Meggy, dinnye, alma, szőlő… Mi lesz a következő? Hány időzített bombán ül még a kertészeti szektor? Európa más országaiban szintén van túltermelés, de ott nem feltétlenül a miniszter tárgyal az elégedetlen, felháborodott termelőkkel. Megvan a megfelelő termelői képviselet, aki tárgyalóasztal mellett intézi az ügyeket – nem két hónapra, hanem akár több évre.
Itthon viszont csak tűzoltás folyik. Elfojtunk egy-egy gócpontot, de nem változik semmi. Nem is fog, amíg a gazdák fel nem veszik a lépést európai társaikkal, és nem látják be, hogy együtt, szervezetten könnyebb, hatékonyabb és gazdaságosabb még akkor is, ha kompromisszumokat kell kötni.
Jól látszik idén a zöldség-gyümölcs ágazat legproblémásabb specialitása: nagyon időjárásfüggő. Tavaly volt fagy, jég, kánikula, és keresleti piac alakult ki. Az árak felszöktek. Idén fordított a helyzet. A kiegyenlített időjárási viszonyok, a tavalyi árak hatására felbuzdult a termelési kedv, ami nagymennyiségű árut eredményezett. Kínálati piac alakult ki. Sok kertészeti termék fele vagy harmad áron cserél gazdát a múlt évhez képest. Ráadásul hideg zuhanyként érintette a termelőket az is, hogy az input anyagárak, különösen a műtrágyák esetében, duplájára, triplájára emelkedtek.
Eltelt egy év, és megint elvesztettünk sok-sok kertészt, akik nem bírták a versenyt. És ez minden évben így fog menni addig, amíg nem lesz szervezett összefogás, szabályozott, tervezett, minőségi, piacképes áru-előállítás és koordinált értékesítés. A megoldást csak az erős tészek jelentenék, de ezt nem elég csak a termelőknek akarni…
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Enyhe visszaesést mutat a januári Beszerzési Menedzser Index
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) friss jelentése…
Tovább olvasom >Európai Vásárlóerő 2024: Magyarország a 30. helyen
A GfK elemzése szerint 2024-ben az európai lakosság egy főre…
Tovább olvasom >SAP: Az unalom a márka halála
Elhagyja az unalmassá váló márkákat a Z generáció tagjainak csaknem…
Tovább olvasom >