Így vélekednek a magyarok a dohányzási kultúráról
Egyre többen használnak hevített dohányterméket, így felmerül a kérdés, hogyan vélekednek a magyarok erről a dohányzási formáról, és milyen társadalmi normák, etikett szabályok érvényesek az új típusú dohánytermékek használóira. A hevített dohánytermékek használata eltér a hagyományos dohányzástól? A JTI Hungary Zrt. 2024 januárjában végzett reprezentatív kutatása ezekre a kérdésekre keresi a választ. Sokan úgy vélik, hogy a hevített dohánytermékek fogyasztása más szabályokat von maga után, mint a hagyományos dohánytermékeké, mivel a dohánypára illata kevésbé zavaró, mint a cigarettafüst, és bizonyítottan kevesebb káros anyagot tartalmaz. Hogy ez valóban így van-e, azt a JTI Hungary Zrt. kutatása alapján Dr. Kibédi-Varga Katalin protokoll- és etikettszakértővel értékeljük.
Egyre több a hevített dohányterméket használó dohányos
Az utóbbi években a hevített dohánytermékek népszerűsége jelentősen megnőtt, leginkább a huszonévesek és a magasabb iskolai végzettségűek használják ezeket a termékeket. Hazánkban a dohányosok aránya 48%, a hevített dohányterméket használók pedig a felnőtt lakosság 18%-át teszik ki. A hevített dohánytermékek élvezeti értéke a hagyományos dohánytermékekkel összehasonlítva a megkérdezettek szerint ugyanolyan vagy magasabb: a kitöltők 31%-a gondolja jobbnak a hevített termékeket, 32%-uk szerint pedig semmivel sem maradnak el a hagyományos cigaretta élvezeti értékétől.
A hevített dohánytermék mint segítség a leszokásban
A kutatásból kiderült, hogy gyakorlatilag minden olyan válaszadó, aki használt valaha hevített dohányterméket, az a hagyományos dohánytermékeket is kipróbálta már. Utóbbiak közül 34% gondolja úgy, hogy az áttérés a hevített dohánytermékekre a dohányzás abbahagyásának az előszobája lehet. Azok a dohányosok, akik még sosem próbáltak ki egyetlen hevített dohányterméket sem, jóval szkeptikusabbak ebben a kérdésben.
A konformitás a dohányzás esetén is jelen van
A megkérdezettek 64%-ának van olyan személy a környezetében, aki dohányzik vagy hevített dohányterméket használ. Az így válaszolók körében sokkal nagyobb arányban fordul elő, hogy ők maguk is használnak valamilyen dohányterméket, egészen pontosan 52%-uknál. Egyértelmű párhuzamot azonban nem vonhatunk a szociális környezet és a dohányzás kapcsán, mivel a megkérdezettek fennmaradó 36%-ának annak ellenére, hogy nincs a közvetlen közelében dohányos, 22%-a fogyaszt valamilyen dohányterméket.
Jogszabályok és egészségvédelem
Magyarországon szigorú jogszabályok vonatkoznak a dohánytermékek használatára. A dohányzási tilalom kiterjed a közintézményekre, munkahelyekre, valamint a tömegközlekedési eszközökre. Továbbá tilos a dohányzás az éttermekben, kávézókban, és számos más vendéglátóipari egységben, valamint olyan zárt nyilvános helyeken, mint például az állomások és bevásárlóközpontok. A dohányzásra kijelölt helyeken – például dohányzóteraszokon – bizonyos szabályok betartása mellett engedélyezett a dohányzás, ugyanazok a jogszabályok vonatkoznak a hevített dohánytermékek és a hagyományos dohánytermékek használatára.
A kutatásból kiderült, hogy a felnőtt lakosság jelentős része egyetért a szigorú szabályozással, a nemdohányzók 84%-át kifejezetten zavarja, ha a közvetlen környezetében dohányoznak, elsősorban azért, mert tartanak a passzív dohányzás egészségügyi kockázataitól. Érdekesség, hogy még a dohányosok közel felét is zavarja, ha mellette gyújtanak rá, de őket inkább a kellemetlen szag frusztrálja. A megkérdezettek egyharmada válaszolta azt, hogy a hagyományos dohánytermékeknél kevésbé zavarja, ha hevítetteket használnak mellettük, mert ezek illatát valamivel kellemesebbnek gondolják.
A dohányosok ötöde nyilatkozta, hogy nem örül annak a 2012-ben bevezetett törvénynek, amely alapján sok helyen tilos a dohányzás, míg a nemdohányzók közel háromnegyede kifejezetten lelkes a szabályozástól, annak érdekében, hogy a nemdohányzók alapvető emberi jogait, és egészségüket dohányzó embertársaik ne veszélyeztessék.
Mit mond az etikett?
A törvényi szabályozás természetesen nem érinti a mindennapi élet számos területét, a hézagok és a szürke zónák kitöltése az etikett hatásköre. A nemdohányzók 47%-a elvárja, hogy mielőtt valaki dohányozni kezdene, akár hevített, akár hagyományos termék használatával, kérjen engedélyt a környezetétől. A dohányosok esetében ez az arány kisebb, mindössze 25%. A felnőtt lakosság több mint fele udvariatlannak tartja, ha valaki az előre kijelölttől eltérő helyen dohányzik, kiváltképp akkor, ha ez kisgyermekek jelenlétében történik, például játszótereken vagy azok bejáratánál. Azt sem nézik jó szemmel, ha valaki autóban, vezetés közben nyúl a dohányért, a válaszadók szerint az a második legbosszantóbb helyzet, amikor valaki hevített dohányterméket használ.
Dr. Kibédi-Varga Katalin protokollszakértő tanácsára dohánytermék használata előtt érdemes mindig engedélyt kérni a környezetünkben tartózkodóktól, hogy elkerülhessük a legtöbb súrlódást. Ha megkapjuk az engedélyt, gondoskodjunk arról, hogy a dohányfüstöt vagy a dohánypárát soha ne fújjuk mások irányába.
Mindamellett, hogy érdekes ezeket az adatokat elemezni és tovább gondolni, fontos, hogy legyen szó akár hagyományos akár hevített dohánytermékekről, egyaránt káros következményei lehetnek a használatuknak, így érdemes ezeket teljesen kiiktatni az életünkből. „Ha valaki mégis ragaszkodik a dohánytermékek használatához, támaszkodjon az etikettre: mindig figyeljen a környezetére! Zárt térben ne használjon hevített dohányterméket még a saját otthonában sem, és kérje a társaság engedélyét. Amennyiben nemleges választ kap, tartsa azt tiszteletben! Ha környezetét nem zavarja a dohányzás, akkor is ügyeljen rá, hogy senkire ne fújja rá a dohánypárát. Sem cigarettacsikket, sem pedig dohánytöltetet ne hagyjon hátra maga után, gondoskodjon ezek eltakarításáról” – emelte ki az etikett szakértő.
Kapcsolódó cikkeink
Az Európai Unió új célkitűzései a füstmentes jövő érdekében
Az Európai Bizottság üdvözölte az Európai Tanács döntését, amely a…
Tovább olvasom >Átalakuló dohányzási szokások Magyarországon: növekszik a hevítéses dohánytermékek népszerűsége
A dohányzási szokások jelentős változásokon mennek keresztül Magyarországon, ahogyan azt…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a nemzeti dohányboltok súlya az FMCG-forgalomban
A Nemzeti Dohánybolt Panel 2023. április–2024. márciusi dohánytermékek nélküli FMCG-forgalma…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >