ITM: a fogyasztóvédelem helyretette a hiányos vagy félrevezető tájékoztatásokat a maszkokon
November elsejétől ismét kötelező a maszkviselés a közösségi közlekedésben. A fogyasztóvédelmi hatóság a járványhelyzetben fokozottan ellenőrzi, a vámhatáron is szűri a védőeszközöket. A tapasztalatok felemás képet mutatnak: a maszkfajták több mint kétharmada nem tett eleget a dokumentációs vagy jelölési előírásoknak. A darabszámokat vizsgálva azonban kiderül, hogy a helyzet ennél sokkal kedvezőbb. A nagyobb mennyiségben elérhető típusokat ugyanis jellemzően szabályszerű tájékoztatással ellátva kínálják az üzletek – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium szerdán az MTI-vel.

A fogyasztóvédelem a maszkokra vonatkozó tájékoztatást ellenőrizte
Ha a szájat és az orrot is eltakarja, már egy egyszerű textilmaszk is jelentősen mérsékli a fertőzési kockázatokat. A nagyobb szűrőképességű védőeszközök hatékonyságát dokumentumokkal kell hitelesen igazolni. A folyamatos ellenőrzések annak is elejét veszik, hogy a tényleges szintnél erősebb védelmet ígérő jelölések tévesszék meg a vásárlókat – írták.
A közlemény szerint a kormányhivatalok munkatársai januártól szeptember végéig közel 1300 fajta terméket ellenőriztek, ezekből több mint 900 nem rendelkezett az előírt jelölésekkel vagy igazoló dokumentumokkal. A mintegy 120 ezer darab ellenőrzött maszknak azonban csak nagyjából a harmada nem teljesítette a követelményeket. Az egyszerű szájmaszkok tizedén helyeztek el a gyártók a valósnál magasabb védelmet ígérő tájékoztatást.
A piacfelügyeleti vizsgálatok célja, hogy a fogyasztók megfelelő termékek közül válogassanak a hagyományos és az online üzletekben is. Az állandó hatósági jelenlét hatására az év közepétől egyre nehezebben bukkantak jogszerűtlenül forgalmazott védőeszközökre a szakemberek. Bármilyen maszk biztonságosabb, mint a csupasz arc. A termékek alaptalan feldicsérésével indokolatlanul fizettethetnek ki nagyobb összegeket vevőikkel a tisztességtelen vagy felületes kereskedők. A vizsgálat így a vásárlók pénztárcáit is védi, felesleges többletkiadásoktól kíméli meg a fogyasztókat – áll a közleményben.
Hangsúlyozták, a mostanáig megindított 275 fogyasztóvédelmi eljárás közül 188 esetében feltételhez kötötték a további árusítást. A termékek többsége a megfelelő dokumentáció bemutatása, az előírt jelölések feltüntetése után kerülhet vissza a polcokra. 82 esetben a megtévesztő tájékoztatások eltávolítására kötelezték a forgalmazókat.
A közleményben idézték Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkárt, aki elmondta: „a forgalomból való kivonást öt esetben rendelte el a hatóság, negyvenöt eljárásban eddig összesen 3,75 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki. Tavaly és idén összesen több mint ötmillió maszkot állítottunk meg a vámhatáron. A magyar emberek mellett más európai fogyasztókra is vigyázunk azzal, hogy megakadályozzuk a bizonytalan hatékonyságú, megkérdőjelezhető minőségű termékek uniós piacra kerülését. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a továbbiakban is figyelemmel kíséri a védekezéshez szükséges eszközök kínálatát, forgalmazásuk jogszerűségét”. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A GVH több mint 35 millió forintra bírságolta a Foodora ételrendelési portált, mert megtévesztette a fogyasztókat
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora, ezért több mint 35 millió…
Tovább olvasom >NKFH: Cape Herb & Spice őrlőfejes fűszereket hívott vissza a forgalmazó
Cape Herb & Spice őrlőfejes fűszereket hívott vissza a forgalmazó,…
Tovább olvasom >Mit vizsgál a Fogyasztóvédelem 2025-ben?
A fogyasztóvédelmi hatóság 2025. évi Ellenőrzési és Vizsgálati Programja tartalmazza…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kamatkedvezmény a zöldhitelre
Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb…
Tovább olvasom >Friss felmérés: A visszautasítástól való félelem bénítja a vállalkozásokat
Egy friss felmérés szerint a vállalkozások 33 százaléka a visszautasítástól…
Tovább olvasom >Jelentősen nőtt az Alibaba negyedéves nyeresége
Az Alibaba Group Holding kínai e-kereskedelmi óriás adózott eredménye jelentősen…
Tovább olvasom >