Idén tovább nő a tartós fogyasztási cikkek piaca Magyarországon
Tavaly 6,8%-kal nőtt a tartós fogyasztási cikkek kereskedelme, áll a piacvezető hitelbiztosító legfrissebb elemzésében. Az Atradius elemzői szerint a magyar háztartások fogyasztásnövekedését az alacsony infláció és az erősödő foglalkoztatottság tette lehetővé. A hitelbiztosító 2017-re azt várja, hogy folytatódik az általános fogyasztásbővülés, de a növekedés üteme elmarad majd az elmúlt 3 év átlagától.
A piacvezető hitelbiztosító országigazgatója kiemelte, 2014 óta az Európai Unió átlagát meghaladó mértékben nőtt a tartós fogyasztási cikkek piaca Magyarországon. – „2016-ban 4%-os volt a háztartások általános fogyasztásnövekedése, amivel megelőzzük nem csak a szomszédos országok, de az EU tagállamainak jelentős többségét is. A tartós fogyasztási cikkek kereskedelme még ennél is nagyobb mértékben nőtt, 6,8%-kal. Ezen cikkeken belül a műszaki termékek értékesítése 10% feletti növekedést produkált” – mondta Vanek Balázs, az Atradius országigazgatója.
A nem élelmiszertermékek, az ún. non-food tartós fogyasztási cikkek piacát óriási árverseny jellemzi, amit elsősorban az online kereskedelem pörget. Az Atradius elemzése szerint tavaly 24%-kal nőtt az internetes kereskedelem Magyarországon, így az online vásárlások aránya elérte a teljes kiskereskedelmi forgalom közel 4%-át. Mindez azonban nem jelent profitcsökkenést a kereskedők számára, mert a növekvő fogyasztói igények ellensúlyozzák az árverseny számukra negatív hatásait.
A szektor fizetési szokásaira a számlák viszonylag lassú kiegyenlítése jellemző. – „Azt tapasztaljuk, hogy a tartós fogyasztási cikkek szállítói számláit átlagosan 60 nap múlva egyenlítik ki a kereskedelmi partnerek. A szállítóknak a bútoriparban az átlag felett kell hitelezniük a vevőiket, itt a szolgáltatások 3%-át csak 90 napon túl fizetik ki a vevők” – mondta az országigazgató.
A piacvezető hitelbiztosító elemzői a 27%-os áfát tartják a szektor legjelentősebb kockázatának. A magas adó következménye gyakran az adócsalás, és egy áfacsaló vevő nehéz helyzetbe sodorhatja a tisztességesen működő szállító vállalatot is. Az Atradius szakemberei ezért azt javasolják a vállalatoknak, kövessék figyelemmel a vevőik cégadatait, és egy váratlan cégnév- és tulajdonosi szerkezetváltozás esetén, vagy ha hirtelen osztalék- vagy profitnövekedés szerepel a vevő mérlegében, törekedjenek az adott kintlévőségük mielőbbi behajtására.
Kapcsolódó cikkeink
GKI elemzés: Stagnálás közelében a feldolgozóipari munkatermelékenység
A magyar gazdaságfejlesztési stratégia egyik központi eleme a magyar ipar…
Tovább olvasom >A vásárlók idén karácsonykor a technológia segítségével vadásznak majd a legjobb ajánlatokra
A kutatások szerint az ajándékvásárlási szezon már október végén elkezdődik.…
Tovább olvasom >Új szemléletű elemzést készített a KSH és a METU az iparról
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és a Budapesti Metropolitan Egyetem…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >