Idén nőni kezdett a mennyiségi eladás is
Csehország azokhoz az országokhoz tartozik, ahol kiemelkedően nőtt a fogyasztói bizalmi index a második negyedévben; 88 pontra, ami öttel több, mint az első negyedév
során.
Ezzel harmincegy európai ország indexének rangsorában a legfelső negyedbe tartoznak a csehek. Jóval túlszárnyalják földrészünk 79 pontos átlagát. Többek között ezt állapítja meg a világ hatvan országában végzett Nielsen-felmérés a fogyasztói bizalmi indexről.
Szembetűnik az index három összetevője közül a legpozitívabb adat: személyes pénzügyi helyzetét a cseh válaszadók majdnem fele, 48 százaléka tartja jónak vagy kiválónak a következő tizenkét hónap során.
Fokozatosan javulnak az eladás trendjei
Ami az élelmiszer-kiskereskedelem trendjeit illeti, fokozatosan javulnak a mennyiségi eladás mutatói. 2012-ben még mínusz 4,0 százalékot, 2013-ban mínusz 1,6-ot, tavaly mínusz 0,3-at regisztrált a Nielsen. Viszont idén az első negyedévben már plusz 1,2 százalékot.
Hullámzott a fenti időszakban az átlagárak emelkedése -1,4 és 5,6 százalék között.
A bolti forgalom trendjei tükrözik, ahogy fokozatosan nőtt a cseh fogyasztók bizalma. A legutóbbi három év átlaga ugyanis 68, 70 majd tavaly 78 pont.
Karlovy Vary és Ostrava között a bolthálózat kevésbé elaprózott, mint nálunk. Ott tízezer lakosra tizenöt élelmiszerüzlet jut, míg tizennyolc a mi országunkban.
Csehországban szembetűnik a 314 hipermarket, ami nagy szám. Csaknem kétszer akkora, mint a magyarországi 172.
Szintén nagyon különbözik a legkisebb boltok hálózata: 50 négyzetméteres és kisebb üzlet 6 970 működik a cseheknél, míg hazánkban 9 730.
Ártudatosság? Is-is
Vásárlási szokásokban is látunk különbségeket. Például a cseh fogyasztók havonta átlag 3,8 élelmiszerüzletet keresnek fel. Ennél többet Európában csak a dánok, osztrákok és németek.
A nálunk regisztrált átlagosan 3,2 üzlet nagyjából az európai átlagnak felel meg.
Ártudatosság? Is-is. Csak a cseh fogyasztók 12 százaléka ismeri az általa gyakran vásárolt élelmiszerek árát. Ennél kevesebben két európai ország válaszadói: bolgárok és portugálok.
Promóciók és márkahűség
Promócióérzékenység? „Váltok üzletet, ha azt gondolom, hogy valahol a legjobb promóciós ajánlatot kínálják” – mondja a csehek 16 százaléka. Ez húsz vizsgált európai országban a hetedik legalacsonyabb mutató.
„Ritkán váltok boltot, de vásárlás közben aktívan keresem a promóciókat” – ezzel a cseh válaszadók 37 százaléka ért egyet, és számarányuk az európai középmezőnybe tartozik.
Promóciók ritkán változtatják meg a márkaválasztást a csehek 20 százalékánál. Ez kiemelkedő márkahűséget jelez, a románok mögött a második legnagyobb arányt Európában.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >Szkeptikusak a fogyasztók a vállalatok fenntarthatóságával kapcsolatban
2022 óta folyamatosan növekszik a vállalatok fenntarthatóság terén mutatott érettsége.…
Tovább olvasom >