Idén nőni kezdett a mennyiségi eladás is
Csehország azokhoz az országokhoz tartozik, ahol kiemelkedően nőtt a fogyasztói bizalmi index a második negyedévben; 88 pontra, ami öttel több, mint az első negyedév
során.
Ezzel harmincegy európai ország indexének rangsorában a legfelső negyedbe tartoznak a csehek. Jóval túlszárnyalják földrészünk 79 pontos átlagát. Többek között ezt állapítja meg a világ hatvan országában végzett Nielsen-felmérés a fogyasztói bizalmi indexről.
Szembetűnik az index három összetevője közül a legpozitívabb adat: személyes pénzügyi helyzetét a cseh válaszadók majdnem fele, 48 százaléka tartja jónak vagy kiválónak a következő tizenkét hónap során.
Fokozatosan javulnak az eladás trendjei
Ami az élelmiszer-kiskereskedelem trendjeit illeti, fokozatosan javulnak a mennyiségi eladás mutatói. 2012-ben még mínusz 4,0 százalékot, 2013-ban mínusz 1,6-ot, tavaly mínusz 0,3-at regisztrált a Nielsen. Viszont idén az első negyedévben már plusz 1,2 százalékot.
Hullámzott a fenti időszakban az átlagárak emelkedése -1,4 és 5,6 százalék között.
A bolti forgalom trendjei tükrözik, ahogy fokozatosan nőtt a cseh fogyasztók bizalma. A legutóbbi három év átlaga ugyanis 68, 70 majd tavaly 78 pont.
Karlovy Vary és Ostrava között a bolthálózat kevésbé elaprózott, mint nálunk. Ott tízezer lakosra tizenöt élelmiszerüzlet jut, míg tizennyolc a mi országunkban.
Csehországban szembetűnik a 314 hipermarket, ami nagy szám. Csaknem kétszer akkora, mint a magyarországi 172.
Szintén nagyon különbözik a legkisebb boltok hálózata: 50 négyzetméteres és kisebb üzlet 6 970 működik a cseheknél, míg hazánkban 9 730.
Ártudatosság? Is-is
Vásárlási szokásokban is látunk különbségeket. Például a cseh fogyasztók havonta átlag 3,8 élelmiszerüzletet keresnek fel. Ennél többet Európában csak a dánok, osztrákok és németek.
A nálunk regisztrált átlagosan 3,2 üzlet nagyjából az európai átlagnak felel meg.
Ártudatosság? Is-is. Csak a cseh fogyasztók 12 százaléka ismeri az általa gyakran vásárolt élelmiszerek árát. Ennél kevesebben két európai ország válaszadói: bolgárok és portugálok.
Promóciók és márkahűség
Promócióérzékenység? „Váltok üzletet, ha azt gondolom, hogy valahol a legjobb promóciós ajánlatot kínálják” – mondja a csehek 16 százaléka. Ez húsz vizsgált európai országban a hetedik legalacsonyabb mutató.
„Ritkán váltok boltot, de vásárlás közben aktívan keresem a promóciókat” – ezzel a cseh válaszadók 37 százaléka ért egyet, és számarányuk az európai középmezőnybe tartozik.
Promóciók ritkán változtatják meg a márkaválasztást a csehek 20 százalékánál. Ez kiemelkedő márkahűséget jelez, a románok mögött a második legnagyobb arányt Európában.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >VOSZ: rendkívül ambiciózus a hároméves bérmegállapodás
Rendkívül ambiciózusnak értékelte a hároméves bérmegállapodást a Vállalkozók és Munkáltatók…
Tovább olvasom >K&H fenntarthatósági index: az áttörés még mindig várat magára
A K&H fenntarthatósági index legutóbbi eredményei alapján a fenntarthatóság iránti…
Tovább olvasom >