IGD: A retail média és a hatékonyságnövelés fontos lesz 2024-ben
Az alábbi cikkünkben azt az IGD nemrégiben megjelent előrejelzésében felvázolt öt trendet mutatjuk be, amelyek 2024-ben – és azon is túl – meghatározó szerepet játszanak a kiskereskedelemben.
A cikk a Trade magazin 2024/4. lapszámában olvasható.
Toby Pickard, az IGD Retail Futures vezető partnere a cikk elején megállapítja: a legtöbb nagy piacon idén továbbra is az inflációs környezet áll majd a figyelem homlokterében, ami komoly kihívást jelent, hiszen növeli a kiskereskedők és a beszállítók költségszintjét, és nyomást gyakorol a vásárlók jövedelmére.
– Ennek eredményeképpen a fókusz a költségekre, a hatékonyság javítására és a fogyasztók számára új módon történő értékteremtésre helyeződik – tette hozzá a szakember. – A kiskereskedők új bevételi és profitforrások után kutatnak, mely kezdeményezések segítik őket a költségek újrarendezésében és a jövőbeni piacra jutási modellek kialakításában
1. A hatékonyság kényszere
A kiskereskedők világszerte keresik az egyszerű és a relatíve új, fejlett technológiai megoldásokat, melyekkel a bérköltségek csökkenthetők és a hatékonyság növelhető. Sok kicsi sokra megy alapon még a marginális nyereségek is nagy megtakarításokat eredményezhetnek.
Toby Pickard szerint „a bolti kasszák megszüntetése és a nyitvatartási időben történő árufeltöltés irányába történő elmozdulás a pénzügyi kimutatások szempontjából észszerűnek tűnik. Azonban 2024 az az év lehet, amikor a kiskereskedők ráébrednek, a versenyképesség szempontjából mennyire rövidlátó megközelítés az in-store vásárlási élmény csorbítása”.
2. Médiaügyek
A kiskereskedők számára egyre inkább nyilvánvalóvá válik a tény, miszerint üzlethálózatukkal és digitális eszközeikkel ma már a legnagyobb médiatulajdonosok közé tartoznak. Agresszívan törekednek olyan retailmédia-ökoszisztémák létrehozására, amelyek lehetővé teszik a beszállítók számára, hogy a vásárlókkal az üzletben töltött idő előtt, alatt és után is kapcsolatba lépjenek. A retail média már most is a magas haszonkulcsú többletbevételek egyik fő forrása, amely a következő évben várhatóan egyre növekszik.
Toby Pickard úgy véli, hogy „bár a retailmédia-hálózatok fejlesztése látszólag három szempontból is előnyös, hiszen jó a kiskereskedőknek, a márkáknak és a vásárlóknak is, sokat kell még tenni annak érdekében, hogy bizonyítást nyerjen: ez nem csupán egyfajta újabb, beszállítókra kivetett »adó«. További fejlődésre van szükség a retail média mérése és sztenderdizálása terén, hogy valódi értéke láthatóvá váljon”.
3. A technológia szabadjára engedése
A mesterséges intelligenciától a robotikáig terjedő dinamikus kiskereskedelmi technológiai környezetben való tájékozódás egyszerre ígéretekkel és kihívásokkal teli. A hatékonyságot, a személyre szabott élményeket és a nyereségességet hajtó kiskereskedők viszont küzdenek a megvalósítással kapcsolatos kihívásokkal. Egyre áthidalhatatlanabb a szakadék a nagyobb, beruházási forrásokkal rendelkező kiskereskedők és a velük szemben egyre nagyobb versenylemaradásba kerülő kisebb szereplők között.
Toby Pickard úgy látja, hogy a változások üteme miatt kihívást jelent az újabb technológiák bevezetése. Szerinte a kiskereskedőknek beruházásaikat üzleti céljaikhoz kell igazítaniuk, és fel kell mérniük, mi módon lehet a legfontosabb területeken változást elérni a technológia segítségével.
4. Egészség: stratégiák egy egészségesebb jövőért
A jövőre vonatkozó prognózis javításának továbbra is létfontosságú eszközei az új szakpolitikák, a jogalkotás és a „health by stealth”, melynek révén a vásárlók számára észrevétlenül válnak a termékek egészségesebbé (ld. csökkentett cukor-, só-, zsírtartalom). Ugyanakkor számos lehetőség kínálkozik a fogyasztói igényekhez való igazodásra és az egészség különböző aspektusainak pozitív módon történő támogatására. A kiskereskedő jutalma pedig a vásárlók hűsége. Arról nem is szólva, hogy a hétköznapokban egészségesebb választásokra törekvő fogyasztók megbízható támogatójává válhat.
Az IGD szakértője úgy gondolja, hogy az iparágnak hozzá kell járulnia a pozitív változásokhoz, különben a közegészségügyi kihívások fokozódásával egyre nagyobb mértékű beavatkozásra kell felkészülnie.
5. Fenntarthatóság: eljött a cselekvés ideje
Ahogy a kiskereskedők a 2025-re vállalt fenntarthatósági kötelezettségeik teljesítésén dolgoznak, 2024 kulcsfontosságú lesz ahhoz, hogy átláthatóbbá váljon, mit és miért tesznek. Idén a kiskereskedők tájékoztatással és edukálással igyekeznek a fogyasztókat a fenntarthatóbb termékek és szolgáltatások vásárlására rábírni az üzletben és online megjelenő üzenetek formájában, a digitális média használatával és kampányokkal, valamint árakciókkal, promóciókkal.
– A 2025-re kitűzött fenntarthatósági vállalásaik teljesítéséhez a kiskereskedőknek minden eddiginél gyorsabb ütemben kell lépniük. 2024 lesz az az év, amikor teljesíteniük kell. Ám a számtalan megoldásra váró feladat mellett kihívást jelent majd számukra eldönteni, hol és hogyan cselekedjenek – zárta gondolatait Toby Pickard. //
Kapcsolódó cikkeink
2025-ben magához térhet a fogyasztás
Mi jellemezte a magyar gazdaságot az elmúlt negyedévben? Mikor kap…
Tovább olvasom >In-store audio retail média megoldást vezet be az Ahold Delhaize az Egyesült Államokban
A keleti parti üzleteiben új bolti audio reklámozási megoldást vezet…
Tovább olvasom >Az EU kiskereskedelmi kiadásainak aránya tovább csökken: jelentés a GfK-tól
A GfK legfrissebb tanulmánya szerint az Európai Unió kiskereskedelmi kiadásainak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >Országos szintre lép a PENNY és a foodora együttműködése
November közepétől a PENNY vásárlói már országos szinten intézhetik akár…
Tovább olvasom >OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői.…
Tovább olvasom >