Magazin: Inkább a személyes higiénián spórolunk, mint a lakás tisztaságán
A legalacsonyabb jövedelmű háztartások már nemigen tudják csökkenteni fogyasztásukat, aki pedig rákényszerül, elsősorban a személyes higiéniával kapcsolatos termékekből vásárol kevesebbet – derül ki a GfK Hungária háztartások napi fogyasztási cikkeinek vásárlását monitorozó ConsumerScan felmérés adataiból.
A vegyi áruk esetében is megfigyelhető a napi fogyasztási cikkek piacának jellemző tendenciája: 2011. első féléve további esést hozott az előző év azonos időszakához képest. A vizsgált termékcsoport esetében mennyiségben 2 százalék, értékben 4 százalék a zsugorodás.
A csökkenés egyenetlenül oszlik meg a kategóriák között: az általános és speciális tisztítószerek (fürdőszobai, konyhai és WC-tisztítók), légfrissítők forgalma nőtt, míg a mosószereké csökkent. A személyi higiénia területén jól teljesítettetek például a dezodorok, a hajszínezők és a fogápolási termékek, viszont kevesebb szappan és tusfürdő, valamint kéz- és testápoló fogyott.
Egy százalék mínusz a költésben
Az egyes háztartások vegyi árura fordított kiadásai csupán 1 százalékkal csökkentek 2010. első feléhez képest: a vizsgált hat hónapban egy-egy család valamivel több, mint 22 ezer forintot költött ilyen termékekre.
Az előző év első félévéhez képest a fontosabb szegmensek közül kétszámjegyű százalékkal zuhant a következők elterjedtsége (penetrációja): súrolószerek, vízkőoldók, WC-tisztító blokkok, textilöblítők, fehérítők, a személyi higiénia területén a habfürdők, testápolók és a hajszínezők. A fürdőszoba- és szőnyegtisztítók penetrációja ugyanakkor jelentős mértékben növekedni tudott a vizsgált időszakban.
A legszegényebbek
kevesebbet spóroltak
A háztartások bizonyos csoportjai az általánosan jellemző csökkenés ellenére is növelték vegyiáru-vásárlásaikat. 2011 első félévében a megelőző év azonos időszakához képest nagyobb mennyiséget vásároltak a harmincas éveikben járó és a 60 év feletti családfővel rendelkező, a legmagasabb jövedelmi sávba tartozó, valamint a budapesti háztartások. A legnagyobb mennyiségbeli visszaesés a keleti régiókban és a kisvárosokban élőknél tapasztalható.
Érdekes megfigyelni, hogy a legalacsonyabb jövedelműek már csak aránylag kis mértékben tudták visszafogni vásárlásaikat: mennyiségben mindössze 3 százalékkal, míg a viszonylag alacsony és a közepes jövedelműeknél ennél jelentősebb a visszaesés.
A legalacsonyabb jövedelműek elsősorban a személyi higiénés termékekből vásároltak kevesebbet, míg háztartási tisztítószerekből a korábbi időszakival megegyező mennyiséget, mosószerből pedig a bázist meghaladó volument szereztek be. A legmagasabb jövedelműeknél minden kategória vásárolt mennyisége emelkedett.
Az egyszemélyes háztartások, valamint az ötfős és annál nagyobb nagycsaládok esetében szintén nem volt járható út a beszerzett mennyiség csökkentése, míg a két- és különösen a 3-4 fős családok esetében alacsonyabb volt a 2011 első félévében vásárolt mennyiség.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megválasztották az Év Kerékpárosbarát Szolgáltatóját
Másodjára osztotta ki a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (MAKETUSZ) az…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >