Így vásároltak idén karácsonyra a magyarok
A karácsony az év egyik legmeghittebb időszaka, amikor az ajándékozás öröme és kihívásai egyszerre szövik át a mindennapokat. Egy friss, több mint 4000 fő részvételével készült felmérés, amelyet a Pepita.hu végzett, érdekes betekintést nyújt a magyar ajándékozási szokásokba, a preferenciákba és a karácsonyi buktatókba.
Középpontban a szeretet és az örömszerzés
A kutatás szerint a magyarok többsége a közeli hozzátartozókat ajándékozza meg, és a legtöbben 5-20 ezer forintot költenek szeretteik ajándékaira. A válaszadók 39%-a 5-10 ezer forintot, míg 35%-uk 10-20 ezer forintot szán a legközelebbi családtagokra. A távolabbi rokonok ajándékaira jellemzően kevesebb, 10 ezer forint alatti összeget fordítanak.
Az ajándék kiválasztásánál a legtöbben az ajándékozott személy érdeklődését tartják szem előtt (80%), míg 20% az érzelmi értéket helyezi előtérbe. A válaszadók 59%-ának az ajándék mögötti szándék a legfontosabb, míg 36% szerint maga a gesztus számít.
Kedvenc és kevésbé vágyott ajándékok
A legnépszerűbb ajándékok közé tartoznak a praktikus tárgyak és a személyre szabott meglepetések. Ezzel szemben az alkoholos italok és a filléres kacatok a legkevésbé kívánatos ajándékok között szerepelnek. A szeretet ünnepét azonban beárnyékolhatják az elvárások és a stressz, amely gyakran az ajándékozás terheivel jár.
Hibrid vásárlási szokások
A válaszadók kétharmada hibrid módon vásárol ajándékot, azaz online is rendel, de fizikai boltban is vásárol. Érdekes korcsoportbeli különbségek is megfigyelhetők: a 18-25 évesek körében a csak online vásárlás, míg a 46 év felettieknél a fizikai boltok előnyben részesítése a legjellemzőbb. A hibrid vásárlás aránya a 36 év feletti korosztályban a legmagasabb.
Dorcsinecz József, a Pepita.hu társalapítója szerint ezek a tendenciák jól mutatják, hogy a magyarok egyre inkább az idő- és költséghatékonyságot keresik a karácsonyi készülődés során.
Megható pillanatok és kellemetlen meglepetések
A karácsony sok család számára emlékezetes pillanatokat hoz: sokan ekkor jelentik be gyermekük érkezését, vagy épp ilyenkor születik meg a család legújabb tagja. Ugyanakkor nem minden ajándék váltja ki a várt örömöt. A felmérésből kiderült, hogy az anyóstól kapott melltartó, a szemránckrém vagy egy elefántos férfi tanga inkább zavarba ejtő, mintsem örömteli meglepetés.
Az ajándékozás rejtett buktatói
A válaszadók harmada már továbbajándékozott valamit, leggyakrabban édességet, italt vagy más felesleges tárgyat. Ez azonban kínos helyzetekhez is vezethet: tízből egy válaszadó már visszakapta azt az ajándékot, amit korábban ő adott. A kapott ajándékok cseréje vagy visszavitele azonban egyre elfogadottabbá válik; a válaszadók kétharmada szerint ez már nem számít udvariatlanságnak.
A karácsony tanulsága
A kutatás rámutat, hogy bár az ajándékozás során a szeretet és az örömszerzés áll a középpontban, a stressz és az elvárások könnyen beárnyékolhatják az ünnepet. Az ajándék valódi értékét nem az ára vagy a mérete határozza meg, hanem a mögötte rejlő szándék és figyelem. A karácsony legfontosabb üzenete továbbra is az, hogy együtt töltsünk időt szeretteinkkel, és az ajándékozás inkább az örömszerzésről, mintsem az elvárások teljesítéséről szóljon.
Kapcsolódó cikkeink
Közel százezer forintot költöttünk élelmiszerre az ünnepi időszakban
A karácsonyi készülődés határozta meg a Kifli.hu online szupermarket forgalmát…
Tovább olvasom >Bank360: Költekezés helyett inkább spórolt a lakosság karácsony előtt
Az ünnepek előtt még szépen híztak a lakossági bankszámlák és…
Tovább olvasom >Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: novemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 4,1, az előző havit 0,6 százalékkal haladta meg
2024. novemberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint…
Tovább olvasom >NGM: láthatóan kezd visszatérni a lakosság bizalma
A kormány azon dolgozik, hogy a gazdaság jobban teljesítsen, így…
Tovább olvasom >Fidelity Kitekintés 2025: Az USA készen áll a reflációra
A republikánusok fölényes győzelme a novemberi választásokon jelentősen megváltoztatta a…
Tovább olvasom >