Ismét változott a NETA márciustól
Március elsejétől a Kormány rendeletben módosította az extraprofitadó szabályait több iparágban is.
Az FMCG-szektorra vonatkozó Népegészségügyi termékadó (NETA) tekintetében a korábbi két mentesség mellé (amikor a vevő a NETA-köteles terméket közvetlenül vagy saját termék előállítása után Közösségen belüli termékértékesítés, vagy termékexport keretében értékesíti), egy harmadikat is bevezetett: 2023. március 1-jétől NETA-mentesség érvényesíthető arra a belföldi termékértékesítésre is, amikor a terméket a vevő olyan saját, adóköteles termék előállításához használja fel, amely után a NETA-t megfizeti. Ezzel csökkennek a gyártási költségek.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara üdvözölte a lépést. Eddig ugyanis az összetett összetevőjű – alapanyagként felhasznált – NETA-köteles termékek esetén fennállt a halmozódó NETA-teher, ami egyes előrecsomagolt élelmiszerek esetében az egyszer adóztatott import versenytárs termékekkel szemben hátrányt jelentett a belföldi piacra termelő hazai vállalkozások számára.
Fontos ugyanakkor, hogy az új mentesség esetén is feltétel, hogy a vevő előzetesen nyilatkozzon, majd hitelt érdemlő módon igazolja a feltételek teljesülését.
A kiskereskedelmi adó esetében a kormányrendelet egyértelműsíti, hogy a 2023-ban kezdődő adóévre előírt, megemelt mértékű kiskereskedelmi különadót, valamint különadó-előleget a naptári évtől eltérő üzleti évet alkalmazó adóalanyok, ha adóévük a naptári év július 1-jét követően kezdődik, akkor a 2023-tól előírt magasabb megemelt mértékű kiskereskedelmi különadót és különadó-előleget már a 2022. július 1-jét követően kezdődő adóévre kötelesek alkalmazni. Vagyis, ha egy kiskereskedelmi tevékenységet végző vállalkozás üzleti évének mérlegfordulónapja augusztus 31., akkor a 2022. szeptember 1. – 2023. augusztus 31. közötti üzleti évére már a magasabb összegű különadó fizetésére köteles.
Emlékeztetőül a 2023-as évtől kezdődően a kiskereskedelmi adó mértéke a következőképpen alakul (az adóalaptól függően):
• 500 millió Ft alatt maradt 0% (ez nem változott);
• 500 millió Ft és 30 milliárd Ft között 0,10%-ról 0,15%-ra;
• 30–100 milliárd Ft között 0,40%-ról 1,00%-ra;
• 100 milliárd Ft felett pedig az eddig 2,70%-ról 4,10%-ra emelkedett. //
A cikk a Trade magazin 2023/4. lapszámában olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
Gazdag zöldségkínálattal találkozhatnak a fogyasztók a húsvét előtti időszakban
Bőséges zöldségkínálattal várják a vásárlókat a hazai boltok, a hazai…
Tovább olvasom >Az európai piac több mint felének kiszolgálására is elegendő a magyar tormatermés
A húsvét közeledtével minden évben ugrásszerű növekedésnek indul a különböző…
Tovább olvasom >„Az idei év legfontosabb feladata a tudásátadás” – Interjú Papp Zsolttal, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnökével
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara 2025-ben kiemelt célként tűzte ki az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Komoly átalakulásban a magyar tésztapiac
A szokások változása alapjaiban formálják át a magyar tésztapiacot –…
Tovább olvasom >Magyar Édességgyártók Szövetsége: stagnáló piacon egyensúlyoz a magyar édesipar
A hazai édesipar számára mennyiségben stagnáló piacot hozott 2024, és…
Tovább olvasom >Linamar és Gallicoop vezeti továbbra is a Békés vármegyei TOP100 vállalati listát
Továbbra is a Linamar Hungary Zrt. és a Gallicoop Zrt.…
Tovább olvasom >