Innováció – a növekedés motorja

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 07. 06. 08:00

Az Unilever a nagyok között is élen jár világot behálózó kutatás-fejlesztési rendszerével. A tudományos hátteret, a találmányok termékké formálását és a piacra vezetést a gondosan felépített apparátus különböző szintjei és a termékcsoportok mentén tagozódó egységek végzik.A fogyasztói figyelem megragadása, az érdeklődés fenntartása, a változó igények kielégítése céljából a márkagyártók rendszeresen termékújdonságokkal lépnek a piacra. A termékbevezetéseket általában nagy hírverés, erős marketingtevékenység kíséri. Kevés szó esik azonban a megelőző időszakról, azokról a hónapokról, amikor az újítás ötletből valósággá válik.

Az Unilever évente világszerte 900 millió eurót meghaladó összeget fordít a kutatás-fejlesztési tevékenységre, amelynek eredményeként 250-350 szabadalmi bejelentést tesznek évente. Jelenleg több mint húszezer szabadalom és szabadalmi bejelentés van a nevük alatt. A globális R&D szervezet létszáma meghaladja a hatezer főt. 14 globális központ biztosítja a tudományos hátteret, laboratóriumokat, kísérleteket. 37 regionális kutatás-fejlesztési központ adaptálja és alkalmazza a kifejlesztett különböző technikákat, technológiákat, és alkot belőlük termékkoncepciókat régiónként és országonként. A helyi fejlesztő csapatok pedig a lokális piacra vezetés technikai felelősei, a gyártástól a deklarációs szövegek szabályoknak való megfeleltetésén át egészen a legpraktikusabb gyűjtőcsomagolás megtalálásáig. Csizmeg István, a hazai R&D csapat vezetője számos nemzetközi projektben vesz részt, hiszen egyik feladatuk, hogy a 6 országot összefogó budapesti központ a globális ötleteket helyi aspektusból véleményezze. Néhány példát mutat be az Unilever aktuális, hazánkat is érintő fejlesztési aktivitásából.

Mi az a NutriumMoistureTM?

Az Unilevernél a Dove laboratóriumaiban olyan ultra gyengéd tisztító összetevőkből, valamint bőrazonos hidratálókból és lipid összetevőkből álló keveréket fejlesztettek ki, ami forradalmi újdonságnak számít a bőrápolásban a tusfürdők piacán. A NutriumMoistureTM ugyanis a tusolás során kíméletesen távolítja el a szennyeződéseket, és a bőr felső rétegeiben tartja a nedvességet, másrészt a bőrazonos lipidekkel megerősíti, és újra feltölti a bőr szerkezetét. Ez az új technológia a Dove VisibleCare Krémtusfürdő termékcsaládban jelenik meg, amelynek köszönhetően a mindennapi használat során a bőr akár 7 nap alatt láthatóan puhább és simább lesz, 3 hét után pedig érezhetően szebb.
A termék újdonságának hangsúlyozására a krémes állagú beltartalom könnyű felhasználását is biztosító új koncepciós flakont terveztek, amelynek adagolónyílása a flakon alján helyezkedik el.
A példából jól látszik, hogy a biológiai, kémiai alapkutatásokból milyen termékkoncepció született, majd került nemzeti feliratokkal ellátva az országok piacaira, vagyis a teljes, 3 szintű kutatás-fejlesztési rendszeren átmozgott ez az innováció.

Tea piramis filterben

Az Unilevernél a Lipton is újítással rukkolt elő a múlt évben. Most kutatókat nem mozgósítottak, hiszen nem új teafajta nemesítése, hanem az igényes teázók további kényeztetése volt a cél. Úgy gondolták, hogy tágabb teret engedve a teafű kioldódásának a forrázáskor, növelhető az ital élvezeti értéke. A filter anyagát is a teavíz részére könnyebben és jobban átjárhatóra cserélték, formáját pedig piramis alakúra készítették. Így a magasabb minőségű, nagyobb darabokat is tartalmazó teakeverékek segítségével finomabb, zamatosabb ital készíthető.Az önmagában is érdekes forma prémium minőséget sugall, felkelti az érdeklődést. Annak érdekében, hogy már első pillantásra a boltok polcain is észlelhető legyen az újdonság, a csomagolást is megújították. Ízléses, jól visszazárható, billenő fedelű, igényes grafikájú, elegáns dobozba rakták a terméket, így ötvözve az új termékkoncepciót a csomagolás innovációjával, majd a helyi bevezetéssel, a rendszer 2 szintjét mozgósítva.

Rafinált kínálókarton

Az Unilever Knorr termékei kínálatukban és összetételükben is folyamatosan megújulnak, igazodnak a modern elvárásokhoz, így például egyre kevesebb sót tartalmaznak. A Knorr termékek azért tarthatók el hosszú ideig, mert a magas minőségű, friss alapanyagokból szárítási technológiával vonják ki a szabad vizet, így akadályozzák meg bármilyen romlást okozó mikroba életben maradását és szaporodását.
A Knorr Rafinéria termékcsaláddal azokat a fogyasztókat célozták meg, akik a vízzel felfőzésnél többre vágynak. A termékfejlesztést gondos piacfelmérés előzte meg, amelynek célja a fogyasztó megértése volt. Olyan részleteket kellett megtudni, hogy hányszor főznek egy héten a családok, melyek a fő étkezések, mik azok a főzési szituációk, ahol elkelne egy segítő kéz, illetve ötlet.
Fontos szerep jutott a helyi séfeknek, akik a helyi R&D csapatok állandó tagjai, és akik az ízhatás és receptek kidolgozása mellett a helyi konyhatechnikai lehetőségeket és szokásokat is ismerik.

A Knorr termékek többrétegű fóliatasakba kerülnek, amely a levegő és nedvességzárás mellett napfény- és termékektől függően szúrásálló is, így ellenáll például a nagyobb szárított zöldségdarabok éles sarkainak.
A kereskedelem felől határozott igény jelentkezett a figyelemfelkeltő és könnyen kezelhető kínálókartonok irányába, így az addig megszokott perforált gyűjtőcsomagolás helyettesítéséről döntöttek. Az új megoldást egyik beszállítójukkal, a Dunapackkal együttműködve alakították ki. A pontragasztással előállított Tray&Hood típusú kartonok segítségével könnyen és gyorsan nyíló, mutatós, de a bolti logisztikai folyamat igényeinek is megfelelő kartonozást valósítottak meg. A koncepció annyira sikeres fogadtatásra talált, hogy promóciós megoldásként más termékkategóriáknál is bevezette az Unilever.

Kapcsolódó cikkeink