Időutazás karácsonykor
Az elmúlt év vége nem a bőséges ajándékozástól lesz emlékezetes. A családok többsége szolid karácsonnyal ünnepelt. Arany hétvége – karácsonyi ajándéközön: utoljára öt-hat évvel ezelőtt karácsonyoztunk így – ezt adta az esztendőt búcsúztató írásos értékelése címének a kereskedők szakmai szövetsége.A december egyébként hagyományosan a kereskedők legerősebb hónapja. Lapzártánkkor még nem készült el az értékelés, de az biztosnak tűnik, hogy a decemberi költekezés meghaladja az elmúlt esztendő átlagos havi adatait, de elmarad a 2008-as december 856 és a 2007-es 888 milliárd forintjától.
Élelmiszerekből is legalább 10 százalékkal kevesebb fogyott, várhatóan 330-335 milliárd forint maradt a kereskedők pénztáraiban. Ez megfelel az élelmiszergyártók becslésének is, mert szinte az összes iparágban 6-12 százalékos éves visszaesésről beszéltek, ez alól kivételnek számítanak az ásványvizesek és az állateledel-gyártók.
A rendszeres vásárlók észrevehették, hogy a karácsony előtti napokban a legtöbb kereskedő próbálkozott az árak emelésével, hiszen, ha kisebb a fa, kevesebb az ajándék, elmarad az utazás, az ünnepi lakomáról és a hozzávalókról nem mondanak le. Több üzletben is panaszkodtak a háziasszonyok, hogy a vártnál hamarabb elfogyott a karácsonyi étkek beszerzésére szánt pénz.
Jellemző volt az is, hogy az élelmiszer-kereskedők óvatosabban rendeltek beszállítóiktól, különösen gyorsan romló árut.
Az is biztos, hogy a fenyőfaárusokkal sem volt minden rendben, mert évtizedek óta az első év volt a tavalyi, amikor – legalábbis két kilométeres körzetünkben – alkalmi árusító helyükön még újévkor is ott éktelenkedtek a meg nem vásárolt fenyőfák.
Ha a kereskedelmi fogyasztás visszaesésének okait firtatjuk, mindjárt első helyre kerül a gazdasági válság, ennek fő eleme a munkanélküliség növekedése. Könnyű belátni, ha minden tizedik munkavállaló állás nélkül van, akkor tekintélyes azok száma, akiket nem fogyasztásuk növelése, az új termékek kipróbálása, inkább csak mindennapjaik finanszírozása foglalkoztat.
December fényes hétvégéin leginkább a bevásárlóközpontokban tolongott a nép, legtöbben azonban csak nézegették a kirakatokat, de az elmúlt évekhez képest itt is kevesebb ajándékszatyrot cipeltek.
Az év végi családi lakomák ellenére tavaly tizedével csökkent a húsfogyasztás, pedig az évközi áfaemelés dacára nem drágultak jelentősen a húsok. Igaz, az emelést sokan elcsalták, és nem a költségvetés, hanem a fogyasztók kapják meg ezt a pénzt, különböző akciók révén. A Hússzövetség szerint ez a kereskedőknek túlélést jelent, a fogyasztónak pedig direkt jó. De ettől még tény, hogy míg korábban a húspiac harmadát tették ki a feketetermékek, ma már a tőkehúsok 40, sőt néhol 50 százaléka után sem fizetnek adót, vagyis az ilyen hús eleve 25 százalékos árelőnnyel indul a vevőkért folytatott versenyben. A piac tisztaságát, a legális feldolgozókat tönkretevő jelenségeket hónapok óta jelzik – hiába – a földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztériumnak és az adóhatóságnak. Nem történik semmi, ilyen körülmények között szerencsés lesz idén az a feldolgozó, aki nem zárja veszteséggel az évet. Jobb helyzetben azok lesznek, akik a magyarnál olcsóbb importhúst vásárolnak és abból húskészítményt gyártanak, amit a magas hozzáadott érték révén exportálni is tudnak.
Minden akciós! Már december végén beindultak a leárazások. A kereskedőknek nincs más választásuk, ha meg akarnak szabadulni a készlettől – bármiről is legyen szó –, olcsóbban kell adni. A legszembetűnőbb akciókkal a bevásárlóközpontok ruhabutikjaiban találkozhatunk. A kirakatok 30-70 százalékos kedvezményeket ígérnek.
A kereskedőknek reagálniuk kell a felgyorsult vásárlási szokásokra is: hely hiányában nem engedhetik meg maguknak, hogy akár még tavaszig is a polcokon álljanak a téli szezon termékei, ráadásul a raktározási költségek is egyre drágábbak. Az egyelőre kérdés, mekkora visszaesést hoz az év az ágazatnak, de az bizonyos, hogy többszöröse lesz a tavalyi 1,9 százalékos csökkenésnek: az első három negyedévben elköltött 1900 milliárd forint eddig 7,1 százalékos forgalomcsökkenést jelent 2008-hoz képest, ugyanakkor szakmai vélekedések szerint ennél nagyobb is lehet a csökkenés.
Az OKSZ lakonikusan megállapította, hogy a kereskedelmi fogyasztás 2007 óta tartó visszaesése miatt jelenleg azzal lehet számolni, hogy a decemberi bevásárlások nagysága – a bevásárlókosarakba rakott árumennyiséget tekintve, az árváltozásokat kiszűrve – az öt-hat évvel ezelőtti szintre esik vissza.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >