Ipsos: A cégek négytizede gyökeresen megújult a válság hatására
Magyarországon a cégek vezető döntéshozói szerint annyi változás történt a válság óta eltelt másfél év alatt a saját iparágukban, mint a teljes ’90-es évtizedben – derült ki az Ipsos friss online vállalati kutatásából.
Bár a válság a cégek 1/6-át nem érintette alapjaiban, négytizedük gyökeres átalakulási folyamaton megy keresztül, amely az utóbbi másfél évben kezdődött és sok helyen még hátra van a neheze.
Mivel a legtöbb cég nem élte meg a rendszerváltást, hanem azt követően jött létre, nincs a mostani átfogó változáshoz hasonló tapasztalata. A cégek elsősorban a törvényhozástól várnak külső segítséget, mégpedig a gazdasági környezet megváltoztatásában, a hitelhez jutás feltételeinek javításában, saját magukat pedig felkészültnek érzik a változásokra.
A hazai cégek vezetői rendszerint erősebbnek érzik az iparágukban zajló, mint a saját vállalatuknál végbemenő változásokat. Ezzel függ össze, hogy elsősorban külső kényszerként értelmezik a megújulás igényét, a főbb okokat abban jelölték meg, hogy erősödik a verseny, változnak a megrendelői igények és szűkül a piac.
A válság elmúlt két éve a cégek közel fele számára egyértelművé tette, hogy gyökeres megújulásra van szükség az üzleti sikerhez. Ennek ellenére a legtöbben mégis továbbra is a hatékonyságnövelésben bíznak leginkább. Amint azonban elfogynak a lehetőségek a hatékonyság javítására, sokan gyökeresebb változásokra kényszerülnek majd, új üzleti modellek bevezetésére lehet számítani több iparágban is.
A legtöbb cégnél a kommunikációval összefüggő területek, valamint a marketing és az értékesítés változott meg leginkább az elmúlt egy évtizedben. Az üzleti modellváltás azonban még sok helyen a cégek előtt áll. A növekedés érdekében a legtöbb cégnél a képzésre, fejlesztésekre, beruházásokra kellene még jobban odafigyelni, amelyek hagyományosan elhanyagoltabb területnek számítanak idehaza.
A változással kapcsolatban az a benyomása a cégek első- és másodszintű döntéshozóinak, hogy erősödik és gyorsul. Egyre rövidebb ideig tartanak ki az új üzleti modellek, az átlag 3-5 év, de a jövőben várhatóan csökkenni fog ez az időtartam, ahogy a változás még inkább a mindennapjaink részévé válik. A következő években számos iparág és cég újul meg gyökeresen, ahogy kifogynak a „biztonsági”, hatékonyság növelését célzó megoldásokból és a versenyben maradáshoz az üzleti modelljük átfogó megújítására lesz szükségük.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >