Indulnak a karácsony utáni leárazások
Várhatóan már a mai napon beindulnak a karácsony utáni leárazások. A felgyorsult vásárlási szokásoknak köszönhetően a kereskedők nem várnak januárig, hanem a két ünnep közötti időszak első napjától kezdve indítják az akciókat.
2010 egyik sajátossága volt, hogy már karácsony előtt megjelentek a boltokban a leértékeléseket jelző SALE feliratok. Igaz, ezekkel csak az üzletek egy részében találkozhattunk, és ott is csak bizonyos termékeket kínáltak akciós áron. A két ünnep közötti napokban és január elejétől azonban beindulnak a szokásos karácsony utáni leárazások. A kereskedők rákényszerülnek ilyenkor arra, hogy jóval olcsóbban adják termékeiket, vagy legalábbis azok egy részét. Legtöbbjüknek gyakorlatilag nincs más választása, olcsóbban kell adni az árut, ha meg akar szabadulni készleteitől.
Hétfőn természetesen a plázák Budapesten és a vidéki nagyvárosokban egyaránt nyitva lesznek, de a Váci utca -illetve a vidéki nagyvárosok bevásárlóutcáinak- nagyobb üzletei is várják a vevőket.
A ruházati piac egyik legjelentősebb szereplője, az Inditex-csoport üzletei magyarországi megjelenésük óta élen járnak a karácsony utáni leértékelésekben. A lánchoz tartozó boltok, például a Zara, a Pull&Bear, a Bershka rendszerint a lehető leghamarabb kezdik el az akciókat, vélhetően nem lesz ez másként 2010-ben sem. Ezek az úgynevezett „fast fashion” („gyors divat”) üzletek a luxusgyártókhoz képest jelentősen olcsóbban kínálják termékeiket, amelyek mégis gyorsan igazodnak az aktuális divatirányzatokhoz. A cél, hogy a téli/karácsonyi kollekció minél hamarabb kipörögjön a kínálatból, átadva a helyet az újabb termékeknek.
Hasonló leértékelésekre lehet számítani a Springfield üzletekben is, de várhatóan már a nagyobb, szélesebb termékválasztékot kínáló ruházati boltok, mint például a C&A, a Van Graaf, vagy a Peek and Cloppenburg is beindítja az akció-rakétákat. Érdemes tehát felkerekedni hétfő délelőtt a 20-60 százalékkal olcsóbb ruházati termékekre vágyóknak, de azoknak is, akik a szilveszteri bulira vennének egy-egy igényesebb ruhadarabot, kedvező áron.
Tavaly azt tapasztaltuk, hogy a két ünnep közötti időszakban jellemző volt az 1-et fizet, 2-t kap akció, addig januárban már inkább csak a „klasszikus”, százalékos kedvezményekkel találkozhatunk. A kereskedők hetente egyre nagyobb arányú kedvezményeket kínálnak, így a fennmaradó készletekből egyre alacsonyabb áron válogathatunk. Arra azonban figyeljünk, hogy a nagyobb üzletláncok hajlamosak ilyenkor korábbi, akár több éve raktáron levő „maradék” termékeket is betenni az akciós kínálatba.
Előbb-utóbb a műszaki áruházak nagyobb leárazásaira szintén számítani lehet. A tavalyi évhez hasonlóan ismét várhatóak például áfamentes napok, amikor egész termékcsoportok (például konyhagépek, fényképezők, mobiltelefonok) kerülnek 20-25 százalékkal kevesebbe: tanácsos várni ezekre, ha nem sürgős a műszaki cikk megvásárlása.
Nem árt tudnunk, milyen lehetőségeink vannak karácsony után, mit tehetünk akkor, amikor hibás vagy nem tetszik az ajándékba kapott műszaki cikk vagy ruhanemű, vagy éppen az nem megfelelő számunkra – figyelmeztet a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület. Szavatosság,jótállás alapján a csere, javítás, illetve az árleszállítás lehetősége vagy a teljes vételár akkor illet meg bennünket, ha a termék ténylegesen hibás, azaz minőségi kifogás merül fel vele kapcsolatban. Ha tehát az áru méretben nem felel meg, vagy a színe, külseje nem tetszik nekünk, esetleg több darabbal is rendelkezünk belőle, de az egyik felesleges, akkor a forgalmazó nem köteles a cserére. Nem árt azonban figyelni az egyes üzletek reklámjait, mert nem egy – különösen ünnepek táján – kínál olyan vásárlási lehetőséget ügyfelei számára, melynek alapján bizonyos időhatáron belül minőségi kifogás hiányában is visszaveszik vagy kicserélik az árut.
Rengetegszer találkozhatunk azzal a kereskedői reakcióval, mely szerint akciós terméket nem váltanak vissza, nem cserélnek. Fontos tudnunk, hogy akciós termék esetén is ugyanazon jogokkal rendelkezünk, mintha nem leértékelt terméket vettünk volna. Egyetlen kivétel van: ha azért akciós az áru, mert valamilyen hibája van, és ezt a vásárláskor a tudomásunkra hozzák, ezen hiba miatt nem reklamálhatunk.
Szintén gyakorta találkozunk azzal a kereskedői módszerrel, melynek értelmében a hibás termék javítása, vagy ugyanolyan árura történő cseréje helyett egy másik, hasonló árucikket ajánlanak fel részünkre, akár plusz ráfordítás nélkül, akár további ráfizetés mellett. Azaz levásárolhatjuk a hibás termék árát, akár egy kapott kupon, vagy bón segítségével. Természetesen elfogadhatjuk ezen felkínált lehetőséget, de nem kötelezhet bennünket a kereskedő a levásárlásra, azt nem vagyunk kötelesek elfogadni, és ragaszkodhatunk szavatossági, jótállási jogainkhoz.
Azt is tudnunk kell, hogy tartós fogyasztási cikk esetén – melynek körét jogszabály határozza meg, ide tartoznak tipikusan a műszaki, háztartási cikkek többek között -, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül élünk hibás termék miatt csereigénnyel, úgy nem hivatkozhat a kereskedő arra, hogy az esetleges aránytalan többletköltség miatt inkább javítja csere helyett a terméket. Végül, de nem utolsó sorban nagyon fontos: vásárlás előtt alaposan tájékozódjunk az egyes termékekről és lehetőségeinkről. Ha pedig hibásnak minősül az áru, ne féljünk élni lehetőségeinkkel, merjük jogainkat érvényesíteni – írja a penzcentrum.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >