Így látják a görög fogyasztók országuk helyzetét
„Gondolja-e ön, hogy országa jelenleg gazdasági válságban van?” – tették fel a kérdést a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat munkatársai 56 ország több mint 25 ezer fogyasztójának, az idei első negyedévben. A görögök 89 százaléka válaszolt igen-nel.
De Európában messze nem ez a legmagasabb arány. Ugyanis Horvátországban 98, Írországban és Olaszországban 96-96, Spanyolországban és Portugáliában 95-95, Magyarországon 92, Franciaországban és Ukrajnában a megkérdezettek 90-90 százaléka látja válságban saját országa gazdaságát.
Ami a helyzet várható jobbulását illeti: Azok közül a görögök közül, akik országukat válságban látják, 5 százalék gondolja, hogy kilábal belőle a következő tizenkét hónap során.. Ennél kisebb arányban csak a magyarok és a lettek bíznak földrészünkön gazdaságuk kedvező fordulatában.
– Jó ideje fenyegetett a görög pénzügyi válság, miközben nem látszottak jelei a fellendülésnek – kommentálja az adatokat Vicky Grigoriadou, a Nielsen görögországi vállalatának ügyfélkapcsolati igazgatója. – Továbbra is kételkednek a fogyasztók abban, hogy Görögország képes volna kilábalni a válságból a közeljövőben, és úgy látszik, eltűntek a gazdaság növekedéséhez fűződő várakozások.
Tizenegy negyedévben csökkent az eladott mennyiség
Hogyan tükrözik a görög élelmiszer-kiskereskedelem trendjei a válságot? Csak Görögországban és Svájcban csökkent az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele Európa huszonegy vizsgált országa közül, idén január-március során, a tavalyi hasonló periódushoz viszonyítva. (Svájcban azért, mert az erős ottani frank és a gyenge euró arra ösztönzi a svájci fogyasztókat, hogy az eurózóna országaiba járjanak át vásárolni).
Mennyiség szempontjából 5 százalékkal kevesebb élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot adtak el a görög élelmiszerboltok, negyedéves összehasonlításban. A göröggel együtt tizenkét vizsgált piacon tapasztalt mennyiségi csökkenést a Nielsen. De Görögországban legnegatívabb a kép: Ez már a tizenegyedik negyedév megszakítás nélkül, amikor csökken az eladott mennyiség.
Szórakozáson, élelmiszeren, ruhán spórolnak legtöbben
Európa-bajnokok a görögök abban a tekintetben, hogy ott legmagasabb azok aránya, akik megváltoztatták költési szokásaikat egyik évről a másikra, spórolás céljával; 93 százalék. (Földrészünk átlaga 63, a magyar mutató 83 százalék).
A költésein változtató száz görög közül 75-en kevesebbet adnak ki otthonon kívüli szórakozása, 73-an olcsóbb élelmiszereket vásárolnak, 70-en kevesebb új ruhát, 53-an pedig a nyaraláson takarékoskodnak, az egy évvel korábbival összevetve.
Ha javul a gazdasági helyzet, akkor az érintett görög fogyasztók 42 százaléka továbbra is igyekszik megtakarítani az élelmiszeren, míg közel egyharmad-egyharmad része ruhavásárláson, otthonon kívüli szórakozáson és háztartási energián.
Alacsony fogyasztói bizalom
A kereskedelmi forgalom alakulása szempontjából, a fogyasztói bizalom néhány fontos konkrétumáról a vélemények: A munkahelyi kilátásokat kedvezően csak a görögök 5 százaléka ítéli meg kedvezően, a következő tizenkét hónap alatt. Személyes pénzügyi helyzetét mindössze 9 százalék látja többé-kevésbé jónak. A szükséges árucikkek megvásárlása szempontjából pedig szintén 9 százalék tartja előnyösnek az előttünk álló tizenkét hónapot. Ezek a mutatók Európában, de globálisan is a legalacsonyabbak közé tartoznak.
Mindezek következtében a fogyasztói bizalmi index tavaly október-decemberhez viszonyítva négy ponttal, 37 pontra csökkent. Ez a világon a második legalacsonyabb mutató. Csak a Magyarországi 32 pontos mutatónál nagyobb. A mediterrán térség többi országa közül Portugáliában 39, Olaszországban 45, Franciaországban 50, míg Spanyolországban 53 pontos az index. Európa huszonnyolc vizsgált országának átlaga 72 pont.
Vicky Grigoradou, a Nielsen görögországi vállalatának ügyfélkapcsolati igazgatója azt mondja:
– A görög fogyasztói bizalmi index a felmérés hét éve alatti legalacsonyabb szintet érte el, és azt mutatja, hogy a görög fogyasztók pesszimisták a görög gazdaság jövőjét illetően.
##
Táblázat. Mit gondol, személyes pénzügyi helyzete milyen lesz a következő tizenkét hónap során? A 2012. első negyedévben megkérdezettek százalékában.
Vélemény | 21 európai
ország átlaga |
Görögo. | Olaszo. | Spanyolo. | Portugália |
Kitűnő | 2 | 0 | 1 | 2 | 1 |
Jó | 33 | 9 | 13 | 21 | 9 |
Nem olyan jó | 43 | 41 | 54 | 50 | 49 |
Rossz | 16 | 45 | 29 | 25 | 37 |
Nem tudja | 6 | 5 | 3 | 2 | 4 |
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat.
##
Módszertan:
A Nielsen “Growthreporter” címmel negyedévenként teszi közzé elemzését az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum európai kiskereskedelmi forgalmáról, huszonegy fejlett európai ország, köztük Magyarország adatai alapján. A jelentés olyan kategóriák elemzésén alapul, amelyek forgalmát a Nielsen valamennyi országban folyamatosan méri.
A Nielsen idei, első negyedévi felmérését a fogyasztói bizalomról 2012. február10.-27. között végezték. Több mint 28 ezer fogyasztót kérdeztek meg ötvenhat országban; Európa mellett Ázsiában és Óceániában, Észak- és Dél-Amerikában, Közép-Keleten valamint Afrikában. A válaszadók közel egy milliárd fogyasztót reprezentálnak. A minta mindegyik országban reprezentatív az Internet-használók kora és neme szempontjából. A felmérés csak az Internet-hozzáféréssel rendelkezők fogyasztási szokásait veszi számba. A Nielsen a kutatást csak olyan országokban végzi, ahol az Internet penetrációja legalább 60 százalék, illetve legalább 10 millió lakos rendelkezik Internet-hozzáféréssel. A Nielsen Globális Omnibusz Kutatása, amely méri a Globális Fogyasztói Indexet is, 2005-ben indult. Ez a világon a legnagyobb online felmérés. Célja világszerte feltárni az FMCG és média piacok trendjeit. Használják a felmérés eredményeit az FMCG szektor nemzetközi gyártó és kereskedelmi vállalatai, valamint a média hírszolgáltatói.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >