Ingyen vesszük a lapot

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 09. 30. 23:36

A válság hatására jelentősen átalakul a napilappiac. Míg a fizetős sajtótermékek olvasótábora zsugorodik, addig az ingyenes kiadványok kedveltsége nő. Jó példa erre a trendre a Metropol ingyenes országos napilap, amely üdítő globális és lokális sikertörténet. A napilappiac sajátosságairól, nemzetközi és hazai alakulásáról Hivatal Pétert, a Metropol vezérigazgatóját és Guttengéber Csaba kereskedelmi igazgatót kérdeztük.

Tm: – Mi jellemzi ma a napilappiacot?
HP: – Közép- és Dél-Amerikában, Oroszországban a piac növekszik. Tény, hogy a hazai országos napilapok eladásai csökkennek. Egyfelől a válság hatására az olvasók visszafogták ez irányú költéseiket, másrészt az internet gyorsaságával nehéz lépést tartani. Könnyű felsorolni azt a hét lapot, amelyek ezen a piacon versenyeznek. A többség jelentős példányszámcsökkenést szenvedett el, amit próbál az internetes megjelenéssel kompenzálni. Köztük egyedül a Metropol ingyenes, politika- és bulvármentes. Tömör, informatív szerkezetével a hagyományos napilapok és az internet között egy sajátos szegmenst képvisel.
GCs: – Példányszámban az április óta megemelt 400 000 darabbal magasan elsők vagyunk. Az olvasottsági mutató is jelentős. Tudjuk, hogy az ismertségért meg kell küzdeni. A megszokott helyeken 2-2,2 olvasóhoz jutottunk el az áprilisig nyomott 300 000 példánnyal. A bekapcsolt újabb 40 városban hatékony bevezetéssel és márkaépítéssel ugyanúgy hozni lehet ezt a számot, amivel elérhetjük középtávú célunkat, hogy ezen a területen is elsők legyünk.

Tm: – Kik az olvasók, és hogy jut el hozzájuk a lap?
HP: – Olvasóink átlag magyarok, bár műveltségben és státusban átlag felettiek, akik a világ dolgairól gyorsan szeretnének tájékozódni. Ebben nagyon hasonlítanak a többi 22 országban megtalálható Metro/Metropol olvasótáborhoz, akik átlagosan napi 20 percet olvassák lapunkat. Kétharmaduk más napilapot nem vesz kézbe. Elsősorban a hazai hírek érdeklik őket. A saját szerkesztőségeken keresztül közvetlenül és gyorsan hozzájutunk hiteles külföldi anyagokhoz, hírességek exkluzív nyilatkozataihoz, ami szintén érdekli a magyar olvasókat.
GCs: – A terjesztés nálunk stratégiai szerepű, hiszen ez biztosítja, hogy olyan helyekre kerüljön ki a lap, ahol megfelelő tömegű és státusú ember fordul meg. Önként, a tartókból vagy az osztogatótól egy példányt átvéve jutnak a laphoz az olvasók, budapesti és vidéki tömegközlekedési pontokon, számos McDonaldsban, irodaházakban, gyárak bejáratánál, felsőoktatási intézményekben. Korszerű technikával, komplex rendszerben – GPS, okostelefon, kamerák, diszpécser – ellenőrizzük a terjesztési pontokat, így nálunk nincs remitenda.
HP: – Közelebb mentünk az emberekhez, a valós vásárlóerővel bíró célcsoportokhoz, immár 59 magyar városban, és további terjeszkedést tervezünk. Közben pedig a tartalom minősége egyre nőtt, ma már elismerten magas, ami jól pozicionálja a lapot mind az olvasók, mind a hirdetők szemében. Népszerűek állandó kolumnistáink, nemzetközi vendégszerkesztőink – Lady Gaga, Sebastian Vettel – akik újabb olvasói rétegeket szólítanak meg. Szeptember 26-i születésnapi számunk harmadik éve emelt darabszámmal, idén már hatszázezer példányban kerül az olvasókhoz, amely bevételének 10 százalékát a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálatnak ajánljuk fel.

Tm: – Mik a fő sajátosságaik?
GCs: – 2010-től a Metropol a listaáron számolt hirdetési bevételeket tekintve a legnagyobb sajtótermék Magyarországon. A koncepcióhoz hozzátartozik, hogy velünk olyan dolgokat is meg lehet csinálni, ami a napilappiacon egyedülálló, inkább a magazinpiacra jellemző, például területileg, célcsoportra szegmentálva termékminta-osztogatás, tasakolás, címlapra nyomás, boltnyitásra egyedi wrapping. Igazából az ATL és BTL közötti kreatív, látványos tömegelérés a fő specialitásunk.

Kapcsolódó cikkeink