Magazin: Igényesek és kalandozó kedvűek a magyar sörfogyasztók

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 07. 02. 07:20

A prémium és szuperprémium sörök eladásának növekedése robbanásszerű volt, a tavalyi évben 24%-kal több fogyott, mint 2017-ben. A középkategóriás termékek eladása csekély mértékben, mintegy 1%-kal csökkent, a gazdaságos, saját márkás sörök piacának szűkülése tovább gyorsult. Ez utóbbi termékek piacára a vezető gyártók tavaly már 8%-kal kevesebbet szállítottak. 2018-ban folytatódott a növekedés az ízesített és az alkoholmentes sörök értékesítésében is.

 

A Magyar Sörgyártók Szövetsége által végzett sörpiaci elemzés szerint 2018-ban 1,3%-kal több, összesen 6,29 millió hektoliter sört értékesített Magyarországon az öt vezető sörgyártó: a Borsodi Sörgyár Kft., a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt., a Carlsberg Hungary Kft., valamint a Sörszövetség értékeléséhez adatközlésével hozzájáruló Pécsi Sörfőzde Zrt. A fenti adatokból jól láthatóan a magyar sörpiacon 2018-ban is folytatódott a dinamikus átrendeződés az egyes szegmensek között.

Az ízesített sörök 317 ezer hektoliterre nőtt forgalma 5%-os bővülésnek felel meg. Az alkoholmentes szegmens értékesítése újabb csúcsot döntött, a kategória mérete 116 ezer hektoliterre nőtt 2018 során.

A Magyar Sörgyártók Szövetsége szerint az időjárás mellett a gyártók újdonságok megismertetésére való törekvése növelte a sörértékesítést 2018-ban is.

Gulyás Dóra
titkár
Magyar Sörgyártók
Szövetsége

– Jól látható, hogy a fogyasztók nyitottak a lager mellett az új sörtípusok kipróbálására is. Rengeteg kutatás és fejlesztés eredménye az, hogy a sörfogyasztás évről évre felfelé ível Magyarországon. Ez a munka az utóbbi években már egyértelműen a söripar prémium, illetve szuperprémium szegmensét növeli – tájékoztat Gulyás Dóra, a Magyar Sörgyártók Szövetségének titkára.

 

Keresik a kevesebb alkoholtartalmat

A HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. szakemberei szerint a fogyasztók egyre tudatosabban választanak alacsonyabb alkoholtartalmú termékeket, mint például a radlereket vagy alkoholmentes söröket. A nagyobb vásárlóerőnek köszönhető változás figyelhető meg a prémium sörök szegmensében is, többen választanak termékeket ebben a kategóriában, ennek köszönhetően is fejlődik a sörkategória.

Geert Swaanenburg
vezérigazgató
HEINEKEN Hungária

– A HEINEKEN Hungária úttörő ezen trendekben, például a Soproni Óvatos Duhaj család bevezetésével, vagy az alkoholmentes szegmensben a Natur Zitrone és Soproni Radler termékekkel, de megemlíthetem a Heineken 0.0-t is – jelzi Geert Swaanenburg, vezérigazgató.

Putics András, a Pécsi Sörfőzde Zrt. kereskedelmi igazgatója arról számol be, hogy alapvető átalakuláson megy keresztül a magyarországi sörpiac, aminek fő mozgatóját ő is a prémium termékek iránti igény növekedésében látja.

– A Pécsi Sörfőzde az elmúlt két évben megújította a teljes termékportfólióját, és az elsők között indult el azon az úton, hogy kizárólag minőségi alapanyagokból, hagyományos technológiával főzi a söreit. A minőségre való törekvés meghozta a gyümölcsét, stabilan, a piaci növekedési ütemet jelentősen meghaladó mértékben növekszik az értékesítésünk – emeli ki Putics András.

 

 

Több és jobb minőségű sör fogy

A Borsodi Sörgyár Kft. a tavalyi évben a piaci átlagot meghaladó mértékben tudta növelni eladásait.

Spiegel György
senior brand manager
Borsodi Sörgyár

– A pozitív piaci helyzetet számos tényező segíti, például a háztartások egyre többet költenek az FMCG-ben és ezzel egyenesen arányosan a sörpiacon is. Fontos pozitív trend, hogy a fogyasztók nemcsak többet vásárolnak, hanem egyre inkább a minőségibb core és prémium márkákat keresik, illetve egyre többet kísérleteznek is. A fogyasztói visszajelzésekre odafigyelő vállalatként stratégiánkat is ehhez igazítottuk, és 2018-ban bevezettük a Borsodi Mestert, ami az elmúlt évek egyik legsikeresebb termékinnovációja – tájékoztat Spiegel György, a vállalat senior brand managere.

– Azt gondolom, különbséget kell tenni a prémium minőségű és a prémiumnak kommunikált termékek között. Valódi igény a fogyasztók részéről, hogy a valóban minőségibb termékeket keresik, de a tudatosságukat sokszor felülírja a marketingkommunikáción keresztül táplált hit, miszerint az a termék prémium. Mégis, a tendencia üdvözítő, hiszen az elmúlt évekhez képest egyre tudatosabbak a vásárlók – osztja meg véleményét Putics András. – Kiszerelés tekintetében a kényelem még mindig fontos választási szempont, ezért itt nagy változásokat nem tapasztalunk. Szeretnénk, ha visszatérne az üveg, mint meghatározó kiszerelésfajta a sörök piacán, hiszen ez lenne a felelős döntés, ha a jövőnket nézzük, de ezt nem segíti sem a bolti munkaerőhiány, sem a fogyasztói kényelem – mutat rá a Pécsi Sörfőzde Zrt. kereskedelmi igazgatója.

– A HEINEKEN Hungáriánál folytatjuk azt a vállalásunkat, hogy termékeinket magyar alapanyagok felhasználásával készítjük, hiszen ez fontos a fogyasztóinknak és a magyar mezőgazdaságban dolgozóknak is. Tavaly ősszel megtettük a következő lépést efelé a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel, a cél, hogy hamarosan újra nagy mennyiségben teremjen magyar komló – hangsúlyozza Geert Swaanenburg.

 

 

 

 

Hódítanak az új típusú sörözési szokások

A Sörszövetség egyebek mellett elkötelezett a csapoltsör-fogyasztás fellendítésében is.

– 2018-ban ez a szegmens 20 ezer hektoliterrel, 3,6 százalékkal 573 ezer hektoliterre emelkedett éves összevetésben – jelzi Gulyás Dóra.

A Magyar Sörgyártók Szövetségének titkára azt is elárulja, hogy a kézműves és nagyipari sörök együtt hatnak egymásra, ez a tendencia 2018-ban már jelentősen megmutatkozott. Ezenkívül a vásárlók izgalommal kóstolnak alkoholmentes söröket is.

– A fogyasztók nem csupán az újdonságokra nyitottak, hanem az „új” típusú sörözésre is. Gondolok itt arra, hogy egyre többen mennek el sörvacsorákra, párosítanak ételt a hozzá illő sörrel. A Sörszövetség által életre hívott Sör mi több kezdeményezés egyik vezérelve a gasztronómia, amely minél színesebb oldaláról igyekszik bemutatni a sört. Elsőre furcsának hangozhat, de ma már nemcsak forralt bort érdemes a karácsonyi szezon beköszöntével elkészíteni, hanem izgalmas lehet a forralt sört is kipróbálni. Emellett az ízesített sörök növekvő jelenléte a piacon és a tagjaink állandó elköteleződése az újítások iránt is abba az irányba hat, hogy a fogyasztói igényeket egyre szélesebb körben kell kielégíteni – hívja fel a figyelmet Gulyás Dóra.

 

2019 – a megújulás éve

A fogyasztók az elmúlt években sokkal nyitottabbak lettek, megkedvelték a változatos ízeket, és előnyben részesítik a gazdagabb ízvilágú prémium és minőségi söröket. Részben erre a piaci trendre reagálva, illetve ezt formálva a Dreher Sörgyárak 2017-ben meghatározott egy hosszú távú stratégiát, amelynek mentén kiváló prémium portfóliót alakít ki.

Szabó Ibolya
vállalati kapcsolatok
vezető
Dreher Sörgyárak

– Ez a fókusz és legfontosabb örökségünk, a minőség iránti elköteleződésünk eredménye tükröződött vissza a 2019-es évkezdésünkben. Megújult és prémium kategóriába lépett a Kozel cseh sörmárkánk. Januártól új recepttel, a Kozel světlýhez képest magasabb extrakt- és alkoholtartalommal, Kozel Premium lager néven érhető el a magyar piacon. Több mint egy évtized után megváltozott zászlóshajó termékünk, a Dreher Classic receptje, megjelenése és neve, februártól pedig már elérhető a kukoricagríz nélkül, kizárólag csak a 3 klasszikus összetevőt (árpamalátát, komlót és kristálytiszta vizet) tartalmazó Dreher Gold. A kívül-belül megújuló termék végleges ízének és csomagolásának kiválasztásában a magyar fogyasztók véleményére is nagyban építettünk – fejti ki Szabó Ibolya, a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok vezetője.

A vállalat újítások terén nem állt meg a Dreher Goldnál. Bevezették a piacra a tavalyi DreherFeszten nagy sikerrel debütáló Dreher Red Ale-t és azzal, hogy a Hidegkomlós receptjéből is kivonták a kukoricagrízt, mostantól a teljes Dreher termékportfólióra igaz a logóban szereplő háromszög szimbolikája: kizárólag árpamaláta, komló és kristálytiszta víz felhasználásával készülnek a variánsok.

– Mindez jól mutatja, hogy a Dreher név 165 év után is egyet jelent a hagyományokra épülő innovációval – mondja Szabó Ibolya. – Az év hátralévő részében a megújult Kozel és Dreher termékeink prémiumabb márkavilágának és márkamegjelenésének erősítése lesz a középpontban. A közelmúltban indult útjára a Kozel reklámfilm, amely kifejezetten a cseh márka prémium és játékos világát hivatott bemutatni. Ezt intenzív közterületi és digitális kampány kíséri. A Dreher márkánk esetében a Dreher Goldhoz kapcsolódó aktivitásokra helyezzük a hangsúlyt, de nemrég bevezetett termékünk, a Red Ale és a megújult variáns termékcsalád kommunikálása is kiemelt fókuszt kap – tájékoztat a vállalati kapcsolatok vezető.

A Dreher Sörgyárak mind a Kozel, mind a Dreher esetében széles körű kóstoltatás segítségével számos lehetőséget biztosít a fogyasztóknak az új receptek szerint készülő, gazdagabb ízvilágú termékek megkóstolására. Hamarosan indul a nyári szezon is, ami a Dreher márka esetében egyet jelent az erős fesztiváljelenléttel – idén sem csak a szokásos eszközökben gondolkodnak, hanem látványos, kreatív és élményt adó megjelenésekben is.

 

 

 

A beruházás a fejlődés útja

A Borsodi számára a fejlesztés nem merül ki az új termékek bevezetésében.

– Kiemelten fontosnak tartjuk a tökéletes, minőségi sörélmény biztosítását a fogyasztóink számára, és ennek megfelelően a partnereinkkel való együttműködést. Ennek érdekében 2018-ban hároméves fejlesztési programba vágtunk bele, aminek köszönhetően megújul a bőcsi sörgyár palackozórészlege, és új doboztöltősort üzemelünk be idén tavasszal. Ezek a beruházások további lehetőséget biztosítanak számunkra a fejlődésre és fejlesztésekre – ismerteti Spiegel György.

A cég 2019-ben folytatja a tavaly sikeresen bevezetett Borsodi Szituk platformot, amely a mindennapi apró örömök megéléséről szól. Idén új filmekkel jelentkeznek, illetve még nagyobb hangsúlyt fektetnek a digitális csatornákra és a fesztiválokra.

– A Staropramen idén ünnepli 150 éves évfordulóját, ami végigkíséri az egész éves aktivitásainkat. Emellett tovább építjük a márka és a gasztronómia kapcsolatát, érkezik a Konyhastúdió második évada. A Miller márka mottója az Éld át a megismételhetetlent. 2019-ben igyekszünk minél több ilyen pillanatot teremteni a fogyasztóinkkal, legyen szó fesztiválról, kommunikációról vagy egy promócióról – tudjuk meg a senior brand managertől.

 

Különleges ízvilág elegáns palackban

A Carlsberg Hungary 2019-ben folytatja az 1664 Blanc márka továbbépítését.

– Ahogy a vásárlói trendek is igazolják, a fogyasztók egyre nyitottabbak, és keresik az egyedi, különleges ízeket. Az 1664 Blanc pedig pont egy ilyen termék, hiszen amellett, hogy nem csupán egy szűretlen búzasör, hanem könnyed és frissítő, egyedi ízvilágát a főzés során hozzáadott édes narancshéjnak és koriandernek köszönheti. Már a termék megjelenése is különleges, hiszen kék üvegének elegáns hosszú nyaka is ritkaságnak számít a sörpiacon – jelzi Pusztai László, a Carlsberg Hungary Kft. marketingvezetője.

Az üveges „hero” termék mellé tavaly bevezetésre került a dobozos változat is, idén pedig a csapolt formában történő elérhetőséget szeretnék tovább bővíteni.

 

A minőség a leghitelesebb kommunikációs eszköz

A Pécsi Sörfőzdében innovációban eddig sem volt hiány, hiszen például elsőként hoztak ki gluténmentes sör terméket. Illetve látva a fogyasztói igényt a búzasörre, már egy éve főznek Pécsen szűretlen búzasört, amire szintén alig van példa. Idén több olyan terméket is főztek, illetve fognak főzni a közeljövőben, amelyek elsődlegesen Pécsen és környékén, egyszeri alkalommal lesznek elérhetőek, mint például a Pécsi Tavaszi sör.

– Ennek ellenére idén elsődlegesen a meglévő portfóliónkat szeretnénk még szélesebb körben elérhetővé tenni, hiszen egyre több megkeresést kapunk a fogyasztóinktól olyan, Pécstől távolabbi területekről is, hogy keresik az általunk kínált egyedi minőséget, a megszokott dömping sörök helyett – jegyzi meg Putics András.

A Pécsi Sörfőzde elsődleges marketingkommunikációja a termékeinek a minősége.

– Hiszünk abban, hogy hosszú távon ez a leghitelesebb kommunikációs eszköz. De ahhoz, hogy addig is minél többen megismerjék a termékeinket, idén a két fő termékvonalunkra, a Szalon sörre és a Pécsi Prémium termékekre olyan TV-kampányt indítunk, amely ugyanolyan formabontó lesz, mint maguk a termékeink. Ezenkívül idén tavasszal még rádióban is hallani fognak rólunk a fogyasztóink – avat be a kereskedelmi igazgató.

 

Izgalmas innovációk, trendi marketing

A HEINEKEN Hungária tavasszal kibővíti a Soproni Óvatos Duhaj családot egy Soproni Meggy Ale sörrel, amely az IPA-hoz és APA-hoz hasonlóan felsőerjesztésű. Már a főzés módja is nagyon különleges, fantasztikus ízvilággal rendelkezik és elérhető áron kapható.

– Emellett ősszel érkezik az Első Soproni Sörverseny győztese, az Óvatos Duhaj Porter is, már most nagy az izgalom a fogyasztók körében ezzel kapcsolatban. Még annyit elárulhatok, hogy az alkoholmentes termékek terén is készülünk újításokkal, hogy még kényelmesebbé tegyük a fogyasztóknak a vásárlást. A célunk, hogy olyan termékekkel lepjük meg fogyasztóinkat, amelyek izgalmasak, magas minőségűek és az új kedvencükké válhatnak – mondja Geert
Swaanenburg.

Az innovatív termékek mellett a HEINEKEN Hungária portfóliójának a marketingje is trendi, hamarosan mindenki láthatja az új Soproni, Krušovice és ­Desperados kampányokat.

Budai Klára

Kapcsolódó cikkeink