Ingyenes készpénzfelvétel a boltokban: miért nem használjuk?
Több mint másfél éve lépett életbe Magyarországon az a szabályozás, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók legfeljebb havi 40 ezer forint készpénzt vegyenek fel a boltok kasszáinál vásárlás közben. Bár ez a lehetőség papíron vonzó alternatívát kínál az ATM-ekkel szemben, a vásárlók zöme nem él vele. A Pénzcentrum körkérdéséből kiderül: a boltláncok sem sietnek a szolgáltatás bevezetésével, sokan elzárkóznak az ötlettől, vagy csak vizsgálják annak lehetőségét.
A cash-back rendszer lassú terjedése
A szabályozás 2023 nyarán lépett hatályba, ám azóta sem sikerült a készpénzfelvétel ezen módját széles körben elterjeszteni. Az egyetlen nagyobb áruházlánc, ahol a cash-back rendszer működik, a PENNY. A vállalat már 2017-ben bevezette ezt a lehetőséget, azonban saját adataik szerint a vásárlók alig használják ki. A tranzakciók kevesebb mint 0,1%-a során veszik igénybe a készpénzfelvételt, és az is leginkább kisebb összegekre korlátozódik.
A PENNY ennek ellenére megtartja a szolgáltatást, noha országos szinten minimális az igény rá. Egyes régiókban pedig gyakorlatilag nem használják ki ezt a lehetőséget.
Más boltláncok elzárkózása
A Lidl és a Spar határozottan kijelentette, hogy nem tervezik a cash-back rendszer bevezetését. A Lidl Magyarország egyértelművé tette, hogy sem előzetes felméréseket nem végeztek, sem nem tervezik ezt a kényelmi szolgáltatást. A Spar hasonlóan vélekedik, és nem látja szükségét a rendszer bevezetésének.
Óvatos érdeklődés: Auchan és Tesco
Az Auchan és a Tesco nyitottabb hozzáállást mutatott, de még egyik lánc sem döntött a szolgáltatás bevezetéséről. Az Auchan szerint, ha a vásárlók részéről komoly igény mutatkozna, megvizsgálnák a lehetőséget. A Tesco részéről szintén elhangzott, hogy tárgyalásokat folytatnak a szolgáltatóról, és elsősorban a kényelmi formátumú áruházakban terveznék bevezetni a rendszert, ha erre sor kerül.
Miért nem népszerű a rendszer?
A cash-back rendszerrel szembeni ellenállás egyik fő oka lehet a digitális fizetési megoldások egyre növekvő népszerűsége. Az emberek többsége, ha készpénzre van szüksége, inkább az ATM-eket részesíti előnyben. A boltok részéről pedig a megnövekedett készpénzállomány kezelése plusz költséget és kockázatot jelent. A szolgáltatás bevezetése ugyan nem kötelező, de a vásárlók alacsony érdeklődése sem ösztönzi az üzletláncokat.
A qvik rendszere: egy új alternatíva
A bolti készpénzfelvétellel párhuzamosan megjelent egy új azonnali fizetési rendszer, a qvik, amely egyes CBA-Príma üzletekben már elérhető. A qvik célja, hogy csökkentse a kártyás fizetési rendszerek költségeit, és alternatívát nyújtson a kisebb boltok számára. Bár a rendszerrel kapcsolatban nagyobb érdeklődést tapasztaltak, egyelőre ez sem vált széles körben elterjedtté.
Kapcsolódó cikkeink
Több mint 53 ezer rászorulónak nyújtott segítséget a PENNY 2024-ben
Élelmiszermentés, lovasterápia, beteg gyermekek kívánságának teljesítése és nevelőszülői családokban élők…
Tovább olvasom >Megújítja digitális hűségprogramját a német REWE Group
Adatvezérelt technológiákkal átfogoan megújítja a REWE és Penny vásárlók számára…
Tovább olvasom >Nagyszabású akciókkal és garantált nyereményekkel indul az új év a PENNY-ben!
A megszokott pénztárcabarát árak mellett vonzó szezonális kínálattal, megújult kedvezményekkel…
Tovább olvasom >További cikkeink
Bemutatkozik a vásárlás jövője
Új üzletágat épít a Coca-Cola HBC Magyarország. A vezető hazai…
Tovább olvasom >1700 tonna élelmiszert mentett meg a Munch 2024-ben
Közel öt éve kulcsfontosságú szereplője a magyar és kelet-közép európai…
Tovább olvasom >Virág Barnabás: továbbra is fegyelmezett inflációellenes politika indokolt
A globális befektetői hangulatot a decemberi kamatdöntés óta nagyfokú bizonytalanság…
Tovább olvasom >