Impozáns a hazai kereskedelem termelékenységének növekedése
A magyar kereskedelem munkaerőtermelékenység-javulása 2023-ig 2010-hez viszonyítva (+50%) kimagasló az ország teljes adatához (+15%) vagy a feldolgozóipar mutatójához (+8%) képest. A fejlődés 2020-ban tetőzött, elsősorban a koronavírus-járvány okozta korlátozások miatt. Ekkor ugyanis a kiskereskedelmen nagy nyomás volt, hogy a házhoz szállítást jelentősen növelje. Ez több foglalkoztatottat követelt a nagyobb láncoknál, ugyanakkor ezek termelékenysége (egy főre jutó hozzáadott érték) meghaladta az átlagot.
A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.
A kereskedelemben is megjelenő energiaár-robbanás, a növekvő egyéb költségek, s az emellett szűkülő vásárlóerő mérsékelte a kereskedelem hozzáadott értékét, miközben a létszám is nőtt (504 ezer főre, +14% 2010-hez képest). A végeredmény a termelékenység enyhe visszaesése lett. A 2010 óta tartó boltbezárási hullám (közel 44 ezer üzlet szűnt meg, ami 31%-os csökkenést takar) szintén emelte a termelékenységet, mivel jellemzően kis alapterületű, nagy élőmunka-ráfordítású boltok szűntek meg, miközben a kieső vásárlóerő a nagyobb láncoknál jelent meg. Ehhez lökést adott az árstop is, ami jelentős veszteséget okozott a kisebb üzleteknek (mivel vevőik az alacsonyabb árat – kényszerűen – nyújtó nagyobb láncok egységei felé terelődtek).
Hozzá kell tenni, hogy a kiskereskedelemben intenzív volt az innováció (webáruházak, házhoz szállítás), ezáltal is javult a munkaerő termelékenysége.
Mivel a kereskedelem hazánk egyik eredményes és dinamikusan fejlődő ágazata, a kormányzat gyakran alkalmaz vele szemben különféle gazdaságpolitikai eszközöket, például különadókat vagy árkorlátozásokat. Ezek az intézkedések ugyan rövid távú célokat szolgálhatnak, azonban hosszabb távon lassíthatják az ágazat növekedését és termelékenységének javulását. Mindez hatással lehet a gazdaság egészének termelékenységi szintjére is. Ha pedig a bérek növekedése tartósan meghaladja a termelékenység javulását, az inflációs nyomást eredményezhet, ami további gazdasági kihívásokat vonhat maga után. //
Európai szinten is kimagaslunk
Tavaly az EU-ban a kereskedelem átlagosan a GDP 11,3%-át, Magyarországon 10,3%-át tette ki. A V3-ak esetében ez az arány magasabb, élen Lengyelországgal (14,3%).
A kereskedelem munkaerő-termelékenységének növekedése alapján a térségünkben Románia került az első helyre: a román adat 2012-ben tetőzött (+160%), majd 2014-ig esett (+80% alá), de a 2020-as évekre elértek egy 240% feletti, konzisztens színvonalat. A cseh és a magyar adat szintén impozáns: 50–65% között volt a növekedés. Az EU átlag (+20%) felett volt még Lengyelország is (közel 40%).
A szlovákok esetében a munkaerő-termelékenység 2018-ig esett, s csak 2023-ra sikerült elérni a 2010-es érték 90% át.
Kapcsolódó cikkeink
Dark store koncepciót tesztel a Walmart
A Walmart újabb lépést tesz e-kereskedelmi terjeszkedése érdekében: az amerikai…
Tovább olvasom >A Co-op-pal indít közös házhozszállítási szolgáltatást indít a Just Eat az Egyesült Királyságban
Az élelmiszer-házhozszállító Just Eat a brit Co-op kiskereskedelmi lánccal hivatalosan…
Tovább olvasom >Sokszínű magyar bor
Elindult a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa „Magyar Bor. Sokszínű, mint Te!” borpromóciós…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >