Inkább a fűszerkeverékekkel lehet márkahűséget építeni
Kétarcú a fűszerpiac, hiszen, bár a fogyasztók keresik a kényelmesebben használható, természetes alapanyagokból készült termékeket, takarékossági okokból mégis a kisebb kiszereléseket részesítik előnyben, és különösen fogékonyak a promóciókra. A nyári szabadtéri sütés-főzés miatt szezonját élő fűszerkeverékeknél kicsit más a helyzet, itt – az egyediség, a „titok” miatt – stabilabb vevőkörre számíthat egy-egy jól eltalált mix.Több termékkör is hasznot húzott abból, hogy a fogyasztók takarékossági okokból kevesebbet étkeznek házon kívül, többet sütnek-főznek otthon. Ez elméletileg a fűszereknek is kedvezhetne, a Nielsen-számok mégis eladáscsökkenésről tanúskodnak (még ha csak két százalékosról is).
Ugyanakkor a vásárlóerő gyengülése ellenére csökkent a kereskedelmi márkák aránya, és az átlagárszínvonal is emelkedett. Sőt, a kisebb kiszerelések erősítettek, holott a gazdaságosabb, nagyobb kiszerelések erősödése logikus lenne ebben a vásárlói hangulatban.
– A vásárlóerő gyengülése mellett a kis kiszerelésű termékek forgalmának növekedése valóban nem logikus, de amikor a fogyasztónak kevés a pénze, nem fog megvenni egy nagyobb kiszerelésű fűszert, hiszen egy étel elkészítésénél arányaiban kevés fűszert használ – szögezi le Heltai Gábor, a Házi Piros Paprika Kft. kereskedelmi igazgatója. – A tasak felbontása után viszont például a bors vagy kömény illóolaj-tartalma fokozatosan csökken.
Az emberek inkább azt nézik meg jobban, hogy pillanatnyilag mekkora összeget adnak ki valamiért, véli Páhy Tamás, a Kotányi Hungária Kft. marketingmenedzsere.
– Ha egy zacskós fűszer egységára olcsóbb mondjuk egy sokkal nagyobb töltősúlyú és egyben gazdaságosabb, de drágább üvegesénél, akkor lehet, hogy a zacskós mellet fog dönteni, még ha az a grammra vetített árban jóval drágább is – ad magyarázatot. – A fűszerkeverékek esetében viszont megfigyelhető, hogyha már egy márka/termék bevált, akkor a főzéshez megvásárolt többi – drágább – alapanyagot a fogyasztó nem fogja kockáztatni, és egy esetleg kevésbé „biztos” kereskedelmi márkával elrontani.
Élő konkurencia a szárított fűszereknél
Meglehetősen stabil az egyes fűszertípusok eladási aránya, mintha a főzési-sütési divatoktól függetlenítené magát a fűszerpiac. A gyártók véleménye azonban kicsit pontosít az összképen.
– Kezd emelkedni az érdeklődés a „divatfűszerek” iránt, de a nehéz gazdasági helyzet nagymértékben lassítja ezt a folyamatot. Továbbá megfigyelhető a friss, cserepes fűszerek kedveltségének erősödése a kategóriában – osztja meg velünk tapasztalatait Zvolenszki János, a Böllér Food Kft. ügyvezetője. – A keverékek esetében cégünknél a folyékony fűszerkeverékek erősödtek. Az utóbbi időben egyes hálózatok már a téli időszakban is készleten tartják azokat, pedig korábban főleg nyáron, grillezéskor használták őket a vásárlók. Ma már serpenyőben is. Ebből látni, hogy hosszabb távon tovább erősödhetnek a kényelmi termékek. Cégünknél mindig is nagyobb igény mutatkozott a keverékekre, Laci bácsi szaktudása sok háziasszonyt elbűvölt. A monofűszerek stagnálnak.
Főzőműsorok népszerűsítik a különlegesebb fűszereket
A hazai konyhakultúra fejlődéséhez nagyban hozzájárulnak a különböző főzőműsorok, tematikus csatornák. Ez nem is annyira az alapfűszerek eladásában jelentkezik, mint inkább az olyan különlegesebb, ritkábban használt fűszerekében, mint például a curry, a szerecsendió, a szegfűszeg. Az egészségtudatosabban étkező fogyasztói tábor növekedése a zöldfűszerek forgalmára is jó hatással van
– Korábban a szűk választékú fűszerkeverékek mellett a húsok pácolását mindenki saját receptúra alapján kevert fűszerekből készítette. Ezt ma már átvállalják a gyártók: nagyon széles választékban kínálnak a hazai ízek mellett nemzeti ízeket is – emel ki egy másik trendet Heltai Gábor. – A nyári grillezési időszakban elsősorban a legkedveltebb magyar ízek (flekken, fokhagymás, magyaros stb.) vezetnek, de a nemzeti ízek között is találunk nagy forgalmút: ilyen például a gyros és a barbecue grill. Az idei évben ezt a vonalat erősítettük mi is.
A „legmagyarabb” fűszerféleség, a pirospaprika, nehéz időszakot él át. Bár a gyártók mindent megtesznek, hogy segítsék a termelőiket (például költségeik csökkentésével), a kiszámíthatatlan időjárás, az alacsony állami támogatás és a fogyasztók megnőtt árérzékenysége felerősítette az alacsony minőségű importtermékek jelenlétét a kiskereskedelemben. A kilátásokat tovább rontja, hogy ebben a helyzetben, bár indokolt lenne, az iparág meg sem kísérel komolyabb áremelkedést elfogadtatni a kereskedelemmel.
Természetesség az alapanyagoktól a csomagolásig
– A termékek beltartalmát illetően a korábbi bio „divathullám” alábbhagyni látszik, azonban a természetes alapanyagok használatára nagy hangsúlyt fektetnek a fogyasztók – mondja Páhy Tamás.
A Kotányi innovációs munkájának épp ezért a természetesség az egyik mozgatórugója. Tehát fontos, hogy új termékei kizárólag természetes alapanyagokból álljanak, korszerű, modern, lehetőség szerint felhasználó- és környezetbarát csomagolóanyagot és technikát alkalmazva.
A cég, habár grillfűszerei választékát idén nem bővíti, így is 17 különböző terméket kínál a grillezéshez, az előfűszerezéstől egészen a valódi pácolásig, a sertéshústól a halakon át a zöldségekig. Viszont bővíti a grillezéshez szorosan kapcsolódó salátaönteteinek kínálatát két új termékkel: a Vino-Rosso (vörösboros) és a Balzsamecetes salátaöntettel.
– Azért, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben is kiismerjük magunkat, és tudjuk, hogy a vásárlóink hogyan vélekednek rólunk, a márkáinkról, mi fontos nekik, mire fókuszáljunk, egy nagyszabású kutatásba kezdtünk. Ennek az eredménye fogja meghatározni, hogy hogyan is folytassuk stratégiánkat – beszél a jövőről Páhy Tamás.
Egységben a (marketing)erő
A Házi Piros Paprika Kft. Házi Arany márkája az egyik haszonélvezője volt a közelmúlt tendenciáinak – mindenekelőtt annak, hogy a márkázott termékek vásárlóinak jelentős része takarékossági okokból márkát váltott. A Házi Arany ugyanis éppen egy olyan „B” márka, amely minőségben felveszi a versenyt a piacvezető brandekkel. Így mindhárom termékkategóriában – fűszerek, fűszerkeverékek és ételízesítők – 5–10 százalék között tudta növelni eladásait tavaly mennyiségben.
A Házi Piros Paprika Kft. idén 20 éves. Ennek tiszteletére egyik legfontosabb termékcsaládja, a fűszerkeverékek megújítására helyezte a legnagyobb hangsúlyt. A termékeket élénkebb, vidámabb színekbe öltöztette, illetve kiemelte a tasakban lévő fűszerek kombinációját, megadva ezzel a termékcsalád grafikai alapját. Belül is jelentős változásokat hajtottak végre: minden terméknél csökkentették a sótartalmat, növelték a fűszerek részarányát, ezáltal értékesebb és egészségesebb terméket alkottak.
– Fontosnak tartjuk az egészségtudatos étkezésre figyelő fogyasztók igényeit is szolgálni, és felhívni a termékcsaláddal a többi fogyasztó figyelmét is arra, hogy a „Kevesebb só és TÖBB FŰSZER” az egészséges étkezést szolgálja – mondja Heltai Gábor.
Bővült az ízpaletta is. A hazai vonalon a Sült oldalas, az Aprópecsenye, és a Borsos steak, a nemzetién pedig az amerikai Barbecue grill, az indiai Curry és a görög Gyros fűszerkeverék jelenti az újdonságot. Május harmadikától zajlik a Magyar Termék Kft. tagjaival közös nagyszabású marketingkampány a Magyar Termék védjegy és a mögötte álló ideológia népszerűsítéséért, amelyből a Házi Piros is kiveszi a részét.
– Öntapadós matricával látjuk el a termékeinket, amelyen a nyereményjátékunkat hirdetjük, a címke egyben a nyereményjáték része is – mond részleteket a kereskedelmi igazgató. – Emellett a Harsona című közösségi kiadványunkban (a FOREST-PAPÍR Kft. termékeibe behúzva) 4 millió példányban is hirdetjük a promóciót és a Magyar Termék Kft. küldetését.
A december 31-éig tartó nyereményjáték fődíja egy Suzuki személygépkocsi. De addig is naponta egy darab 10 ezer forint értékű, a Magyar Termék Kft. tagjainak termékeiből összeállított ajándékcsomag talál gazdára, hetente pedig egy LCD-televízió.
Nyári varázsok
A Böllér Food Kft. az induló szabadtéri szezonra kiemelten ajánlja a 6 ízben elérhető Varázspácot.
– A termékcsalád jellegzetessége, hogy fűszer mellett olajat is tartalmaz, így ezzel a kimondottan kényelmi termékkel gyorsan és könnyen varázsolható finom grillétel az asztalra – emeli ki Zvolenszki János. – Különlegesség még a grillzöldség fűszerkeverékünk, amelyet kifejezetten a zöldségek grillezéséhez ajánlunk. Marketing vonalán új eszközzel színesítik a palettát, de erről az ügyvezető még korainak tart konkrétumokat elárulni. A fűszerpiac jelentős szereplője, az Unilever Magyarország Kft. is készül a szezonra.
– A fogyasztók mindig arra törekednek, hogy csökkentsék kiadásaikat, ezért is vezettük be a Knorr Majorannás Sült csirke és Sült oldalas Fűszervarázsokat, amelyek a korábbi variánsoknál több étel elkészítéséhez alkalmasak – beszél az újdonságokról Hegyi Melinda Category Operations Assistant Manager.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >