Illóolajpiac új irányokkal: a tudatosság formálja a keresletet
Aromaterápiás roll-on, tudományos háttér, orvosi szemlélet, bio beszerzés és edukációs kampányok – az illóolajpiac már rég túllépett a hangulatteremtésen. A vásárlók ma tudatos döntéseket hoznak: egészségügyi, életmódbeli és prevenciós célra keresnek megbízható, természetes megoldásokat. A gyártók és forgalmazók pedig egyre összetettebb válaszokat adnak – egyéni élményekre, szezonális igényekre és szigorú szabályozásokra reagálva.
A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.
Az illóolajok reneszánsza nemcsak új termékformákat és felhasználási szokásokat hozott, hanem a teljes piaci szemlélet átalakulását is. A klasszikus aromaterápiás célok – stresszoldás, relaxáció, légúti panaszok enyhítése – mellett ma már hangsúlyosan megjelennek a tudományos háttérrel alátámasztott, célzott alkalmazások is.
A hazai szereplők egyöntetűen azt tapasztalják: a vásárlók edukáltabbak, elkötelezettebbek, és elvárják, hogy pontos információkat kapjanak az illóolajok eredetéről, hatásmechanizmusáról és helyes felhasználásáról. Mindez új szintre emeli a gyártók felelősségét – és új lehetőségeket teremt a márkák számára.
Természetesség, személyre szabhatóság a hívószavak
A dm tapasztalatai szerint az illóolajok iránti kereslet folyamatosan emelkedik, köszönhetően annak, hogy egyre több vásárló fordul természetes, sokoldalúan alkalmazható megoldások felé – legyen szó közérzetjavításról, relaxációról vagy otthoni praktikákról.

Oláh Anita
szortimentmenedzser
dm
– Közérzetjavítási vagy akár gyógyulási szándékkal hazánkban egyre többen fordulnak prevenciós vagy a gyógyszerek nélküli/melletti, alternatív gyógyászati megoldások felé. Ennek a trendnek szerves részét képezik az illóolajok – fogalmaz Oláh Anita, a dm szortimentmenedzsere. A diffúzorhasználat elterjedésével az otthoni illatosítás is új lendületet kapott.
A vállalat kínálatában a klasszikus aromaterápiás célú olajok mellett megtalálhatók a DIY-felhasználásra (pl. házi mosó- és tisztítószerek, kézműves szappan illatanyagához) alkalmas termékek, valamint bázis olajokat alkalmazva a bőr- és hajápolásra és légfrissítésre szolgáló készítmények is. Noha az eladási számokat látva a termékek többségénél nem lehet különösebb szezonhatásról beszámolni, a nyári időszakban egyértelműn a citronellás, gerániumos szúnyogriasztók iránt nő meg a kereslet.
A dm kiemelt figyelmet fordít a vásárlók tájékoztatására online shopjukon, különösen arra, hogy az illóolajokat csak az ajánlott módon – külsőleg, légterápiásan vagy célzott bőr/hajápolásra – használják. A gyógyhatások kommunikálására szigorú törvények vonatkoznak, így az ezirányú edukáció nehezebb feladat a gyártó cégek számára.
Illóolajok évszakokra hangolva
A Naturland Magyarország évtizedek óta meghatározó szereplője a hazai illóolajpiacnak, termékkínálatát pedig a természetesség, a megbízhatóság és a tudatos felhasználói igények határozzák meg. A cég tapasztalatai szerint az aromaterápia külsődleges, otthoni alkalmazása továbbra is növekvő keresletet mutat, különösen az őszi–téli időszakban.

Czirbus Zoltán
stratégiai működésért
felelős cégvezető
Naturland
– A klasszikus növényekből – levendula, teafa, eukaliptusz, borsosmenta – előállított illóolajok továbbra is népszerűek, hiszen terápiás hatásukból adódóan a levegő frissítésén túl inhalálva stresszoldásra és megfázásos tünetek enyhítésére is alkalmasak – fogalmazza meg a trendek lényegét Czirbus Zoltán, a Naturland stratégiai működésért felelős cégvezetője.
Az utóbbi években egyre nagyobb teret nyertek a tematizált, alkalomhoz kötődő illóolaj-keverékek is. A karácsonyi szezonban kiemelkedően népszerűek a fahéj, szegfűszeg, cédrus és citrusfélék illatait hordozó keverékek, mint például a „Csendes éj” vagy a „Mézeskalács”. Tavasszal és nyáron a szúnyogriasztó, illetve a csípés utáni bőrápoló olajok iránt nő meg az érdeklődés. A Naturland kínálatában az illóolajok nemcsak aromaterápiás célt szolgálnak, hanem masszázsolajok, gyógyhatású készítmények és törzskönyvezett gyógyszerek alapanyagaként is megjelennek.
A márka kiemelten ügyel az alapanyagok minőségére és szabályozottságára: minden illóolajuk gyógyszerkönyvi paraméterek szerint bevizsgált, megfelel az EU-s REACH- és CLP-előírásoknak. Az edukációt a termékcímkék mellett saját közösségi médiafelületeiken is támogatják. A nemzetközi szakmai diskurzusban is aktívan részt vesznek – 2024-ben támogatóként vettek részt az ISEO nemzetközi illóolaj-konferencián, amely ismét Magyarországon került megrendezésre.

A klasszikus aromaterápiás célok mellett ma már hangsúlyosan megjelennek a tudományos háttérrel alátámasztott, célzott alkalmazások is
Orvosi szemlélet az illóolajok mögött
Az utóbbi években markánsan megnőtt a kereslet a terápiás minőségű, tiszta illóolajok iránt – különösen az olyan panaszok kiegészítő kezelésére, mint a stressz, az alvászavarok, a légúti tünetek vagy a mozgásszervi fájdalmak. A HerbaTherapy orvosszakmai vezetője szerint a természetes megoldások keresése egyre mélyebb edukációs igényt is generál.

Dr. Koroknai András
reumatológus, szakmai vezető
HerbaTherapy
– Egyre több egészségtudatos fogyasztó – sok édesanya, egyre több férfi is – fordul az illóolajokhoz, hogy csökkentse a gyógyszerfogyasztást, vagy természetes támogatást találjon krónikus panaszaihoz. Az alvásminőség javítása, a szorongás oldása, az immunerősítés vagy az allergiás tünetek kezelése mind olyan terület, ahol az aromaterápia kiegészítő terápiaként jól alkalmazható – fogalmaz dr. Koroknai András, reumatológus, sportorvos, életmódorvos, a HerbaTherapy szakmai vezetője. A szezonális trendek szerint tavasztól őszig az allergiás panaszokat enyhítő, nyáron a rovarriasztó, télen pedig az immunrendszert támogató illóolajok iránt nő meg a kereslet.
Az orvosi aromaterápia fókuszában a biztonságos és célzott alkalmazás áll. A HerbaTherapy edukációs kampányai a hígítási arányokról, a hatóanyagok működéséről, valamint a hamisított olajok kiszűréséről is tájékoztatják a vásárlókat. Rendszeres szakmai anyagokkal, workshopokkal és online jelenléttel segítik a tudatos, biztonságos felhasználást – különösen azok számára, akik terápiás céllal nyúlnak illóolajhoz.
Egyre elterjedtebbek a modern felhasználási formák is: a hidrolátumok arcpermetként, illóolajok szaunában vagy munkakörnyezetben való használata. Bár sokan szájon át is alkalmaznák az olajokat, a szakember szerint ez kockázatos lehet – hiszen minden illóolaj egyedi kémiai összetétellel rendelkezik, ezért alkalmazásuk során fokozott figyelem és óvatosság szükséges.
Tudomány a mindennapokban
Míg a hazai illóolajpiacot jellemzően az angolszász típusú, közérzetjavító aromaterápia határozza meg, a Pranarôm a francia irányzat képviselőjeként a tudományos és terápiás célú felhasználást helyezi előtérbe. A belga-francia márka immár több mint három évtizede fejleszt gyógyszerészek által összeállított, BIO és vegán minősítésű termékeket – nem mono illóolajokra, hanem komplex, egészségmegőrzést támogató készítményekre építve.

Urbán Anita
magyarországi
márkaképviselő
Pranarôm
– Ha a fogyasztónak lehetősége van választani egy mono illóolaj vagy illóolajkeverék és egy orvosilag alátámasztott, kész termék között, akkor jellemzően az utóbbit választja. Ezek biztonságosak, praktikusak és pontos protokoll alapján alkalmazhatók – hangsúlyozza Urbán Anita, a Pranarôm magyarországi képviselője.
A márka legnépszerűbb termékei szezonálisan változnak: az őszi–téli időszakban immunerősítő és légúti panaszokat enyhítő Aromaforce termékek, tavasszal az Allergoforce allergiakezelő termékcsalád, nyáron pedig az Aromapic szúnyogriasztó és csípéskezelő készítmények iránt nő meg a kereslet. A célcsoport főként 35–50 év közötti, egészségtudatos nők, akik a természetes alapanyagok mellett tudományos megalapozottságot is elvárnak.
A Pranarôm termékein piktogramok jelölik, hány éves kortól alkalmazhatóak, és kismamák számára is adnak információt – ezzel is támogatva a biztonságos otthoni használatot. A fenntarthatóság és természetes alapanyagok iránti elköteleződés nem új keletű: a márka működésének alapja 30 éve az etikus beszerzés, a környezetbarát előállítás és a transzparens edukáció – ezek mentén kívánja hosszú távon is formálni a hazai aromaterápiás kultúrát.
Illat helyett célzott alkalmazás

Dr. Takács-Tóth Diána
alapító
Diadeur
Az illóolajok reneszánszukat élik – de míg régen sokan csupán hangulatteremtésre használták őket, ma egyre tudatosabban fordulnak az aromaterápia felé. A Diadeur aromaterápia alapítója, dr. Takács-Tóth Diána szerint ez a változás komoly szakmai felelősséget is jelent a gyártók és forgalmazók számára.
– Az aromaterápiás felhasználók ma már nemcsak illatot keresnek, hanem tudást és megbízhatóságot is. A minőség iránti elvárás egyre nő, és ezzel párhuzamosan megnőtt az igény a szakértő jelenlétére is – mondja a gyógynövényszakértő, vegyész, a gyógyszerészi kémia doktora.
A Diadeur termékfejlesztéseit az edukáció, a természetesség és a személyre szabhatóság hármasa vezérli. A célcsoport túlnyomó része értelmiségi, főként női közönség, akik gyorsan alkalmazható, kész megoldásokat keresnek: roll-on kiszereléseket, kész szinergiákat, masszázsolajokat. Ugyanakkor egyre többen nyitnak az egyedi igényekhez igazított keverékek felé is, amelyek személyes aromaterápiás élményt nyújtanak.
A szezonális trendek is meghatározók: nyáron a rovarriasztó és frissítő illatok kerülnek előtérbe, de ezek esetében is fontos a relaxáló, nyugtató hatás. Az idei szezon slágere a könnyed, retro hangulatú virágillat, modern értelmezésben. A vizuális megjelenés sem elhanyagolható: a vásárlók elvárják, hogy a csomagolás tükrözze a prémium minőséget. Egyre elmosódottabb a határ a férfi és női illatok között – hiszen, ahogy dr. Takács-Tóth Diána fogalmaz, „a bőrön születik meg a valódi illat”.

A diffúzorhasználat elterjedésével az otthoni illatosítás is új lendületet kapott
Személyre szabott aromaterápia
Az Adrienne Feller és Panarom márkák mögött álló szakmai hitelesség, edukációs fókusz és természetesség központi szerepet játszik az illóolajok növekvő népszerűségében. A Panarom csapata szerint az aromaterápia térnyerését ma leginkább az egészségtudatos, holisztikus szemléletmód erősödése hajtja.

Dusík Bori
PR-manager
Panarom
– A fenntarthatóság, az etikus beszerzés, az oktatás és a személyes jólét mind olyan hívószavak, amelyek mentén az illóolajok piaca folyamatosan fejlődik. Az edukáció kiemelten fontos: a vásárlók egyre inkább igénylik, hogy tudják, mit és miért használnak – hangsúlyozza Dusík Bori, a Panarom márka PR-managere.
A márka nemcsak tanfolyamokat kínál, hanem a mindennapokban is könnyen beépíthető megoldásokkal segíti a tudatos aromaterápiát. A Fény esszencia stresszoldó, lélekemelő keverék, amely mandarin, bergamott, rózsa és tömjén illóolajokat ötvöz, míg a Fehér esszencia immunerősítő és légfertőtlenítő hatásáról ismert – különösen hasznos az őszi–téli időszakban vagy utazáskor. Mindkét termék újszülött kortól, várandósság és szoptatás alatt is alkalmazható, 100%-ban természetes összetevőkkel.
Az új alkalmazási formák – például illóolajjal átitatott kozmetikumok, okos diffúzorok – segítik az integrációt a napi rutinba, miközben a személyre szabott keverékek és az aromaterapeutával való konzultációk iránti kereslet is emelkedik. //
Kapcsolódó cikkeink
5 millió forint támogatás a csepeli Kompánia Alapítványnak
A 10. dm Jótékonysági Focitorna szervezésével a drogéria 5 millió…
Tovább olvasom >Parázs helyzet
Az elmúlt évek inflációs hatása és az alapvető szükségletek drasztikus…
Tovább olvasom >Mantova: Olasz ízorgia, fűszerekkel
A Fratelli Mantova BBQ termékcsalád új szintre emeli a grillezést. Egész évben, akár grillsütő…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hatezren vettek részt az Etesd az Eszed program Fenntarthatósági Kihívásában
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az…
Tovább olvasom >A fenntartható vásárlásért kampányol a SPAR Szlovéniában
Szlovéniában újabb lépést tett a SPAR a fenntarthatóság felé vezető…
Tovább olvasom >Évente közel 40 különböző kereskedőnél vásárolnak az amerikai fogyasztók
A Circana friss kutatása szerint az amerikai háztartások egy éven…
Tovább olvasom >