Iskolakezdés 2020: tavaly még kérdés volt, hogy kell-e a kütyü a tanuláshoz, idén már nem
A koronavírus második hullámának elején, minden iskolás korú gyereket nevelő szülőt izgat a kérdés, hogy vajon miként alakul majd az őszi félév? Lesz újra digitális oktatás? Tanszerre vagy inkább új számítógépre költsünk? Egyáltalán jó a gyereknek a digitális oktatás? A GKI Digital augusztus végén készült lakossági kutatása ezt a témát járta körbe.
Jó lenne, ha az őszi félév „normális” mederben menne
A számok azt mutatják, hogy noha a legtöbb szülő számára a hagyományos oktatás az ideális megoldás, a legtöbben mégis a digitális oktatás visszatérésére számítanak. Annak ellenére, hogy a jelenlegi tanév már elindult, a válaszadó, iskoláskorú gyermekkel rendelkező szülők 48%-a a digitális oktatás rövid időn belüli visszatérésére számít, 22%-a pedig a két oktatási forma közötti többszöri váltakozást tartja a legvalószínűbbnek.
A digitális oktatást preferálók nagyon kevesen vannak, és a szülők 56%-a egyáltalán nem szeretné újra megtapasztalni az online rendszert. Ebben a munkahelyi kötelezettségek és az időbeosztási nehézségek mellett a tavasszal szerzett tapasztalatok is szerepet játszanak.
Hogy ment a digitális oktatás tavasszal?
A megkérdezett szülők 60%-a szerint náluk nem működött hatékonyan a digitális oktatás, ezen felül 46%-uk nem tartotta megfelelőnek az iskolától, illetve a tanároktól kapott támogatás mértékét se.
Azzal kapcsolatban azonban jelentősen megoszlanak a vélemények, hogy milyen mértékű plusz munkát kellett a családoknak magukra vállalniuk. A szülők 41%-a úgy vélte, hogy a tananyag megtanítása a digitális oktatás révén, tulajdonképp rájuk hárult, miközben az iskola csak a feladatok kiosztását és azok számonkérését vállalta magára. A többség úgy érezte, jelentős terhet rótt a családra a gyerekek feladatainak ellenőrzése is. Természetesen ez még inkább hangsúlyos az alsó tagozatosok esetében, hiszen őket az önálló tanulás még kevésbé jellemzi. A szociális közegtől való távolság azonban korosztálytól függetlenül negatívan érintette a legtöbb gyermeket. Garancia pedig továbbra sincs arra, hogy a tanév mindenhol, végig a tantermekben zajlik majd.
Mit vegyünk a gyereknek?
Az iskoláskorú gyereket nevelő szülők fele úgy indult neki az iskolakezdéshez kapcsolódó bevásárlásnak, mint korábban. A vásárlás helyéül a megkérdezett szülők 36%-a a hipermarket és diszkont láncokat jelölte meg, 63% viszont ezek mellett vásárolt az iskolakezdéshez köthetően online áruházakban is. A papír-írószerek, ruházati cikkek esetében továbbra is az offline vásárlás a jellemző, míg a műszaki cikkeket szeretjük online összehasonlítani, kiválasztani és megvásárolni.
Idén a tavaszi távoktatás miatt a vártnál kevesebb tanszerre volt szükség és az iskolai felszerelés se használódott el teljesen. Így az iskolakezdésre, összességében csak az általános iskola alsós osztályaiban költenek a szülők jelentősen többet az előző évhez képest. Ennek oka, hogy esetükben is hangsúlyosabb lett a műszaki eszközök szerepe, miközben ez a korosztály korábban még kevésbé volt ellátott.
A felsősök és a középiskolások esetében viszont sok családnál még akár csökkenhetett is a tanévkezdéssel járó kiadások sora. Ennél a korosztálynál jellemzően számítástechnikai eszközök is rendelkezésre állnak, vagy beszerzésre kerültek a tavasz folyamán.
020-ban a beiskolázás során a szülők már az általános iskola alsóbb osztályaiban is egyre kevesebbet költenek papír-írószerre, ruházatra, és többet a különböző műszaki cikkekre. A felsőbb tagozatban ennél kisebb a mozgás a tavalyi évhez képest, de itt is jellemző, hogy műszaki cikkre többet költenek, mint tavaly, papír-írószerre és ruházatra kevesebbet. A középiskolában ellenben már viszonylag kevesebbet költenek a műszaki cikkre, míg papír-írószerre és ruházatra kissé többet, de nagyjából csak az áremelkedés mértékét követve. Az általános iskola alsó osztályában 45 ezer Ft, a felsőben 34 ezer Ft, míg középiskolában 28,5 ezer Ft a jellemző költség az idei iskolakezdéshez kapcsolódóan.
A műszaki cikkek, számítástechnikai- és okos eszközök, hazánkban eddig jellemzően nem tartoztak bele az iskolafelszerelésbe, ám ez a trend évről évre fordulni látszik, és ennek a vírus még nagyobb lökést adott.
2020-ban a műszaki cikkek iránti kereslet jelentősen megnőtt főleg azok körében, akiknek általános iskola alsó tagozatos gyermeke van. A digitális oktatás márciusi bevezetésekor is megfigyelhető volt a megnövekedett vásárlási igény: a szülők 34%-a vásárolt valamilyen műszaki cikket kifejezetten a vírus hatására tavasszal, a legtöbben laptopot vagy mobiltelefont.
A digitális oktatás megjelenése nagy szerepet játszik abban, hogy a tavalyi évhez képest jelentősen nőtt az iskoláskorú gyermekek eszközellátottsága.
A legtöbb szülő a laptopot, asztali számítógépet jelölte meg a leginkább elengedhetetlen eszköznek a tanuláshoz, készségfejlesztéshez. A tapasztalatok is azt mutatják, hogy ezeket használták a legtöbb esetben a gyerekek. Ez az erősorrend már a vírus kitörése előtt is kialakult, mindazonáltal a volumen tekintetében jelentős növekedés látható.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Kánya Kata: mindenki felelős a saját életéért!
Kánya Kata nem kér a titulusokból, abban hisz, hogy mindenkit…
Tovább olvasom >Új távlatokat nyit a rovarfehérje-iparban az Agroloop és a FreezeM együttműködése
Az Agroloop takarmánycélú lárvatenyésztési és takarmányalapanyag-előállítási tevékenysége egy teljesen új…
Tovább olvasom >Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >