Igazán „magyaros” kategória a szörpöké

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 08. 28. 10:22

Egy telített piacon éles harc folyik a fogyasztókért, miközben sikeresen tartják pozícióikat a tradicionális magyar márkák – így lehetne tömören jellemezni a szörpök kategóriáját. A PET-palackok előretörése ebben a szomjoltó kategóriában is tetten érhető, és a sikeres
innovációkból úgy tűnik, talán a kategória lassan átlép a saját árnyékán.

A kategória két nagy szegmense a gyümölcsöt nem tartalmazó
„ízű”, valamint a valódi gyümölcsszörpöké.

– A kétliteres „ízű” szörpökből 14 liter üdítő készíthető, tehát inkább a vékonyabb pénztárcájúak itala, a gyümölcsszörpöket viszont azok veszik inkább, akik a gyümölcslevek között is a magasabb gyümölcstartalmat részesítik előnyben – különíti el a két célcsoportot Gréczi János, a Gramex 2000 Kft. tulajdonos-ügyvezetője. – Ez utóbbi szegmens épp ezért válságálló, legalábbis nálunk nem mutatnak visszaesést az eladásai. Ugyanakkor természetesen a válság és a fogyasztók meggyengült vásárlóereje miatt az „ízűek” sokkal nagyobb volument produkálnak. Voltak próbálkozások a két véglet között egy középkategória megteremtésére is, de ezek egyelőre nem vezettek eredményre.

Piroska a prémiumban

Ízek tekintetében a narancs, a málna és mögöttük harmadikként a szamóca dominanciája kikezdhetetlen. Rajtuk kívül nem nagy, de stabil vevőköre van a meggy- és bodzaízűeknek is, valamint időnként szép sikereket arat egy-egy szezonális különlegesség.
De a gyümölcslépiac utóbbi években népszerűvé vált olyan ízkombinációi, mint a multivitamin és az erdei gyümölcs, a szörpök között nem futottak be hasonló karriert.

– Valljuk be őszintén, a piacon nagy dolgok nem történnek – állapítja meg Rátvay Tamás, a Szikrai Borászati Kft. kereskedelmi igazgatója. – Minden gyártó ugyanazokat a köröket futja. Azonos ízek, azonos színek, szinte már minden fajta és mértékű csomagolásban. Talán egyedül a zacskós szörp hiányzik a piacról – teszi hozzá mosolyogva.

A Szikrai Borászati Kft. gyártja a 30 év sikereit felmutató Piroska szörpcsaládot.
A Piroska gyümölcsszörpök a prémium kategóriában versenyeznek.

A cég idén is megszervezte a már megszokottnak tekinthető, éves kiemelt vásárlói promócióját a Piroska család eladásainak ösztönzésére. Ősszel termékújdonságot készülnek piacra dobni, és további vásárlói,
illetve eladásösztönző akciókat is szerveznek még az év második felében.

Újra itt a Szobi

Egy másik tradicionális hazai márkanév
a Szobi, amelynek ismertsége a fogyasztók körében még mindig igen magas, annak ellenére, hogy évekig nem volt kapható a kereskedelemben. Erre a felismerésre alapozva vezették be újra a márkát, mégpedig nemcsak a szörpök között, hanem
a dobozos gyümölcslé piacán is.

– A vásárlói kereslet – az ismert gazdasági körülmények miatt – a kedvezőbb áru termékek irányába tolódott el. Elsősorban ezt tartottuk szem előtt a termékfejlesztési munka során – mondja Olaszi Andrea, a Szobi Italgyártó Kft. kereskedelmi igazgatója. – Ez azonban nem egyenlő az alacsony minőséggel! Az alacsony gyümölcstartalmú szörpök között is működik az árpozicionálás, ami a minőség függvénye. A vásárló nem olcsó és rossz ízű terméket vár el a gyártótól, hanem a pénzéhez mérten a lehető legfinomabbat.

A szörpök külső-belső megújulása érintette a 0,5 literes üveges és a 0,75 literes PET-es termékeket is. A termékcsalád új ízzel is bővült: bodzavirág és szamóca. A címketervezés során megtartották a régi Szobi logót, de üdébb, frissebb megjelenést adtak a termékeknek.

A dobozos gyümölcs­-
levek esetében a legnagyobb szegmensbe, az italok piacára léptek be 2012 tavaszán. Első lépésben a legkedveltebb ízekkel jelentek meg: alma, őszi, kékszőlő, narancs, fehérszőlő 1 literes és 0,2 literes kiszerelésben. Idén tovább bővítik a palettát ebben a piaci szegmensben.

A megújult termékek eladását kereskedelmi akciókkal támogatják. Az év második felében fogyasztói nyereményjáték keretében irányítják a vásárlók figyelmét a márkára.

Sikeres különlegességek
a Pölöskei Szörptől

A régóta a piacon lévő hazai márkák sorát a 20 éves Pölöskei Szörppel folytatjuk, amely ugyanakkor innovatívságának is bizonyítékát adja. Több éves tapasztalattal rendelkezik a PET-technológiák alkalmazásában, ennek következtében számos egyedi és különleges formájú és űrmértékű Pölöskei palack kerül az üzletek polcaira.

– Úgy gondoljuk, hogy a PET-kiszerelés egyik legfontosabb előnye a könnyed és élvezetes fogyasztás és az egyszerű kezelhetőség. Ezzel méltán nevezhetjük fogyasztóbarát csomagolásnak – hangsúlyozza Janicsek Béla, a Pölöskei Szörp Kft. ügyvezető igazgatója.

A Pölöskei Szörp a széles fogyasztói igényeknek megfelelően a prémium kategóriás gyümölcsszörpszegmensben, az átmeneti szirupkategóriában és az „ízű szörp” kategóriában is széles ízválasztékot kínál
a fogyasztók számára. Egyik legsikeresebb termékük a Pölöskei málnaszörp. A tradicionális ízek mellett a választékban megtalálhatóak különlegességek is (például flavon, vérnarancs, muskotályos szőlő, gyömbér). – Termékfejlesztéseinknek köszönhetően a szezon kezdetén jelent meg a gránátalma-, acerola- és multivitaminszörpünk, kedvező fogadtatásra lelve. A sikerekhez minden
bizonnyal hozzájárul, hogy a fiatalok körében egyre elterjedtebb a különlegesebb szörpök fogyasztása, és a szörpök alternatív felhasználása (például koktélokba, jégkásákkal, alkohol tartalmú italokkal keverve) – jegyzi meg az ügyvezető igazgató.

Dinamikusan fejlődik diabetikus szörpcsaládjuk is, amelyet egyre szélesebb ízválasztékban igényelnek a fogyasztók.

– Termékeink előállítása során 2012-től előtérbe helyezzük a természetes édesítőszerek (stevia) használatát, ezzel is követve fogyasztóink egészséges táplálkozás iránti igényét – beszél a fejlesztőmunka legújabb irányáról Janicsek Béla. – Számos termékcsoport „öltözik” át ebben az évben a technológiai fejlesztéseink következtében.

Őszre új íz jöhet a Scontótól

A Gramex 2000 Kft. a kategóriában több fronton is jelen van: a Sconto márkacsaládba illesztett szörpök mellett több partnerének is gyárt kereskedelmi márkás termékeket, valamint bértöltést is végez. Gréczi János kiemeli:

– A termékfejlesztéseket, piaci bevezetéseket is leginkább a még jobb ár-érték arányra való törekvés mozgatja. Ilyen volt az a csomagolási váltás is, amikor az öttagú Sconto gyümölcsszörpcsaládnál
az egy literes kiszerelést a 0,7-es váltotta fel. A kedvezőbb polci árnak nagy a
pszichológiai hatása. Noha öt ízünk lefedi
az igényeket, új ízvariációkon is gondolkodunk. Bár meg kell mondjam, a mai gazdasági környezetben át kell gondolni minden ilyen innovációt. Mégis úgy érezzük, legalább egy próbát megér a választék színesítése. Ez a termékfejlesztésünk őszre lehet piacérett.

A Sconto márkát a cég folyamatosan építi. Most tavasszal is óriásplakát-kampánnyal és televíziós megjelenéssel
támogatta.

Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink