú eltarthatóságát szárítással biztosítjuk, így nincs szükség tartósítószer hozzáadására – húzza alá a Nestlé Hungária brandmenedzsere. – Megújult termékkörünk zászlóshajója a MAGGI Újratöltve alap termékcsalád, amelynek korábbi receptúráit 2017 márciusa óta fokozatosan cseréljük le.
Kutatásaik eredményei alapján a szárított állagú termékekhez képest az üveges szószok fogyasztói megítélése lényegesen pozitívabb; a fogyasztók egészségesebbnek tartják ezeket a termékeket. Erre reagálva 2018 év elején beléptek az üveges szósz kategóriába 3 új termékkel. A Bolognai, a Bazsalikomos-fokhagymás és a Gombás-Olívás szószok autentikus, mediterrán ízvilágot képviselnek.
2018 májusától két új MAGGI alappal gazdagodik a termékcsalád: a MAGGI Lasagne és a MAGGI Gyros csirkefalatok alapja segítségével otthon is villámgyorsan elkészíthetők ezek a közkedvelt ételek.
– 2018 májusa jelentős mérföldkő a MAGGI életében: a 8 ízvariánsból álló MAGGI Fűszerkeverék-termékcsalád bevezetése révén még egy új kategóriával bővül választékunk – informálja lapunkat Szikora Dóra. – A legnépszerűbb ízeket kínáló MAGGI fűszermixek természetes alapanyagokat tartalmaznak, és attraktív, modern designnal kerülnek a boltok polcaira.
Ki akarják próbálni
A Thymos Hungária Kft. palettáján folyamatosan nő az olyan termékek száma, amelyek valamitől mentesek vagy teljesen tiszta, natúr termékek. Ezek előállítási költségei magasabbak, mivel igen sok kritériumnak kell megfelelniük, hogy kizárható legyen érintkezésük bármilyen allergizáló tényezővel.
– Erre az igényre reagálva kezdtük el a gyártani a több, természetes zöldséget tartalmazó nátrium-glutamát-mentes ételízesítőnket, amely a „Konyhatündér” nevet kapta, valamint a szárított zöldségkeverékünket, amely csak szárított zöldségeket tartalmaz és még 10-féle Natúr fűszert is – mondja Csicselyné Biró Henrietta.
Szponzorált illusztráció
A cég évek óta gyárt több európai országban jelenlevő nemzetközi áruházláncnak saját márkás termékeket.
– Ezen a piacon is az a tapasztalatunk, hogy egyre érezhetőbb az igényeknél és az elvárásoknál is a minőség felé történő elmozdulás – jegyzi meg a kereskedelmi igazgató. – A Thymos által gyártott saját márkás termékek a prémium kategóriát képviselik, így nem okoz gondot nekünk megfelelni ezeknek az elvárásoknak sem, ennek köszönhetően ma már egyre több felkérést kapunk konkrétan prémium minőségű PL-termékek gyártására.
Az év vége egy új időszámítás kezdete volt a Thymos életében, mivel teljes arculatváltás indult el termékeiknél. Céljuk az volt, hogy az új csomagolással lendületes, izgalmas „ki akarom próbálni” érzést keltsenek.
– Bővült a választékunk is. Minden, új csomagolásban megjelent fűszerkeverékünk már +10% grátiszos kiszerelésben, aromazáró csomagolásban oldalt felbontást elősegítő bevágással került az üzletek polcaira, és igen rövid idő alatt sok új fogyasztót is sikerült ezekkel az újításokkal megnyernünk magunknak – állapítja meg Csicselyné Biró Henrietta. – Mellettük nagy sikere van az idei év egyik újdonságának, a zöldfűszersónknak is.
Másik újdonságuk, hogy alapfűszereikből úgynevezett „Big Pack” kiszereléssel jelentek meg ebben az évben, aminél fontos szempont volt – a kedvezőbb fogyasztói ár kialakítása mellett –a praktikus, visszazárható csomagolás is.
Fehéren, feketén
A DOMI Fokhagyma Kft. palettáján az éttermek részéről az 1 kilogrammos, a lakosság részéről a tubusos és tasakos kiszerelések forgalma mutat növekedést.
– Nem véletlen, a felméréseink igazolták, hogy a kényelmi szempontok, és a minőség iránti igény kerül folyamatosan előtérbe, főleg, ha ezekhez kedvező árak is kapcsolódnak – fűzi hozzá Domonkos István.
A szegmensben új tendencia, hogy a fekete fokhagyma mint kuriózum egyre inkább a figyelem központjába kerül. Igaz, hogy ára többszöröse a hagyományos fokhagymáénak, de a fokhagymaimádók tudják, hogy milyen hatással van a szervezetre, amellett, hogy kulináris élvezet is.
Ezt a trendet legújabb innovációjuk esetében is figyelembe veszik, tudjuk meg az ügyvezetőtől:
– Új értékesítési csatornákat fogunk kiépíteni, és ebben a fekete fokhagymának kiemelt szerep jut. Többet erről most még nem szeretnénk elárulni.
Idei terveik között szerepel egy webáruház kiépítése, és az online marketingre is ráerősítenek termékeik széles körű megismertetése érdekében.
Szalai L.
Kapcsolódó cikkeink
Új világkonyha-márkákat vezet be a Nestlé az Egyesült Államokban
Mings és Tapatío néven két új világkonyha-márkát vezet be a…
Tovább olvasom >Egyre nagyobb kihívások előtt áll a fűszeripar
Ahogy a klímaváltozás hatásai egyre érezhetőbbé válnak, a fűszertermesztés is…
Tovább olvasom >Nyereséggel zárta az első fél évet a Nestlé Hungária
Nestlé Hungária closed the first half of the year with…
Tovább olvasom >További cikkeink
A visszaszámlálás elkezdődött, egy hónap múlva itt a Black Friday
Bár a hivatalos Black Friday csak egy hónap múlva, november…
Tovább olvasom >Közösen kell cselekednünk a biológiai sokféleség megőrzéséért
Az elmúlt tizenöt évben Magyarország példátlan mértékű természetvédelmi beruházásokat hajtott…
Tovább olvasom >Sneakerness Fesztivál: pop-up üzlettel és interaktív játékokkal készül a SPAR
Mini pop-up egység, chill zone és különféle interaktív játékok várják…
Tovább olvasom >