Innovációs körkép: értéknövelés tudományos alapon

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 03. 21. 12:43

Normális körülmények között az elegendő és változatos étrend képes biztosítani mindazon tápanyagokat, amelyek a megfelelő fejlődéshez és az egészséges élethez szükségesek. A felmérések szerint azonban ez az ideális helyzet nem valósul meg valamennyi vitamin és ásványi anyag, illetve népességcsoport esetében. Az élettani szempontból értékes anyagok hozzáadása az egyik leggyakoribb innovációs irány az élelmiszerek piacán.

A dúsítás többnyire önkéntes, azaz az élelmiszer-előállító felelőssége, hogy a vonatkozó termék minden szempontból biztonságos legyen a fogyasztó számára. Az előbb említett táplálkozási okok miatt azonban több országban létezik az állam által előírt kötelező dúsítás a megfelelő tápanyagbevitel biztosítása érdekében. Ilyen Németországban és Ausztriában a konyhasó kötelező dúsítása jóddal, vagy az USA-ban a lisztek dúsítása B-vitaminokkal és vassal.

A hazai példákat nem a törvény szülte, hanem legtöbbször egy egyszerű, olcsó, vagy hétköznapi kategória értékesebbé tételének a szándéka. De az „ellenkező irányból” is érkeznek innovációk a kiskereskedelembe: a gyógyszeriparban felfedezett újdonságok a megfelelő formai és tartalmi változtatások elvégzése után az üzletek polcain sokkal szélesebb célcsoportot érhetnek el, mint a patikákban.

Plusz oxigén

a Szentkirályitól

A Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács adatai szerint 2010-ben 109 literes értékével gyakorlatilag stagnált az egy főre jutó ásványvízfogyasztás. A tendenciák viszont átalakulnak: a cukros, szénsavas termékektől elpártolnak a vásárlók, és egyre többen fogyasztanak szénsavmentes ásványvizet.

A Szentkirályi Ásványvíz Kft. vezető brandje a Szentkirályi ásványvíz, amely mellett még számos közkedvelt, minőségi termékkel rendelkezik a cég, tudjuk meg Kőhalmi Ferenc marketingvezetőtől:

– A funkcionális termékeink közé tartozik a Szentkirályi oxigénnel dúsított, természetes ásványvíz alapú ital. Palettánkon megtalálható a Jégvíz, amely édesítő- és tartósítószer nélkül, csökkentett energiatartalommal, citrom-banán és málna-szeder keverékével ízesítve, szénsavmentes változatban kapható. Az üdítő ízek rajongói számára igazi élményt jelentenek a Szentkirályi Jégteák, amelyek szintén tartósító- és édesítőszerek nélkül, a legkorszerűbb aszeptikus technológiával készülnek, a fogyasztók által kedvelt citrom- és barackízben. A Limonádé pedig egy frissítő ital valódi citromlé felhasználásával, a varázslatot egy kevéske cukorral és a szamóca ízével tettük teljessé – tekinti át a palettát.

Az oxigénnel dúsított, ásványvíz alapú italuk gyors felfrissülést, több energiát és vitalitást jelent. Oxigénhiányos állapot esetén ugyanis a sejtszintű anyagcsere-folyamatok rossz hatásfokkal zajlanak le, a szervezet anyagcsereszintje csökken. Tudományosan elfogadott tény, hogy a sejtek oxigénhiányos állapota kedvező táptalaj a rákos sejtek szaporodásához. A plusz oxigén segítséget nyújthat az egészség megőrzéséhez. A mai kor embereinek egyharmada oxigénhiánnyal küzd: a sejtmembrán öregedése, az egészségtelen életmód (mint a kevés mozgás, a helytelen táplálkozás, a dohányzás, az alkoholfogyasztás, a stressz) a sejtek oxigénellátását károsan befolyásolja, ami a sejtek anyagcserezavaraihoz vezethet. Az ember fáradékony, levert lesz, hajlamosabb a betegségekre.

Amennyiben a szervezet elegendő oxigénhez jut, növekszik a sejtek energiaszintje, nő az ember vitalitása, javul a közérzete.

A Szentkirályi Ásványvíz Kft. teljes körű támogatásáról biztosítja a Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanácsot, amely fel kíván lépni azok ellen, akik a víztisztító berendezések értékesítése során téves információkat terjesztenek. Ezzel kapcsolatban Kőhalmi Ferenc elmondta:

– Valótlanul állítják, hogy kizárólag a „desztillált” vagy a fordított ozmózis elvén kezelt víz egészséges. A szövetség meggyőződése szerint a magyarországi ásványvizeket nem szabad a napjainkban divatossá vált víztisztító készülékekkel kezelni, mert ásványvizeink eredendően tiszták, egészségesek, és az eljárás során éppen a legértékesebb ásványi anyagokat vonják ki belőlük, ami hiánybetegségekhez, kirívó esetben halálhoz vezethet. A szövetség elsődlegesnek tartja a magyar ásványvizek hazai és nemzetközi jó hírnevének megőrzését és a fogyasztók megfelelő és korrekt tájékoztatását.

Lúgos víz Tiszafüredről

A Tiszafüredi Thermál Kft. fő tulajdonosai részéről az ivóvizek kezelésének gondolata és gyakorlati kivitelezése az 1990-es évek elején kezdődött egy PI-készülék vásárlásával és üzemeltetésével. Elhatározták, hogy a boltok polcaira helyezhető flakonos formában palackozzák és kínálják a vevőknek a PI-készülékkel kezelt, lúgos ivóvizet. A bolti forgalmazás lehetősége és engedélyeztetése több mint két évükbe tellett. Elsőként a PI-víz, mint ivóvíz, Füredi Víz néven, a szénsavas változata pedig Kapitány Víz néven került forgalomba.

– A szakmában is szenzációnak tekintett szabadalmunk alapján speciális elektromos eljárással, adalékanyagok nélkül tudunk lúgosított iható vizeket előállítani pH 9,3-tól pH 12-ig – beszél eljárásuk lényegéről Balázs László, a Tiszafüredi Thermál Kft. ügyvezetője. – Az eddigi kutatások és tapasztalatok újabb és újabb jótékony hatást állapítanak meg, bizonyítva ezzel vizeink hasznos lúgosságát. Azt is kimutatták, hogy a hasznosan lúgosított és ezáltal iható lúgos vizeknek pH 9 érték fölöttinek kell lenniük.

Az egyik kézenfekvő lúgosítási mód az ionizált lúgos vízzel történő lúgosítás, ami ez idáig háztartási körülmények között volt megvalósítható, a víz adalékanyag nélküli lúgosíthatóságának bonyolult eljárása nélkül. A cég szinte elsőként kezdte el nagyüzemileg gyártani az ionizált lúgos és egyéb módon kezelt ivóvizeket (Füredi Ion pH 9,3 ivóvízcsalád), amelyeket nagy sikerrel palackoznak és egyre több csatornán juttatnak el a vevőkhöz.

Kivonatokkal dúsít a Gramex 2000

Szintén a víz képezi az alapját a Gramex 2000 Kft. dúsított portfóliójának.

– Fitnesz- és szabadidőközpontok látogatói részéről fogalmazódott meg először az igény a kivonatokkal dúsított vizekre. Piackutatással felmértük az érdeklődést, amelynek eredményeként több mint 2 hónapja az áruházakban megtalálható a négyfajta V2O ACTIVE WATER elnevezésű termékcsaládunk – idézi fel újdonságuk születésének körülményeit Gréczi János ügyvezető igazgató.

Ezek a termékek olyan, csökkentett kalóriatartalmú, aktív, ízesített vizek, amelyek különféle kivonatokat tartalmaznak: a V2O Immunity cinket és 1000 mg C-vitamint, a V2O Aloe vera-kivonatot, a V2O Energy fehértea-kivonatot, a V2O Carnitine pedig 1000 mg L-Carnitine-t. Mindegyik fruktózzal készül, színezékmentesen. A kivonatok kedvező hatásai közé tartozik a vitalitás, immunerősítés, sejtregenerálás, zsírégetés, sőt férfiak esetében termékenységfokozó hatása is van.

– Az ACTIVE WATER energizál, de nem energiaital – hangsúlyozza Gréczi János –, mivel nem tartalmaz taurint, koffeint, guaranat, ginzenget. A fő célcsoportot az aktív életet élő, 15–55 év közöttiek alkotják. A termékcsalád szlogenje is azt hirdeti: „Hozd a formád!” A V2O felfrissít és energiát biztosít a hétköznapokban és sportolás közben is.

Az új márka hitelét megteremti a cég által forgalmazott VITALADE sportitalok sikeressége. A siker másik összetevője a fogyasztóknál a termékek ár-érték aránya, ezt is igyekeztek új termékcsaládjuk bevezetésénél figyelembe venni.

Danone Densia a jó közérzet és az egészség szolgálatában

A Densia a Danone Kft. első olyan joghurtja Magyarországon, amely kalciumban és D-vitaminban gazdag: egy pohárnyi adagja a felnőttek számára ajánlott napi kalcium- és D-vitamin-bevitel 50 százalékát fedezi.

Kiss Beátát, a Danone Kft. vállalati külső kapcsolatok igazgatóját arról kérdeztük, miért is tartotta a vállalat szükségesnek, hogy a Danone Densia terméket a piacra dobja.

– A hazai felmérések adatai azt igazolják, hogy mind a kalcium-, mind a D-vitamin-bevitel tekintetében jelentős lemaradásunk van – indokolja a bevezetést Kiss Beáta. – A 125 grammos csomagolásban és háromféle – natúr, epres és őszibarackos – ízben kapható termék célcsoportja a 35 év feletti nők, akiknél különösen fontos a megfelelő napi kalciumbevitel.

Kiss Beáta azt is elmondta, büszkék arra, hogy első magyarországi emelt kalcium- és D-vitamin-tartalmú joghurtkészítményük mindennapi, a kiegyensúlyozott étrend részeként való fogyasztását a nagy szakmai tekintéllyel bíró Magyar Osteoporosis és Ostearthrológiai Társaság is támogatja.

Egészség és hungarikum a Bérestől

A Béres márkanevet a Magyar Brands 2010 minősítéssel díjazták. A legendás találmányból, a Béres Cseppből mára egy cégcsoport „nőtt ki”, az egyedülálló, különleges nyomelempótló készítmény mellé pedig mostanra 50-féle egészségvédő készítmény sorakozott fel.

– Öt termékpiaci szegmensben vagyunk élenjáróak – tájékoztat Berkes Réka, a Béres Gyógyszergyár Zrt. trade marketing csoportvezetője. – A roboráló szerek piacán a Béres Cseppel, a multivitaminok között az Actival termékcsaláddal, a komplex kalciumpótló készítményeknél a CalciviD filmtablettával, a C-vitaminok között a Béres C-vitaminokkal, a vitamin és ásványianyag-bázisú étrend-kiegészítők körében pedig a Béres Egészségtár termékcsaláddal.

Nemzetközi összehasonlításban elmondható, hogy a kelet-európai étrend-kiegészítő piacok mérete ugyan elmarad a nyugat-európai étrend-kiegészítő piacok méretétől, dinamizmusuk azonban növekvő, tudjuk meg Berkes Rékától. A szegmens növekedésére a divathullámok, az újtermék-bevezetések és a piaci szereplők aktivitása mellett a fogyasztók egészségtudatossága is hatással van.

Az egészségtudatosság növelése az egyik meghatározó tényező a fogyasztói igény hosszú távú felépítésében. A vállalat többek között ezért is indította útjára a Béres Egészség Hungarikum programját, hogy ezzel is segítse a magyarok egészségtudatosságának fejlesztését. Az edukáció költséges feladat, de mindenképp elengedhetetlen a szegmens jövőbeli növekedéséhez, és nem utolsó sorban a magyarok egészségi állapotának javításához.

A Béres Csepp vény nélkül kapható roboráló gyógyszer. A kockázatokról és mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét! n

Sz. K.

Kapcsolódó cikkeink