Ipsos: gyakrabban járunk közösségbe
Nem nyugodott meg a lakosság a szélesedő körben elérhető vakcina hírétől, továbbra is maradtak a maszkok és a gyakori kézmosások, ugyanakkor lazult a magyarok általános fegyelme. Az idősebb korosztályban nem csak az oltási hajlandóság, de a regisztrációs arány is kiemelkedően magas, derül ki az Ipsos Covid-19 kutatássorozatának februári méréséből.
A nyári adatokhoz viszonyítva jelentősen visszaesett azon felnőtt lakosok száma, akik a védőoltás megjelenésétől a járvány gyors lezárását várják. Míg júliusban közel minden harmadik honfitásunk a hatékony vakcináció megjelenésétől tette függővé a vírus leküzdését, jelenleg a magyar felnőttek csak valamivel több, mint ötöde gondolja így (22%). Nagy többség a kormány és/vagy a járványügyi hatóság bejelentése után tekintené lezártnak a járványt (25% és 22%), míg további 17% a szigorító intézkedések feloldásával érezné megoldottnak a krízishelyzetet.
ÁBRA: Mitől teszi leginkább függővé, hogy enyhítsen a járvány ellen bevezetett szokásain vagy visszatérjen a régi szokásaihoz? (a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő, 2021 február)
Régi élethez való visszatérés feltétele
Az idősebb korosztály tagjait az átlagnál jobban megnyugtatja az oltóanyagok magyarországi megjelenése, míg a fiatalok a központi szigorító intézkedések feloldását említik a többi társadalmi réteghez képest gyakrabban. További érdekesség, hogy általánosságban bizonytalanabbnak tűnnek a 30 év alattiak a kérdést illetően, mint más korcsoportok (11% tartózkodott a választól, szemben a 7%-os lakossági átlaggal).
A lakosság általános oltási hajlandósága a friss mérés szerint 47%, míg a hivatalos weboldalon regisztráltak aránya a teljes felnőtt lakosság bázisán mérve 21% (amelyben benne van az a néhány százalék is, akik már megkapták a védőoltást).
ÁBRA: Ön beoltatná magát a hazánkban jelenleg elérhető koronavírus elleni vakcinával? (a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő, 2021 február)
Oltási hajlandóság
Korosztály szerint jelentős különbségek rajzolódnak ki, a 60 év felettiek oltási hajlandósága közel duplája a legfiatalabb, 30 év alatti korosztályénak (63% vs. 34%). Az egyének szociális és demográfiai hátterének függvényében tapasztalható különbségek azonban nem csak az elétkor tekintetében jelentősek: a legidősebb korosztályéhoz hasonló magas értéket mutatnak például a diplomások körében, illetve a főváros teljes lakosságán felvett mutatók is (61% és 66%).
A jelenleg elérhető védőoltásokra nyitott magyarok 45%-a regisztrált már a kormány által létrehozott weboldalon. A regisztrációs hajlandóság az életkor előrehaladtával szintén dinamikusan nő, a 60 év felettiek többsége már megtette szükséges lépéseket ahhoz, hogy minél előbb vakcinához jusson.
ÁBRA: A hivatalos weboldalon történt regisztráció aránya (az oltást vállalók bázisán, N=474 fő, 2021 február)
Regisztrációs hajlandóság
Az oltásra való regisztrációt illetően ismét a felsőfokú végzettségűek emelhetők ki (53%), ugyanakkor az oltásra leginkább nyitott fővárosi lakosság, illetve ezzel egyidőben a községek, falvak lakossága (egyelőre még) az országos átlagnál jobban idegenkedik az online jelentkezéstől (43%).
A tizenegyedik hónapja visszatérően elkészített kimutatás szerint az országban továbbra is magas a maszkviselés és a gyakori kézmosás aránya, demográfiai szegmenstől függetlenül.
Személyes védekezési módok
A további személyes védekezési formák tekintetében ugyanakkor jelentős visszaesés mérhető az elmúlt hónapban. Nem csak januárhoz, de a karácsonyi időszakhoz képest is jóval bátrabban találkoznak a magyarok ismerősökkel, barátokkal, utaznak belföldön, illetve mennek közösségbe. Az általános fegyelem lazulásának jele emellett a kézfogások növekvő gyakorisága is, amely a szeptemberi, azaz a vírus második hulláma előtti szintre állt vissza.
Kapcsolódó cikkeink
Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a…
Tovább olvasom >Egyszerre rajongunk a mesterséges intelligenciáért és tartunk tőle
Az Ipsos 2024 júniusában megjelent, 32 ország bevonásával és közel…
Tovább olvasom >Átfogó kutatás a hazai sajtfogyasztásról
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célkitűzése, hogy több magyar…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >