Idén negyedével nőnek a pláza-fejlesztések
2012-ben az új bevásárlóközpont-fejlesztések várhatóan 25 százalékkal haladják meg a tavalyi szintet, hogy a kiskereskedelem modern üzlethelyiségek iránti igényét kielégítsék – derül ki a CBRE globális ingatlan-tanácsadó legfrissebb kutatási eredményeiből.
Európában 2012 első felében összesen 1,5 millió négyzetméteren 51 bevásárlóközpontot nyitottak meg, míg az év második felében közel 3 millió négyzetméter átadása várható. Az elkészült épületek így összesen több mint 4,4 millió négyzetmétert foglalnak el, ami 25 százalékkal haladja meg a 2011-es szintet.
A legtöbb (400 ezer négyzetméter) terület Törökországban épül 2012 során, ami az első féléves építési teljesítmény közel harmadát jelenti. Törökország után Németország (165 ezer négyzetméter), illetve holtversenyben Olaszország és Lengyelország (140 ezer négyzetméter) következik.
„Az aktív bevásárlóközpont-fejlesztések Törökországban, Lengyelországban és Oroszországban lehetővé teszik a kereskedőknek, hogy terjeszkedjenek, míg Európa többi részén az építkezések alacsony szintje miatt ez nem lehetséges. Európa nagyvárosainak központjában – amelyek a legfontosabb lokációk a kereskedők számára – így hiány van új területekből, ami megnehezíti a cégek hálózatbővítési terveit.” – nyilatkozta Neville Moss, a CBRE európai kiskereskedelmi kutatásért felelős vezetője.
A felzárkózó piacok jellemzik az új fejlesztéseket az utóbbi években, ám az építkezések Európa érettebb piacain is folytatódnak, hogy kielégítsék a kiskereskedők keresletét. 2011-ben az öt nagy nyugat-európai piacon (Spanyolországban, Olaszországban, Németországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban) folyt a fejlesztések egyharmada.
“Magyarországon 2012 első felében csak Siófokon adtak át új bevásárlóközpontot. A tervbe vett fejlesztések szintje is alacsony, az ECE által fejlesztett Árkád bővítéséig nem is várunk jelentős aktivitást a magyar piacon.” – tette hozzá Borbély Gábor, a CBRE kutatásért és tanácsadásért felelős budapesti vezetője. (portfolio.hu)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Még mindig lehet spórolni, de nem minden árrésstopos terméken
Bár a magyarországi árrésstopok hatása kezd érezhetővé válni a hazai…
Tovább olvasom >Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a NOE és a CBA közös húsvéti akcióján
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a Nagycsaládosok Országos…
Tovább olvasom >Alkoholmentes korszakváltás: kihívások és lehetőségek a söripar globális porondján
Geopolitikai akadályokkal és új fogyasztói trendekkel néz szembe az európai…
Tovább olvasom >