Igazán „magyaros” kategória a szörpöké
Egy telített piacon éles harc folyik a fogyasztókért, miközben sikeresen tartják pozícióikat a tradicionális magyar márkák – így lehetne tömören jellemezni a szörpök kategóriáját. A PET-palackok előretörése ebben a szomjoltó kategóriában is tetten érhető, és a sikeres
innovációkból úgy tűnik, talán a kategória lassan átlép a saját árnyékán.
A kategória két nagy szegmense a gyümölcsöt nem tartalmazó
„ízű”, valamint a valódi gyümölcsszörpöké.
– A kétliteres „ízű” szörpökből 14 liter üdítő készíthető, tehát inkább a vékonyabb pénztárcájúak itala, a gyümölcsszörpöket viszont azok veszik inkább, akik a gyümölcslevek között is a magasabb gyümölcstartalmat részesítik előnyben – különíti el a két célcsoportot Gréczi János, a Gramex 2000 Kft. tulajdonos-ügyvezetője. – Ez utóbbi szegmens épp ezért válságálló, legalábbis nálunk nem mutatnak visszaesést az eladásai. Ugyanakkor természetesen a válság és a fogyasztók meggyengült vásárlóereje miatt az „ízűek” sokkal nagyobb volument produkálnak. Voltak próbálkozások a két véglet között egy középkategória megteremtésére is, de ezek egyelőre nem vezettek eredményre.
Piroska a prémiumban
Ízek tekintetében a narancs, a málna és mögöttük harmadikként a szamóca dominanciája kikezdhetetlen. Rajtuk kívül nem nagy, de stabil vevőköre van a meggy- és bodzaízűeknek is, valamint időnként szép sikereket arat egy-egy szezonális különlegesség.
De a gyümölcslépiac utóbbi években népszerűvé vált olyan ízkombinációi, mint a multivitamin és az erdei gyümölcs, a szörpök között nem futottak be hasonló karriert.
– Valljuk be őszintén, a piacon nagy dolgok nem történnek – állapítja meg Rátvay Tamás, a Szikrai Borászati Kft. kereskedelmi igazgatója. – Minden gyártó ugyanazokat a köröket futja. Azonos ízek, azonos színek, szinte már minden fajta és mértékű csomagolásban. Talán egyedül a zacskós szörp hiányzik a piacról – teszi hozzá mosolyogva.
A Szikrai Borászati Kft. gyártja a 30 év sikereit felmutató Piroska szörpcsaládot.
A Piroska gyümölcsszörpök a prémium kategóriában versenyeznek.
A cég idén is megszervezte a már megszokottnak tekinthető, éves kiemelt vásárlói promócióját a Piroska család eladásainak ösztönzésére. Ősszel termékújdonságot készülnek piacra dobni, és további vásárlói,
illetve eladásösztönző akciókat is szerveznek még az év második felében.
Újra itt a Szobi
Egy másik tradicionális hazai márkanév
a Szobi, amelynek ismertsége a fogyasztók körében még mindig igen magas, annak ellenére, hogy évekig nem volt kapható a kereskedelemben. Erre a felismerésre alapozva vezették be újra a márkát, mégpedig nemcsak a szörpök között, hanem
a dobozos gyümölcslé piacán is.
– A vásárlói kereslet – az ismert gazdasági körülmények miatt – a kedvezőbb áru termékek irányába tolódott el. Elsősorban ezt tartottuk szem előtt a termékfejlesztési munka során – mondja Olaszi Andrea, a Szobi Italgyártó Kft. kereskedelmi igazgatója. – Ez azonban nem egyenlő az alacsony minőséggel! Az alacsony gyümölcstartalmú szörpök között is működik az árpozicionálás, ami a minőség függvénye. A vásárló nem olcsó és rossz ízű terméket vár el a gyártótól, hanem a pénzéhez mérten a lehető legfinomabbat.
A szörpök külső-belső megújulása érintette a 0,5 literes üveges és a 0,75 literes PET-es termékeket is. A termékcsalád új ízzel is bővült: bodzavirág és szamóca. A címketervezés során megtartották a régi Szobi logót, de üdébb, frissebb megjelenést adtak a termékeknek.
A dobozos gyümölcs-
levek esetében a legnagyobb szegmensbe, az italok piacára léptek be 2012 tavaszán. Első lépésben a legkedveltebb ízekkel jelentek meg: alma, őszi, kékszőlő, narancs, fehérszőlő 1 literes és 0,2 literes kiszerelésben. Idén tovább bővítik a palettát ebben a piaci szegmensben.
A megújult termékek eladását kereskedelmi akciókkal támogatják. Az év második felében fogyasztói nyereményjáték keretében irányítják a vásárlók figyelmét a márkára.
Sikeres különlegességek
a Pölöskei Szörptől
A régóta a piacon lévő hazai márkák sorát a 20 éves Pölöskei Szörppel folytatjuk, amely ugyanakkor innovatívságának is bizonyítékát adja. Több éves tapasztalattal rendelkezik a PET-technológiák alkalmazásában, ennek következtében számos egyedi és különleges formájú és űrmértékű Pölöskei palack kerül az üzletek polcaira.
– Úgy gondoljuk, hogy a PET-kiszerelés egyik legfontosabb előnye a könnyed és élvezetes fogyasztás és az egyszerű kezelhetőség. Ezzel méltán nevezhetjük fogyasztóbarát csomagolásnak – hangsúlyozza Janicsek Béla, a Pölöskei Szörp Kft. ügyvezető igazgatója.
A Pölöskei Szörp a széles fogyasztói igényeknek megfelelően a prémium kategóriás gyümölcsszörpszegmensben, az átmeneti szirupkategóriában és az „ízű szörp” kategóriában is széles ízválasztékot kínál
a fogyasztók számára. Egyik legsikeresebb termékük a Pölöskei málnaszörp. A tradicionális ízek mellett a választékban megtalálhatóak különlegességek is (például flavon, vérnarancs, muskotályos szőlő, gyömbér). – Termékfejlesztéseinknek köszönhetően a szezon kezdetén jelent meg a gránátalma-, acerola- és multivitaminszörpünk, kedvező fogadtatásra lelve. A sikerekhez minden
bizonnyal hozzájárul, hogy a fiatalok körében egyre elterjedtebb a különlegesebb szörpök fogyasztása, és a szörpök alternatív felhasználása (például koktélokba, jégkásákkal, alkohol tartalmú italokkal keverve) – jegyzi meg az ügyvezető igazgató.
Dinamikusan fejlődik diabetikus szörpcsaládjuk is, amelyet egyre szélesebb ízválasztékban igényelnek a fogyasztók.
– Termékeink előállítása során 2012-től előtérbe helyezzük a természetes édesítőszerek (stevia) használatát, ezzel is követve fogyasztóink egészséges táplálkozás iránti igényét – beszél a fejlesztőmunka legújabb irányáról Janicsek Béla. – Számos termékcsoport „öltözik” át ebben az évben a technológiai fejlesztéseink következtében.
Őszre új íz jöhet a Scontótól
A Gramex 2000 Kft. a kategóriában több fronton is jelen van: a Sconto márkacsaládba illesztett szörpök mellett több partnerének is gyárt kereskedelmi márkás termékeket, valamint bértöltést is végez. Gréczi János kiemeli:
– A termékfejlesztéseket, piaci bevezetéseket is leginkább a még jobb ár-érték arányra való törekvés mozgatja. Ilyen volt az a csomagolási váltás is, amikor az öttagú Sconto gyümölcsszörpcsaládnál
az egy literes kiszerelést a 0,7-es váltotta fel. A kedvezőbb polci árnak nagy a
pszichológiai hatása. Noha öt ízünk lefedi
az igényeket, új ízvariációkon is gondolkodunk. Bár meg kell mondjam, a mai gazdasági környezetben át kell gondolni minden ilyen innovációt. Mégis úgy érezzük, legalább egy próbát megér a választék színesítése. Ez a termékfejlesztésünk őszre lehet piacérett.
A Sconto márkát a cég folyamatosan építi. Most tavasszal is óriásplakát-kampánnyal és televíziós megjelenéssel
támogatta.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >