Ismét növekedtek az élelmiszerárak
2009. márciusban az egyhavi átlagos fogyasztói ár-emelkedés 0,5% volt, és tavaly márciushoz
viszonyítva az árak 2,9%-kal növekedtek, a Központi Statisztikai Hivatal friss adatai szerint.
Idén, az első három hónapban, átlagosan 3,0%-kal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában. 1 hónap alatt – 2009. februárhoz viszonyítva – az élelmiszerek árai 0,7%-kal emelkedtek. Növekedett az idényáras élelmiszerek, azaz a burgonya, friss zöldség, gyümölcs (4,7%) és a cukor (1,8%) ára. Árcsökkenés következett be az étolaj, valamint a sajt (1,6-1,6%) és a sertéshús (1,4%) esetében. Az idényáras élelmiszerek nélkül számítva az élelmiszerek az előző hónaphoz képest 0,1%-kal drágultak. A legnagyobb mértékben (2,4%) a ruházkodási cikkek árai emelkedtek, az ilyenkor szokásos szezonális változásoknak megfelelően. A szeszes italok, dohányáruk, valamint az egyéb cikkek szintén az átlagosnál nagyobb mértékben (0,6-0,6%) drágultak. A szolgáltatások árai az átlaggal megegyező mértékben növekedtek. A háztartási energia árai nem változtak az előző hónaphoz viszonyítva. A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,0%-kal kellett kevesebbet fizetni. 12 hónap alatt, 2008. márciushoz viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál nagyobb mértékben, 5,2%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentősen drágult a sertészsiradék 43,0, a rizs, hántolmányok 23,1 és a sertéshús 15,0%-kal. Árcsökkenés következett be a sajt (10,8%) és a liszt (5,8%) esetében. A háztartási energia átlagot meghaladó, 11,3%-os áremelkedésén belül a vezetékes gáz ára 27,5%-kal nőtt, míg az elektromos energiáé 2,8%-kal. Az átlaghoz képest nagyobb mértékben (5,5%) drágultak a szeszes italok, dohányáruk is. A szolgáltatások esetében bekövetkezett 3,0%-os áremelkedésen belül a szemétszállítás 10,6, a vízdíj 8,4, a csatornadíj 8,0%-kal drágult. Árcsökkenés következett be az egyéb cikkek körében (3,1%), ezen belül a járműüzemanyagok ára 16,0%-kal csökkent. A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,2%-kal kellett kevesebbet fizetni, mint egy évvel ezelőtt, míg a ruházkodási cikkek esetében 0,5%-os árcsökkenés volt megfigyelhető.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Kötelezi beszállítóit Carrefour a Nutri-Score értékek közzétételére
Franciaországban előírta a Carrefour, hogy minden márkás termék beszállítója köteles…
Tovább olvasom >Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >