Idén nőni kezdett a mennyiségi eladás is

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 09. 15. 10:31

Csehország azokhoz az országokhoz tartozik, ahol kiemelkedően nőtt a fogyasztói bizalmi index a második negyedévben; 88 pontra, ami öttel több, mint az első negyedév
során.

Ezzel harmincegy európai ország indexének rangsorában a legfelső negyedbe tartoznak a csehek. Jóval túlszárnyalják földrészünk 79 pontos átlagát. Többek között ezt állapítja meg a világ hatvan országában végzett Nielsen-felmérés a fogyasztói bizalmi indexről.

Szembetűnik az index három összetevője közül a legpozitívabb adat: személyes pénzügyi helyzetét a cseh válaszadók majdnem fele, 48 százaléka tartja jónak vagy kiválónak a következő tizenkét hónap során.

Fokozatosan javulnak az eladás trendjei

Ami az élelmiszer-kiskereskedelem trendjeit illeti, fokozatosan javulnak a mennyiségi eladás mutatói. 2012-ben még mínusz 4,0 százalékot, 2013-ban mínusz 1,6-ot, tavaly mínusz 0,3-at regisztrált a Nielsen. Viszont idén az első negyedévben már plusz 1,2 százalékot.

Hullámzott a fenti időszakban az átlagárak emelkedése -1,4 és 5,6 százalék között.

A bolti forgalom trendjei tükrözik, ahogy fokozatosan nőtt a cseh fogyasztók bizalma. A legutóbbi három év átlaga ugyanis 68, 70 majd tavaly 78 pont.

Karlovy Vary és Ostrava között a bolthálózat kevésbé elaprózott, mint nálunk. Ott tízezer lakosra tizenöt élelmiszerüzlet jut, míg tizennyolc a mi országunkban.

Csehországban szembetűnik a 314 hipermarket, ami nagy szám. Csaknem kétszer akkora, mint a magyarországi 172.

Szintén nagyon különbözik a legkisebb boltok hálózata: 50 négyzetméteres és kisebb üzlet 6 970 működik a cseheknél, míg hazánkban 9 730.

Ártudatosság? Is-is

Vásárlási szokásokban is látunk különbségeket. Például a cseh fogyasztók havonta átlag 3,8 élelmiszerüzletet keresnek fel. Ennél többet Európában csak a dánok, osztrákok és németek.

A nálunk regisztrált átlagosan 3,2 üzlet nagyjából az európai átlagnak felel meg.

Ártudatosság? Is-is. Csak a cseh fogyasztók 12 százaléka ismeri az általa gyakran vásárolt élelmiszerek árát. Ennél kevesebben két európai ország válaszadói: bolgárok és portugálok.

Promóciók és márkahűség

Promócióérzékenység? „Váltok üzletet, ha azt gondolom, hogy valahol a legjobb promóciós ajánlatot kínálják” – mondja a csehek 16 százaléka. Ez húsz vizsgált európai országban a hetedik legalacsonyabb mutató.

„Ritkán váltok boltot, de vásárlás közben aktívan keresem a promóciókat” – ezzel a cseh válaszadók 37 százaléka ért egyet, és számarányuk az európai középmezőnybe tartozik.

Promóciók ritkán változtatják meg a márkaválasztást a csehek 20 százalékánál. Ez kiemelkedő márkahűséget jelez, a románok mögött a második legnagyobb arányt Európában.

Kapcsolódó cikkeink