Innováció – a növekedés motorja
Az Unilever a nagyok között is élen jár világot behálózó kutatás-fejlesztési rendszerével. A tudományos hátteret, a találmányok termékké formálását és a piacra vezetést a gondosan felépített apparátus különböző szintjei és a termékcsoportok mentén tagozódó egységek végzik.A fogyasztói figyelem megragadása, az érdeklődés fenntartása, a változó igények kielégítése céljából a márkagyártók rendszeresen termékújdonságokkal lépnek a piacra. A termékbevezetéseket általában nagy hírverés, erős marketingtevékenység kíséri. Kevés szó esik azonban a megelőző időszakról, azokról a hónapokról, amikor az újítás ötletből valósággá válik.
Az Unilever évente világszerte 900 millió eurót meghaladó összeget fordít a kutatás-fejlesztési tevékenységre, amelynek eredményeként 250-350 szabadalmi bejelentést tesznek évente. Jelenleg több mint húszezer szabadalom és szabadalmi bejelentés van a nevük alatt. A globális R&D szervezet létszáma meghaladja a hatezer főt. 14 globális központ biztosítja a tudományos hátteret, laboratóriumokat, kísérleteket. 37 regionális kutatás-fejlesztési központ adaptálja és alkalmazza a kifejlesztett különböző technikákat, technológiákat, és alkot belőlük termékkoncepciókat régiónként és országonként. A helyi fejlesztő csapatok pedig a lokális piacra vezetés technikai felelősei, a gyártástól a deklarációs szövegek szabályoknak való megfeleltetésén át egészen a legpraktikusabb gyűjtőcsomagolás megtalálásáig. Csizmeg István, a hazai R&D csapat vezetője számos nemzetközi projektben vesz részt, hiszen egyik feladatuk, hogy a 6 országot összefogó budapesti központ a globális ötleteket helyi aspektusból véleményezze. Néhány példát mutat be az Unilever aktuális, hazánkat is érintő fejlesztési aktivitásából.
Mi az a NutriumMoistureTM?
Az Unilevernél a Dove laboratóriumaiban olyan ultra gyengéd tisztító összetevőkből, valamint bőrazonos hidratálókból és lipid összetevőkből álló keveréket fejlesztettek ki, ami forradalmi újdonságnak számít a bőrápolásban a tusfürdők piacán. A NutriumMoistureTM ugyanis a tusolás során kíméletesen távolítja el a szennyeződéseket, és a bőr felső rétegeiben tartja a nedvességet, másrészt a bőrazonos lipidekkel megerősíti, és újra feltölti a bőr szerkezetét. Ez az új technológia a Dove VisibleCare Krémtusfürdő termékcsaládban jelenik meg, amelynek köszönhetően a mindennapi használat során a bőr akár 7 nap alatt láthatóan puhább és simább lesz, 3 hét után pedig érezhetően szebb.
A termék újdonságának hangsúlyozására a krémes állagú beltartalom könnyű felhasználását is biztosító új koncepciós flakont terveztek, amelynek adagolónyílása a flakon alján helyezkedik el.
A példából jól látszik, hogy a biológiai, kémiai alapkutatásokból milyen termékkoncepció született, majd került nemzeti feliratokkal ellátva az országok piacaira, vagyis a teljes, 3 szintű kutatás-fejlesztési rendszeren átmozgott ez az innováció.
Tea piramis filterben
Az Unilevernél a Lipton is újítással rukkolt elő a múlt évben. Most kutatókat nem mozgósítottak, hiszen nem új teafajta nemesítése, hanem az igényes teázók további kényeztetése volt a cél. Úgy gondolták, hogy tágabb teret engedve a teafű kioldódásának a forrázáskor, növelhető az ital élvezeti értéke. A filter anyagát is a teavíz részére könnyebben és jobban átjárhatóra cserélték, formáját pedig piramis alakúra készítették. Így a magasabb minőségű, nagyobb darabokat is tartalmazó teakeverékek segítségével finomabb, zamatosabb ital készíthető.Az önmagában is érdekes forma prémium minőséget sugall, felkelti az érdeklődést. Annak érdekében, hogy már első pillantásra a boltok polcain is észlelhető legyen az újdonság, a csomagolást is megújították. Ízléses, jól visszazárható, billenő fedelű, igényes grafikájú, elegáns dobozba rakták a terméket, így ötvözve az új termékkoncepciót a csomagolás innovációjával, majd a helyi bevezetéssel, a rendszer 2 szintjét mozgósítva.
Rafinált kínálókarton
Az Unilever Knorr termékei kínálatukban és összetételükben is folyamatosan megújulnak, igazodnak a modern elvárásokhoz, így például egyre kevesebb sót tartalmaznak. A Knorr termékek azért tarthatók el hosszú ideig, mert a magas minőségű, friss alapanyagokból szárítási technológiával vonják ki a szabad vizet, így akadályozzák meg bármilyen romlást okozó mikroba életben maradását és szaporodását.
A Knorr Rafinéria termékcsaláddal azokat a fogyasztókat célozták meg, akik a vízzel felfőzésnél többre vágynak. A termékfejlesztést gondos piacfelmérés előzte meg, amelynek célja a fogyasztó megértése volt. Olyan részleteket kellett megtudni, hogy hányszor főznek egy héten a családok, melyek a fő étkezések, mik azok a főzési szituációk, ahol elkelne egy segítő kéz, illetve ötlet.
Fontos szerep jutott a helyi séfeknek, akik a helyi R&D csapatok állandó tagjai, és akik az ízhatás és receptek kidolgozása mellett a helyi konyhatechnikai lehetőségeket és szokásokat is ismerik.
A Knorr termékek többrétegű fóliatasakba kerülnek, amely a levegő és nedvességzárás mellett napfény- és termékektől függően szúrásálló is, így ellenáll például a nagyobb szárított zöldségdarabok éles sarkainak.
A kereskedelem felől határozott igény jelentkezett a figyelemfelkeltő és könnyen kezelhető kínálókartonok irányába, így az addig megszokott perforált gyűjtőcsomagolás helyettesítéséről döntöttek. Az új megoldást egyik beszállítójukkal, a Dunapackkal együttműködve alakították ki. A pontragasztással előállított Tray&Hood típusú kartonok segítségével könnyen és gyorsan nyíló, mutatós, de a bolti logisztikai folyamat igényeinek is megfelelő kartonozást valósítottak meg. A koncepció annyira sikeres fogadtatásra talált, hogy promóciós megoldásként más termékkategóriáknál is bevezette az Unilever.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ünnepi vacsora négy személyre egy csomagban
November 15. és 17. között 150 Tesco áruházban gyűjtik a…
Tovább olvasom >A Konyhafőnök sztárséfjeivel lép partnerségre a Kifli.hu
A Kifli.hu online szupermarket lett az RTL Konyhafőnök című, kulináris…
Tovább olvasom >Az Auchan áruházak december 24-én is nyitva lesznek
Az Auchan a vásárlói igényeket tartja szem előtt, amikor december…
Tovább olvasom >