Így vásároltak idén karácsonyra a magyarok
A karácsony az év egyik legmeghittebb időszaka, amikor az ajándékozás öröme és kihívásai egyszerre szövik át a mindennapokat. Egy friss, több mint 4000 fő részvételével készült felmérés, amelyet a Pepita.hu végzett, érdekes betekintést nyújt a magyar ajándékozási szokásokba, a preferenciákba és a karácsonyi buktatókba.
Középpontban a szeretet és az örömszerzés
A kutatás szerint a magyarok többsége a közeli hozzátartozókat ajándékozza meg, és a legtöbben 5-20 ezer forintot költenek szeretteik ajándékaira. A válaszadók 39%-a 5-10 ezer forintot, míg 35%-uk 10-20 ezer forintot szán a legközelebbi családtagokra. A távolabbi rokonok ajándékaira jellemzően kevesebb, 10 ezer forint alatti összeget fordítanak.
Az ajándék kiválasztásánál a legtöbben az ajándékozott személy érdeklődését tartják szem előtt (80%), míg 20% az érzelmi értéket helyezi előtérbe. A válaszadók 59%-ának az ajándék mögötti szándék a legfontosabb, míg 36% szerint maga a gesztus számít.
Kedvenc és kevésbé vágyott ajándékok
A legnépszerűbb ajándékok közé tartoznak a praktikus tárgyak és a személyre szabott meglepetések. Ezzel szemben az alkoholos italok és a filléres kacatok a legkevésbé kívánatos ajándékok között szerepelnek. A szeretet ünnepét azonban beárnyékolhatják az elvárások és a stressz, amely gyakran az ajándékozás terheivel jár.
Hibrid vásárlási szokások
A válaszadók kétharmada hibrid módon vásárol ajándékot, azaz online is rendel, de fizikai boltban is vásárol. Érdekes korcsoportbeli különbségek is megfigyelhetők: a 18-25 évesek körében a csak online vásárlás, míg a 46 év felettieknél a fizikai boltok előnyben részesítése a legjellemzőbb. A hibrid vásárlás aránya a 36 év feletti korosztályban a legmagasabb.
Dorcsinecz József, a Pepita.hu társalapítója szerint ezek a tendenciák jól mutatják, hogy a magyarok egyre inkább az idő- és költséghatékonyságot keresik a karácsonyi készülődés során.
Megható pillanatok és kellemetlen meglepetések
A karácsony sok család számára emlékezetes pillanatokat hoz: sokan ekkor jelentik be gyermekük érkezését, vagy épp ilyenkor születik meg a család legújabb tagja. Ugyanakkor nem minden ajándék váltja ki a várt örömöt. A felmérésből kiderült, hogy az anyóstól kapott melltartó, a szemránckrém vagy egy elefántos férfi tanga inkább zavarba ejtő, mintsem örömteli meglepetés.
Az ajándékozás rejtett buktatói
A válaszadók harmada már továbbajándékozott valamit, leggyakrabban édességet, italt vagy más felesleges tárgyat. Ez azonban kínos helyzetekhez is vezethet: tízből egy válaszadó már visszakapta azt az ajándékot, amit korábban ő adott. A kapott ajándékok cseréje vagy visszavitele azonban egyre elfogadottabbá válik; a válaszadók kétharmada szerint ez már nem számít udvariatlanságnak.
A karácsony tanulsága
A kutatás rámutat, hogy bár az ajándékozás során a szeretet és az örömszerzés áll a középpontban, a stressz és az elvárások könnyen beárnyékolhatják az ünnepet. Az ajándék valódi értékét nem az ára vagy a mérete határozza meg, hanem a mögötte rejlő szándék és figyelem. A karácsony legfontosabb üzenete továbbra is az, hogy együtt töltsünk időt szeretteinkkel, és az ajándékozás inkább az örömszerzésről, mintsem az elvárások teljesítéséről szóljon.
Kapcsolódó cikkeink
A PENNY üzletekben még december 24-én is vásárolhatunk
A PENNY Magyarország számára fontos, hogy vásárlóinak az ünnepek alatt…
Tovább olvasom >Sikeres konzorciumi projektet zárt a Mol és a Pannon Egyetem
Sikeres konzorciumi projektet zárt a Mol és a Pannon Egyetem,…
Tovább olvasom >A tavalyinál jóval optimistábbak a webáruházak a karácsonyt illetően
A reálbérek újbóli emelkedése jó eséllyel már megmutatkozik az idei…
Tovább olvasom >További cikkeink
DélKerTÉSZ: Rekordmennyiségű magyar zöldség került a boltláncokba
Rekordmennyiségű magyar zöldséget juttatott el a belföldi áruházláncokba a DélKerTÉSZ…
Tovább olvasom >A Baltikumban terjeszkedik az Anora Group
A prémium borokat és szeszes italokat gyártó Anora Group baltikumi…
Tovább olvasom >3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >