Így váltják le a csevegőprogramok a telefonálást
A hagyományos telekommunikációs eszközök használatának csökkenését és a csevegőprogramok térhódítását vizsgálta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb kutatása. Az eredmények alapján a vezetékes és mobiltelefonok visszaszorulása már évek óta megfigyelhető, miközben a csevegőalkalmazások népszerűsége folyamatosan nő.
A hagyományos telefonhasználat csökkenése
Az NMHH adatai szerint a vezetékes telefonhasználat drasztikusan visszaesett az elmúlt két évtizedben. 2005-ben a magyarok összesen 10 milliárd percet beszéltek vezetékes telefonon, de 2023-ra ez a szám már csak 2 milliárd perc volt, ami 80 százalékos csökkenést jelent. A mobiltelefonok használata is csökkenő tendenciát mutat: 2018-ban másfél milliárd SMS-t küldtek Magyarországon, míg 2023-ban már csak egymilliárdot. A mobiltelefon-beszélgetések átlagos ideje is csökken: 2021-ben egy magánelőfizetésre átlagosan 321 percnyi indított hívás jutott, 2023-ra ez 304 percre esett vissza.
A csevegőalkalmazások előretörése
A hagyományos kommunikáció visszaszorulásával párhuzamosan a csevegőalkalmazások térnyerése figyelhető meg. Az NMHH 2023-as felmérése szerint az internethasználók mindössze 4 százaléka nem használja az internetet csetelésre, hanghívásra vagy videótelefonálásra. A többség (57 százalék) mindhárom módon kommunikál időnként. A csetelés különösen a magánjellegű kommunikációban elterjedt: az internetezők 93 százaléka használja ezt a módot személyes kapcsolattartásra, miközben munkával kapcsolatos kommunikációra csak 53 százalék alkalmazza.
Az üzleti életben és az oktatásban viszont a videótelefonálás és a hanghívás is elterjedt. Az NMHH kutatása alapján a magyar internetezők körében a legnépszerűbb csevegőalkalmazások a Messenger, a Viber és a WhatsApp.
Generációs különbségek az online kommunikációban
Az online kommunikációs eszközök használatában jelentős generációs különbségek vannak. A fiatalabb korosztályok hajlamosabbak az újítások elfogadására, míg az idősebbek jobban ragaszkodnak a hagyományos kommunikációs eszközökhöz. A 15–20 évesek alig 3 százaléka egyáltalán nem csetel, míg a 65 év feletti korosztályban ez az arány 13 százalék. Az internetes telefonálásban a legfiatalabbak 28 százaléka nem vesz részt, a nyugdíjasok körében ez az arány 41 százalék. Ezzel szemben a hagyományos mobilhívás (magáncélból) a 15–20 évesek 35 százalékának nem része a mindennapoknak, míg az idősebbeknél csak 24 százalék.
Az NMHH kutatása rávilágít a kommunikációs szokások változására, és arra, hogy az online csevegőalkalmazások miként váltak a mindennapi kommunikáció meghatározó eszközeivé. Az idősebb generációk számára a hagyományos telefonok továbbra is fontosak, míg a fiatalabbak az online platformokon keresik a kapcsolattartás lehetőségét.
Kapcsolódó cikkeink
Új munkavállalói értékrend formálódik – avagy mit jelent ma a „jó munkahely”?
A Randstad globális kutatása, a Workmonitor 2025 átfogó képet ad…
Tovább olvasom >EY: Kiveszőben a márkahűség – szinte csak az ár-értékarány számít
Világszerte aggódnak a vevők az egyre emelkedő megélhetési költségek miatt,…
Tovább olvasom >Az AI sötét oldala – ki állítja meg a deepfake terjedését?
Az online térben egyre nagyobb problémát jelent a deepfake, vagyis…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: árréskorlátozást vezetne be a kormány a háztartási cikkeket árusító boltokra
A kormány szerdán tárgyalhatja, csütörtökön pedig várhatóan elfogadhatja azt az…
Tovább olvasom >Rekordméretű élelmiszergyűjtést szervez a Magyar Élelmiszerbank Egyesület pénteken és szombaton
A Magyar Élelmiszerbank Egyesület által szervezett pénteki és szombati adománygyűjtésen…
Tovább olvasom >A Pick Szeged Zrt. nyeresége csökkent, árbevétele nőtt tavaly
A Pick Szeged Zrt. adózott eredménye 2024-ben 6,7 milliárd forint…
Tovább olvasom >