Indul a papírzsebkendő-szezon
Enyhe növekedés és kismértékű átrendeződés jellemzi a háztartási papírok piacát. A toalettpapír és a konyhai törlő szegmense nő, a szalvéta vásárlás csökken. Az akciók iránti vásárlói érdeklődés kiemelkedő fontosságú, ezért a márkagyártók változatos promóciókkal készülnek az őszi-téli időszakra is.Mennyiségben és értékben is kismértékű emelkedés tapasztalható a papíráruk körében. A válság nem tépázta meg a fogyasztók vásárlási kedvét. Az ár-érték arány tudatos mérlegelése, a polcokon található teljes kínálat áttekintése azonban még jellemzőbbé vált.
– Szerencsére a mi termékeink alapvető szükségleti cikkeknek számítanak, így fogyasztásuk nem csökkent. A Zewa erős márkaimidzse és piacvezető szerepe is hozzájárult ahhoz, hogy pozícióit a nehéz gazdasági helyzetben is megtartsa – hangsúlyozza Hunwald Zsuzsa, a Zewa marketingkoordinátora. A válság hatására viszont jelentős alapanyagár-növekedés tapasztalható a világpiacon, amit a gyártók igyekeznek tompítani, nem áthárítani az egyre racionálisabban döntő végfogyasztókra.
Kritikusabb fogyasztók, csökkenő márkahűség
Miroslava Šibíková, a Metsä Tissue Kft. brand managere szerint a kategória teljes növekedéséhez különösen a felhasználók változó szokásai járultak hozzá, de a papírhigiéniai termékek folyamatosan bővülő fogyasztása is jelentős hatással bír. Nyilvánvaló, hogy a vásárlók mindinkább a magasabb minőségű termékek iránt érdeklődnek a háztartási papíráru minden szegmensében, még a saját márkás termékkörben is. A fogyasztók egyre kritikusabbak, és magasabb elvárásokkal fordulnak azon árucikkek felé, amelyekből rendszeresen és többet vásárolnak. Jól tájékozottak, egyre inkább használják a világhálót is információszerzésre, ismerik a piacon elérhető termékek előnyeit.
– Csak végső esetben mondanak le a fogyasztók már jól bevált termékeikről – véli Pédl Renáta, a Forest-Papír Kft. marketingmenedzsere. – A termékvásárlások összetételében az hozott változást, hogy a válság hatására okozott anyagi problémák bizonyos társadalmi rétegeknél a fogyasztás költséghatékonyabb megoldását kényszerítették ki, ami a márkahűség csökkenésében jelentkezik elsősorban.
– Megfigyelhető, hogy az emberek sokkal inkább promóció- és árérzékenyek lettek. Jellemzően 2-3 márka között váltogatnak az aktuális ajánlatoknak megfelelően – mondja Selmeczy Zsolt, az SCA Hygiene Products Kft. kereskedelmi igazgatója. – Többek között ennek is köszönhető, hogy a nagyobb kiszerelések növekednek, hiszen egyrészt ezeknek a csomagoknak az egységre vetített ára kedvezőbb, másrészt elsősorban ezeket akciózzák a nagy láncolatok.
Legtöbb a fehér
A kategória legnagyobb szegmense a toalettpapír, ahol a nagyobb kiszerelések, a jobb minőségű, magasabb rétegszám felé tolódik a piac, és egyre fontosabb a jó illat. A zavarba ejtően széles választék cikkelemei között segít eligazodni a Zewa edukációs programja, amely felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy az azonos tekercsszámú toalettpapír-csomagokban jelentősen eltér a papír mennyisége. A toalettpapírok között is igaz a megállapítás, hogy sokszor a minőség egyben gazdaságosabb is. A többféle szín és illat pedig változatosságot is biztosít.
Az igények teljes körű kielégítése érdekében a Forest-Papír Kft. széles termékválasztékot biztosít vásárlói számára. A cég termékei alappapír- minőségben, rétegszámban, kiszerelésben, mintázatban, prégelésben, illatvariációban, illetve alappapírszínben és árban térnek el egymástól. Megállapítható, hogy a vásárlók több tényező együttes figyelembevételével döntenek az üzletlánci polcok előtt. A termék külső jegyei – például csomagolás, márka – mellett mára már egyre fontosabb teret nyert a pontos paramétereket mélyebben megvizsgáló tudatos döntés és a termékek magyar mivolta. A korábbi évek pozitív tapasztalatai alapján idén több nagy kiszerelésű Forest toalettpapír is megjelent.
A Metsä Tissue portfóliójában is a 3 és többrétegű toalettpapírok, az egyre nagyobb csomagolások jelennek meg. Folyamatosan követik a fogyasztói igények változásait, ezért került a portfólióba a növényi kivonatokat tartalmazó, 3 rétegű Tento Herbal Sensitive és a 4 rétegű Lambi Balsam toalettpapír. Egyre több magyar háztartás ismeri és kedveli meg a prémium pozicionálású nedves toalettpapír használati módját, így ez az új alszegmens is egyre nagyobb létjogosultságot vív ki magának a polcokon.
Allergia után nátha
A papír zsebkendők esetén idén a puhaság és az illat kapott még fontosabb szerepet a korábbi évekhez viszonyítva. Bár a szegmens értékben és mennyiségben szinten marad, az allergia- és náthaszezon érezhetően növeli az eladásokat. Ugyanebben az időszakban jelentkezik az iskola- és óvodakezdés hatása is, hiszen sok helyen be kell vinni szeptemberben a kötelező zsebkendőadagot. A százas csomagokat jellemzően otthoni használatra, a tízes kiszerelést pedig táskába, munkába, utazásra viszi magával a magyar fogyasztó. A kritikus időszakokban, amikor az orr és a nyálkahártya nagy igénybevételnek van kitéve, nagyon fontos a megbízható, megfelelő vastagságú és rétegszámú papír zsebkendő rendelkezésre állása.
A hozzáadott érték, mint például a balzsamos ápolás és a nyugtató illat, ilyenkor felértékelődik a fogyasztók szemében. A színes és/vagy mintás változatok az egyéniség kifejezésére is alkalmasak. A Forest-Papír ezért jelent meg a piacon színes, illatos 100 darabos papír zsebkendőjével. Természetesen a jó ár-érték arány biztosítása és a promóciók is nagyban befolyásolják a vásárlói döntések alakulását. A Metsä Tissue őszi akcióit ezért kifejezetten a papírzsebkendő-szegmensre összpontosítja.
Textil helyett papír
A magyar háziasszonyok körében is alapvető cikké vált a praktikus és higiénikus, eldobható papírtörlő, amit a háztartásban egyre több helyen alkalmaznak. A klasszikus törölgetéstől kezdve az ablaktisztításon át a zsíros, olajos húsok alátétjéig számos funkcióban kell megállnia a helyét.
A Zewa kutatása szerint a háztartási papírtörlő esetében idén a puhaság vesztett fontosságából, helyette értékesebbé vált, hogy a nedves papír ne szakadjon könnyen. Jellemző itt is a nagy kiszerelések térnyerése, így az egészen nagy és különleges fantázianevű tekercsek megjelenése az üzletek választékában. Többek közt kaphatók már a Tento Giant XL és XXL papírtörlők – amelyből belsőmagos és külső lebontású is rendelkezésre áll, és amelyek nemcsak a konyhában, hanem a garázsban, a kertben és a háztartás takarításánál is használhatók.
A Forest-Papír belsőmagos, multifunkcionális papírtörlőjét Clean Goliat néven vezette be a magyar piacra, amely további termékekkel (Clean XXL, Mekkmester) bővült azóta. A praktikus, belsőmagos papírtörlők előnyei: kiváló nedvszívó képesség, folt- és szálmentes törlőképesség, magas használati érték, egyedülállóan gazdaságos, több tekercsnek megfelelő mennyiség mindössze egy tekercsen.
A szezonális szalvéták esetében egyértelmű keresletcsökkenés tapasztalható, ezért a gyártók piacélénkítő aktivitásokkal próbálkoznak. A Forest új, Kiskokas szalvéta-termékcsaládja kapcsán egy játékban vehetnek részt a gyermekek, amely keretében értékes havi nyeremények és fődíjként 11 iskolai kirándulás a Hortobágyi Madárkórházba kerül kisorsolásra. A Kiskokas mellett számos további újdonsággal, illetve mintavariációval jelent meg a cég idén szalvétakategóriában. A gazdaságosság szellemében nagy kiszerelésű, 250 darabos Selfness Ecoring szalvétát kínál vásárlóinak.
Készülődés az év végére
Jelentős szezon az év második fele, így a karácsonyi vásárlások időszaka is a papírgyártók életében. A Metsä Tissue-tól a napokban kerül a polcokra a kifejezetten gyerekek számára fejlesztett Lambi Kids termékcsalád. Az ünnepi időszakra pedig speciális toalettpapírokkal és konyhai törlőkkel készül a Lambi és Tento márka, korlátozott mennyiségben. Fő figyelmük az instore kommunikációra irányul majd oly módon, hogy minél hatékonyabban vonzzák magukra a vásárlók figyelmét az eladás helyén. Folytatódik Lambi hűségprogramjuk is. A Németországban található fejlesztési központ által biztosított újdonságokat folyamatosan vezetik be a magyar piacra is.
A Forest-Papír Kft. a több céget egybefogó Magyar Termék Nonprofit Kft. egyik alapító tagjaként a magyar termékek vásárlásának jelentőségét közvetíti a fogyasztók felé. December 31-ig tart az ezzel kapcsolatos Veszed-viszed-nyered promóció, amelynek értékes napi és heti nyereményei kerülnek kisorsolásra, illetve fődíja egy személyautó lesz. A teljes Zewa termékcsalád megújul az év második felében. A termékek új csomagolást kapnak, hogy még egységesebb és innovatívabb képet mutassanak a polcokon és a kosarakban. A megújulás jegyében október–november hónapokban toalettpapír-promóciót terveznek, erős marketingtámogatással. A klasszikus vásárláshelyi megjelenések – polcmegállító, bevásárlókocsi-reklám, padlómatrica – mellett hoszteszaktivitással, displayállványokkal és elektronikus DM-levelekkel is készülnek.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >